Motor-Forum -

Log in
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Select Forum

Knietjes tegen de tank of knietjebuitenboord ?

Pagina's:
«
»

2 cylinder + 2 = Hayabusa

Reg. datum:
22 nov. 2010
Ik zie hier het kneedown topic.

Ik vraag me af in hoeverre al dat kneedown gedoe grotendeels een mode verschijnsel is wat er stoer uit ziet, zonder echt functioneel te zijn.
Ik weet wel dat men daarmee het zwaarte punt wil verlagen. De vraag is zou het zonder niet net zo snel kunnen in de bocht. Dus dat de winst verwaarloosbaar is door het zwarte punt te verlagen.
Boet van Dulmen bleef ook vaak gewoon in zijn zadel zitten tijdens de race.
http://fast.mediamatic.nl/f/tqgr/image/309/90442-620-462.jpg

Ik heb het me zelf afgeleerd om de knieŽn uit te steken. Het voelt ook veel stabieler als je de knieŽn tegen de tank houd.

Wat is jullie mening daarover?
☠ > > > >>> BUSA >>✈

prospect

Wel lief, niet onschuldig

Reg. datum:
28 feb. 2005
Functie:
prospect
Knietjes zijn overrated, ik ga de mijne chirurgisch laten verwijderen!
CBR1100XX *Marietje*, Aprilia RSV Mille *Appie*
W. G. Boon: "Dieptepunten in het leven kunnen ook hoogtepunten zijn."
Member of the Thank god it's friday community

Honda CBR125R 2004

Reg. datum:
04 jun. 2012
Interessant topic! Zelf ben ik nog een lesser (vandaag AVB gehaald!), maar op grote rotondes ga ik wel met me knie flink van de tank af. Geen idee of het een knee-down is, maar is wel een kick XD

Ik denk dat je met dat knee-down gebeuren wel sneller je motor om kan gooien, omdat je met het gewicht van je been de motor omver 'gooit' als het ware..? Misschien dat hier een kern van waarheid in zit?

Zal eens wat informeren bij me instructeur..
11kw: No enginepower but br(e)aking power!!

Future finest R1 of NL

Reg. datum:
08 okt. 2012
Begrijpelijk, maar onjuist.

De knie op de grond is grotendeels een sensor die aangeeft wanneer je de grond raakt zodat je weet dat je niet (veel) verder de motor kan plat leggen, voordat je plat gaat.

Daarnaast is het een heel natuurlijke manier van bochten maken voor de rijders omdat die knie op de grond stabiliteit aangeeft (denk aan een derde been... ahum).

Het zwaartepunt verlagen kan niet onbeperkt doorgaan omdat de motor over moet kunnen hellen om scherp een bocht te nemen. Verlaag je het zwaartepunt te veel dan kan hij niet meer zo scherp sturen als bij een motor die een hoger zwaartepunt heeft.

De rijder hangt naast de motor voornamelijk om het gewicht te verplaatsen in de binnenbocht zodat de motor daarop reageert door te sturen.

Wanneer de rijder pal bovenop de motor blijft zitten terwijl de motor plat door de bocht gaat dan ligt het zwaartepunt hoog en van schuinboven waardoor de motor kan omvallen. Dit gebeurt meestal niet omdat de huidige banden zo goed zijn. Maar we hebben het hier wel over natuurwetten.

Mick Doohan heeft een soortgelijke rijstijl als Boet van Dulmen als je kijkt naar zijn foto's
http://blog.davidkeen.com/wp-content/uploads/2012/03/mick_doohan.jpg
Maar dat betekent niet dat die stijl het beste is. Dat is de stijl die voor die twee rijders natuurlijk is en daarom werkt.

Vergelijk je dat met Makoto Tamada
http://images.cmsnl.com/m/gallery/misc/events/MotoGP/2005-Races/Jerez%20-%20Makoto%20TAMADA%20(KOINICA%20MINOLTA%20Honda%20Team).jpg
Dan hangt vrijwel het hele lichaam ernaast.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden als het gaat om een motor snel door de bocht te duwen :Y Maar wat ze allemaal gemeen hebben is die knie op de grond. En die zit daar voor goede redenen.
''From birth men are genetically programmed to fiddle with sh*t. Whether it's our winky, the TV remote or the shiny suspension screws we just can't help it'' Performance Bikes

De Reply Racer!

