problemen verlichting Fazer 2003

GuusvH

MF'er
1 okt 2012
34
0
2 maanden gelden had ik uiteindelijk de knop doorgehakt en heb ik mijn eerste motor gekocht.
Het is de Fazer 600 (FZS uit 2003) geworden, en zoals jullie al zeiden een genot om op te rijden.
Toen ik deze kocht had deze tot mijn grootte vreugde al de 2koplampen branden modificatie.

Echter kwam ik er 1 week geleden achter dat mijn koplampen het niet meer leken te doen. Er branden nog wel 2 kleine lampjes zoals op de foto te zien maar die geven niet genoeg licht voor s ’avonds laat.

Als ik de “Flash” knop indruk dan branden de lampen wel gewoon allebei. Hierdoor gok ik dat de schakelaar zelf misschien de geest heeft gegeven.
Weten jullie wat het probleem kan zijn hoe ik dit makkelijk zou kunnen controleren?
Alvast bedankt!
full
 
Hey Guus

Ik neem aan dat de lichtschakelkaar gewoon in dimlicht stand staat op de rechtste hendel. De eerste vraag is of als je de linker schakelaar op grootlicht het zet of ze dan wel branden wat gaat branden . Als dat zo is zou namelijk gezien het schema de gewone licht schakelaar werken ? Zou dit het geval zijn vermoed ik dat het relais voor de omschakelen groot/ dimlicht defect gezien het schema of de bedrading vanaf dit relais naar de koplampen zelf kapot is.

gr, Jarco
 
Andere optie is dat de schakelaar zelf een probleem heeft. Als je beide lampen doorverbindt gaat er een grotere stroom door de (dim)schakelaar lopen, dat kan teveel zijn voor de schakelaar.
Kijk de schakelaar na. Het kan zijn dat alleen het contact wat geoxideerd is, schoonmaken met contactspray en evt een stukje fijn schuurpapier. Is er meer aan de hand dan de schakelaar vervangen.
In dat geval moet je ook kijken naar de doorverbinding, dan kan je schakelaar weer kapot gaan.
 
Bedankt voor de snelle reacties!
Het probleem is waarschijnlijk opgelost. Gisteren was een vriend van me langs en die zei "ik kijk er wel even naar". Ik vroeg me af wat die ging doen hij heeft geen verstand van motoren en is niet echt technisch.

Dus hup sleutel er in en hij draaid hem op on, kijkt naar het probleem en geeft een tik tegen het stuur :] . Tot mijn grote verbazing branden het licht even |( . Dus waarschijnlijk geen groot probleem maar een kwestie van een los kontactje :) . Ik stond wel even met mijn mond vol tanden... al met al toch blij.
Vanavond even alles los schroeven en opnieuw bevestigen.
 
Goed om te weten, leer nog een hoop hier (komt ook door de huidige staat van de kennis;)).
Vandaag alles even los gehaald en weer goed vast gezet, probleem is nu weer opgelost :D.

Bedankt voor het meedenken!
 
Terug
Bovenaan Onderaan