Knietjes tegen de tank of knietjebuitenboord ?

Een hoge motor heeft geen superscherpe hellingshoek nodig om hard door de bocht te gaan, en de rijder die dan ook nog er ver naast gaat hangen verscherpt de bocht nog verder.

Wil je de natuurwetten weten of wil je er alleen maar mooi uitzien?

ja maar om nou als een praying mantis door de bocht te gaan ;)
 
Hahahah deze blijf ik even volgen interessant.

Denk zelf dat er een midden weg is.
Zwaarte punt verplaatsen en lichtelijk naast de motor hangen heeft zeker nut.
Maar er zijn er genoeg die het alleen doen om met de knie aan de grond te komen omdat het leuk is ( waaronder ik zelf)
 
Hahahah deze blijf ik even volgen interessant.

Denk zelf dat er een midden weg is.
Zwaarte punt verplaatsen en lichtelijk naast de motor hangen heeft zeker nut.
Maar er zijn er genoeg die het alleen doen om met de knie aan de grond te komen omdat het leuk is ( waaronder ik zelf)

Ga 'm ook eventjes volgen :9 Toevallig al vaker met mensen over gehad. Wat ik tot nu toe heb begrepen is dat de motor rechterop de bocht door gaat als je gaat verzitten. Waardoor je dus meer marge over houd en nog harder de bocht door kan. Verder voel ik mij zelf nog niet echt geneigd om er als een aap naast te gaan hangen. Ben tot nu toe altijd gewoon met mn kont blijven zitten en dat gaat me prima af. Plus het feit dat ik ook geen kneesliders heb :+
 
Knietjes knijpen tegen de tank als je moet afremmen van 220 naar 80 binnen 30 meter.
Voor de rest. Leer echt bochten pakken op het circuit.En de knie is onmisbaar.Tenzij je er niet 1 hebt.
Latur.....
 
Kan me een geval herinneren, een Honda VTR SP1...
Berijder ging ook hard en plat de bocht door zonder te verzitten en knie uit te steken.
Had hij dat wel gedaan dan was zijn uitlaat niet aan de grond gekomen waardoor hij onderuit ging de vangrail in...
op een gegeven moment houdt grondspeling op... -O-
En het leven ook, staat me nog goed bij :Y
 
Ga 'm ook eventjes volgen :9 Toevallig al vaker met mensen over gehad. Wat ik tot nu toe heb begrepen is dat de motor rechterop de bocht door gaat als je gaat verzitten. Waardoor je dus meer marge over houd en nog harder de bocht door kan. Verder voel ik mij zelf nog niet echt geneigd om er als een aap naast te gaan hangen. Ben tot nu toe altijd gewoon met mn kont blijven zitten en dat gaat me prima af. Plus het feit dat ik ook geen kneesliders heb :+
Heb je ook helemaal niet nodig bij het rijden van een bocht, bij mij zaten ze er op toen ik het pak kocht en ze zien er nog steeds hetzelfde uit :+
Ik heb op mijn 500 al menig motorrijder voorbij gereden in de bocht en dan heb je zelf zoiets van ik ga nog helemaal niet schuin en/of hard, terwijl de ander volledig naast de motor hangt en zijn knie tegen de grond probeert te persen.
In mijn beleving is een KD op de openbare weg meer om het "poser gehalte" op te krikken :Y
 
Laatst bewerkt:
ik dacht altijd dat je ernaast gaat hangen zodat je je motor wat rechter op kan houden zodat: je meer/beter rubber op de grond hebt dus.... daarom harder kan rijden. Ook maar is horen zeggen hoor

Als je je passagiers stepjes gebruikt zit je veel beter voor een KD trouwens, probeer maar is!
 
Volgens mij zijn er twee dingen belangrijk qua "natuurkrachten" in een snelle bocht, laten we zeggen naar rechts:

1) je opzij laten vallen naar rechts (de bocht in), maar je snelheid zodanig houden dat je (nog net) rechtop blijft door de centrifugale kracht, die je dus naar links wil zwiepen (de bocht uit). Hoe meer gewicht je aan de rechterkant legt (knie/lichaam naar rechts), hoe meer centrifugaalkracht naar buiten je moet hebben om niet om te vallen. (Als je windkracht tien tegen hebt moet je er ook tegenin hangen, anders ben je niet stabiel.) Aangezien je je centrifugaalkracht maakt door je snelheid en je bocht, kun (of liever gezegd: moet) je dus harder om meer centrifugaalkracht te maken zodat je niet omvalt. Verplaats je weinig balans naar rechts bij dezelfde bocht en dezelfde snelheid, dan moet je (dus) minder hard rijden om niet naar links te vliegen door de centrifugaalkracht.