Reg. datum:
04 sep. 2003
Wat een hoop onzin in zo weinig posts. _O-

prospect

Wel lief, niet onschuldig

Reg. datum:
28 feb. 2005
Functie:
prospect
quote:
Kanarie schreef op 08 mei 2013 @ 17:46:

Je wou zeggen dat doc R Schoemacher tegen me heeft gelogen? -O-
CBR1100XX *Marietje*, Aprilia RSV Mille *Appie*
W. G. Boon: "Dieptepunten in het leven kunnen ook hoogtepunten zijn."
Member of the Thank god it's friday community

Mr. Ducloos

Reg. datum:
28 jan. 2006
quote:
Bike_Explorer schreef op 08 mei 2013 @ 17:42:
Interessant topic! Zelf ben ik nog een lesser (vandaag AVB gehaald!), maar op grote rotondes ga ik wel met me knie flink van de tank af. Geen idee of het een knee-down is, maar is wel een kick XD

Ik denk dat je met dat knee-down gebeuren wel sneller je motor om kan gooien, omdat je met het gewicht van je been de motor omver 'gooit' als het ware..? Misschien dat hier een kern van waarheid in zit?

Zal eens wat informeren bij me instructeur..

Nee
Ex - Aprilia AF1 '91, CBR600F '92, CBR954RR '02, 848 Evo '11 ... Nu - Thundercat '02

2 cylinder + 2 = Hayabusa

Reg. datum:
22 nov. 2010
quote:
Kanarie schreef op 08 mei 2013 @ 17:46:

leg uit?
☠ > > > >>> BUSA >>✈

Crashtest dummy

Reg. datum:
03 jun. 2001
Knie aan de grond scheelt alleen wel met vallen ... veel zachter, je ligt toch al practisch op de grond :P
Husky 610 Super Retard....... Up Yours.....Oeps nu Vespa 300 WTF een Harley :)

KTM SMT

Reg. datum:
03 apr. 2006
marc

of gewoon zo...........
NoRacing

KTM LC4 640SM

Reg. datum:
15 sep. 2003
Kan me een geval herinneren, een Honda VTR SP1...
Berijder ging ook hard en plat de bocht door zonder te verzitten en knie uit te steken.
Had hij dat wel gedaan dan was zijn uitlaat niet aan de grond gekomen waardoor hij onderuit ging de vangrail in...
op een gegeven moment houdt grondspeling op... -O-
SUMO without a diaper...

KTM LC4 640SM

Reg. datum:
15 sep. 2003
quote:

:^

:}
SUMO without a diaper...

Reg. datum:
19 nov. 2011
[quote]vtronald schreef op 08 mei 2013 @ 19:09:
[afbeelding]

of gewoon zo...........[/quote/]

Knie is niet meer in de mode, elleboogdown is het nieuwe bochtenrijden :+
Cagiva Raptor 1000

twee wielen is maar een halve

Reg. datum:
09 apr. 2004
De mannen van de plaatjes kunnen motorrijden. De meeste straatmotorrijders kunnen alleen als een aap naast de motor hangen om te schuren.
Dat kan ik ook met de motor rechtop.
Ik ga hoogstens naast mijn zadel zitten en druk mijn schouder in de bocht. Dat geeft namelijk veel meer gewichtsverplaatsing, waardoor de motor rechter blijft en ik dus harder door de bocht kan.
viercylinders zitten in een opel kadett en water hoort in de sloot, doe mij maar een luchtgekoelde twin

KTM LC4 640SM

Reg. datum:
15 sep. 2003
quote:
Red Force schreef op 08 mei 2013 @ 19:12:
[quote]vtronald schreef op 08 mei 2013 @ 19:09:
[afbeelding]

of gewoon zo...........[/quote/]

Knie is niet meer in de mode, elleboogdown is het nieuwe bochtenrijden :+

Ah, dus bovenstaande foto is een "zwever" :Y

:+
SUMO without a diaper...

KTM LC4 640SM

Reg. datum:
15 sep. 2003
quote:
halflive schreef op 08 mei 2013 @ 19:13:
De mannen van de plaatjes kunnen motorrijden. De meeste straatmotorrijders kunnen alleen als een aap naast de motor hangen om te schuren.
Dat kan ik ook met de motor rechtop.
Ik ga hoogstens naast mijn zadel zitten en druk mijn schouder in de bocht. Dat geeft namelijk veel meer gewichtsverplaatsing, waardoor de motor rechter blijft en ik dus harder door de bocht kan.

Gewoon knie uitsteken :Y

http://p1.bikepics.com/2011%5C08%5C19%5Cbikepics-2259170-800.jpg

SUMO without a diaper...

ja, je moet alles uitleggen

Reg. datum:
04 jan. 2011
ik zie wel een you tube filmpjes met kneedown's maar dan staat de motor zo ver rechtop dat je net zo goed normaal in je zadel kan blijven zitten. _O-
beetje een poserhouding denk ik,
en ik durf het eigenlijk zelf niet zo. :)

Reg. datum:
19 nov. 2011
quote:
midlifecrisis schreef op 08 mei 2013 @ 19:19:
ik zie wel een you tube filmpjes met kneedown's maar dan staat de motor zo ver rechtop dat je net zo goed normaal in je zadel kan blijven zitten. _O-
beetje een poserhouding denk ik,
en ik durf het eigenlijk zelf niet zo. :)

Dat idee heb ik ook ja, ga er ook nooit naasthangen, en nog steeds schaamranden :')
Cagiva Raptor 1000

R1 '98

Reg. datum:
13 feb. 2010
wat wel geloof ik zo is, als je gewoon verzit en je knie uitsteekt, dan kan je met je buitenste been die dan tegen je tank aanzit, ook meer druk uitoefenen op je buitenste stepje.

In elk geval..........kans dat je onderuit gaat is lager. Zelf doe ik het zo altijd, onbewust tegenwoordig.
Tini-R wijzigde dit bericht op woensdag 08 mei 2013 19:26 (9%)
http://www.facebook.com/DutchAdrenalin

Reg. datum:
04 mrt. 2003
quote:
Blade schreef op 08 mei 2013 @ 19:16:

[...]

Gewoon knie uitsteken :Y

[afbeelding]

Moet jij je naam niet eens veranderen??

;)
Motorrijders helpen elkaar op http://www.motoren-dealers.nl

KTM LC4 640SM

Reg. datum:
15 sep. 2003
quote:
Dinant schreef op 08 mei 2013 @ 19:30:

[...]

Moet jij je naam niet eens veranderen??

;)

Al eens gedaan, dus blijf nu gewoon Blade :Y
SUMO without a diaper...

Niet meer motorloos

Reg. datum:
17 jul. 2009
Puur uit natuurkundig oogpunt zou ik zeggen: Het gewicht van de bestuurder is ongeveer 25-30% van het totaal. door de middelpuntsvliedende krachten moet je de motor omgooien in een bocht, anders lazer je de andere kant op.Je moet hierbij het zwaartepunt in lijn krijgen met de raaklijn van het raakvlak van je banden om de middelpuntsvliedende kracht te kunnen ontbinden en een evenwicht te krijgen. Door naast de motor te gaan hangen verplaats je het zwaartepunt naar de kant van de bocht, waardoor de motor minder plat hoeft om de bocht met dezelfde snelheid te kunnen nemen oftewel, je kan sneller de bocht door met dezelfde afschuinhoek.
CBR600F '95 Verkocht; Aprilia SL1000 Falco '00 kapot Gefixt!

HYPER SP-821

Reg. datum:
25 jan. 2003
Toch nog met de steppies aan de grond met de nieuwe torenhoge Ducati Hypermotard SP :]

Hyper821SP.jpg
Ducati Hypermotard SP 821 & Piaggio Beverly ST350

Mooi man!

Reg. datum:
14 feb. 2005
quote:
Molenaar schreef op 08 mei 2013 @ 20:58:
Toch nog met de steppies aan de grond met de nieuwe torenhoge Ducati Hypermotard SP :]

[afbeelding]

dit ziet er toch niet uit? (m.i. totaal overbodig/onnodig)
CBR1000RR '06 <- CBR600F4i '02 <- Diversion 600 '99

Future finest R1 of NL

Reg. datum:
08 okt. 2012
Een hoge motor heeft geen superscherpe hellingshoek nodig om hard door de bocht te gaan, en de rijder die dan ook nog er ver naast gaat hangen verscherpt de bocht nog verder.

Wil je de natuurwetten weten of wil je er alleen maar mooi uitzien?
''From birth men are genetically programmed to fiddle with sh*t. Whether it's our winky, the TV remote or the shiny suspension screws we just can't help it'' Performance Bikes

Pagina's:
«
»
Volgende pagina ›
Select Forum

© 2001-2014 Motor-Forum - Powered by React - Hosting by True - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.