2) niet wegglijden. Wegglijden heeft te maken met de wrijving van de band op het asfalt. Hoe rechter je motor staat, hoe meer oppervlak van je band dat wrijving geeft. Hoe zet je je motor rechtop zonder dat je uit de bocht vliegt? Door iets anders (je lichaam) schuiner te houden zodat de balans van het hele systeem hetzelfde blijft.

En dan nog: een systeem met een laag zwaartepunt heeft meer balans dan een systeem met een hoger zwaartepunt, dus hoe lager je je lichaam legt, hoe stabieler de balans van het systeem, onafhankelijk van je leunhoek.

1 + 2 = hoe meer je tot het gaatje wilt gaan in snelle bochten, hoe meer gewicht je zult moeten verplaatsen om de centrifugaalkracht te overwinnen en wrijving te houden.

Dus ja, het veranderen van je zithouding helpt bij elke bocht. Alleen hoe lager de centrifugaalkracht (normale snelheid bochten rijden of gewoon flauwe bochten) hoe minder lichaamsverplaatsing je wilt/nodig hebt. Te veel lean betekent dus dat je je motor zelf rechter op hebt dan nodig. Het kan, maar het is overcompensatie en is niet efficient (en bovendien geen optimale controle voor de berijder, maar dat ligt niet aan de natuurwetten natuurlijk).
 
Laatst bewerkt:
Leermoment.
Maar hoe moet ik nu dan linkse bochten nemen?

Gaatne een uitleg :+
 
Als je je passagiers stepjes gebruikt zit je veel beter voor een KD trouwens, probeer maar is!

Leg eens uit hoe zoiets gaat...

En hoe vaak heb je zoiets gezien in de MotoGP?
Of gebruiken ze die techniek niet, puur alleen omdat ze geen duosteps hebben?
 
Leg eens uit hoe zoiets gaat...

En hoe vaak heb je zoiets gezien in de MotoGP?
Of gebruiken ze die techniek niet, puur alleen omdat ze geen duosteps hebben?

Dit is een hele subtiele trollbait. Wie er nú nog intrapt is wel echt slow.
 
Knie uitsteken op de obw is domweg onnodig posen

Knie gebruiken op circuits gaat vanzelf en helpt bij je raceritme en motorgevoel

Zoals Marquez ernaast hangt is noodzaak.

Dat nivo halen wij toch nooit :+
 
En de bocht invallen? |(

Countersteering werkt beter :]

Je ziet toch dat het systeem overhelt? De balans is tijdens het overhellen naar de zijkant verplaatst. Dus ben je per definitie ""bezig met" vallen. Als je stil zou staan en je zou zo verplaats zijn dan val je om. Maar door de snelheid en de bocht is er centrifugaalkracht. Het "vallen" en de centrifugaalkracht heffen elkaar op. Hoe meer je "valt", hoe meer centrifugaalkracht er nodig is om rechtop te blijven. Dus hoe harder je moet gaan en/of hoe scherper je bocht moet zijn. En v.v..

Countersteering doe je automatisch (je daar bewust van zijn is echter beter dan geen idee hebben natuurlijk) maar dat is wat anders, dat is gewoon het sturen zelf. Met behulp van het sturen bepaal je hoe scherp de bocht is, oftewel hoe veel centrifugaalkracht er onstaat en hoe veel "vallen" er nodig is om dat op te heffen.

NB: het "vallen" zoals ik het gebruik, kun je ook omschrijven als het "uit balans zijn" van het systeem motor + motorrijder, oftewel elke situatie waarin het zwaartepunt van het systeem naar opzij is verplaatst.
 
Laatst bewerkt:
Dat het effect heeft op de krachten die in de bocht werken is duidelijk.

Alleen of het echt nodig is om met de zelfde snelheid de bocht door te komen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan