Het Honda Africa Twin Topic deel *3*

Hallo!
Ik ben nieuw op dit forum en eigenaar sinds meer dan twee jaar van een prachtige Africa twin compleet gerestaureerd door iemand van dit forum! Ik ben inderdaad aan het denken om mijn AT te verkopen (wel een moeilijke beslissing..), ik ben dus op zoek voor een lichtere motor om meer offroad te rijden (de At is gewoon te zwaar voor mij..)......Hieronder de link naar de complete restauratie van de AT met een paar foto's van de huidige staat!
Africa Twin 1995 reviseren

Als iemand belangstelling heeft dan hoor ik het graag (ik heb dus nog geen advertentie geplaatst!).....
Fijne dag iedereen!
Groetjes
Pascal


Ik kan je de nieuwe AT aanraden; die is (voelt) echt een heeeeel stuk lichter
 
Ondanks dat de motor-forum Oma zegt dat dit een oud onderwerp is, is die volgens mij nog zeker wel actief!

Ik ben mijn CBR1000RR aan het verkopen en mijn oog is gevallen op de XRV750.
Nu heb ik wel wat twijfels. Er is hier (Assen) nergens in de buurt een te koop dus zal al snel moeten reizen om een proefrit te maken. Ik twijfel ook of ik er wel fatsoenlijk op kan zitten (ben 2.03m met normaal postuur).

Daarnaast vraag ik mij af waar ik echt op moet letten.
Zie op internet iets over brandstofpompen die snel defect gaan maar dat is volgens mij alleen bij bepaalde bouwjaren. En ik zie veel over lagers van voortandwiel (vond het al vreemd dat DesertMotors elke keer foto's maakt van de as van voortandwiel..). Nog meer punten?

Daarnaast een vraag, vooral uit nieuwsgierigheid. Hoe kan het dat deze fietsen zo waardevast zijn?
Meeste fietsen dalen tot ongeveer 2-3000€ en blijven daar hangen. Ik zie dat ze voor deze fietsen die 20+ jaar oud zijn en soms bijna 100,000km hebben gereden nog 3500-4500€ vragen.
Of komt dat ook door beperkte oplage? Ik kan er maar verdomd weinig van vinden. '(
 
Laatst bewerkt:
Ondanks dat de motor-forum Oma zegt dat dit een oud onderwerp is, is die volgens mij nog zeker wel actief!

Ik ben mijn CBR1000RR aan het verkopen en mijn oog is gevallen op de XRV750.
Nu heb ik wel wat twijfels. Er is hier (Assen) nergens in de buurt een te koop dus zal al snel moeten reizen om een proefrit te maken. Ik twijfel ook of ik er wel fatsoenlijk op kan zitten (ben 2.03m met normaal postuur).

Daarnaast vraag ik mij af waar ik echt op moet letten.
Zie op internet iets over brandstofpompen die snel defect gaan maar dat is volgens mij alleen bij bepaalde bouwjaren. En ik zie veel over lagers van voortandwiel (vond het al vreemd dat DesertMotors elke keer foto's maakt van de as van voortandwiel..). Nog meer punten?

Daarnaast een vraag, vooral uit nieuwsgierigheid. Hoe kan het dat deze fietsen zo waardevast zijn?
Meeste fietsen dalen tot ongeveer 2-3000€ en blijven daar hangen. Ik zie dat ze voor deze fietsen die 20+ jaar oud zijn en soms bijna 100,000km hebben gereden nog 3500-4500€ vragen.
Of komt dat ook door beperkte oplage? Ik kan er maar verdomd weinig van vinden. '(
Hoi,
Nou, vraagprijs is niet altijd de verkoopprijs! Maar dat klopt, de Africa twin is en blijft op de tweedehands markt best prijzig! De Africa twin is wel een soort "legend" en bekend als een betrouwbaar motor, het maakt de hoger vraagprijs geloof ik!
Waar woon je? Ik woon in Zwolle en mijn AT wordt binnenkort te koop, als je dat wil (en als je in de buurt van Zwolle woont) dan ben jij welkom om mijn AT te proberen! Hieronder een paar foto's:
full

full

full

full

full


Zoals je kunt zien is mijn AT niet meer in originele uitvoering! Een tal van aanpassingen - teveel om hier op te noemen o.a.: kevlar boano kuip, ktm usd vork met 320mm enkele remschijf + brembo remklauw, Ohlins Achtervering, alles nieuwe gespoten (wielen, frame, tank, etc...) , etc...etc...
Pm als je interesse en/of meer info wil hebben!
Gr
Pascal
 
Ook een rd07 aangeschaft.
Enige wat me opvalt is dat de koppeling helemaal op het uiterste van de hendel zit, bij rijden prima. Maar als je wat preciezer en langzamer rijdt vrij irritant.
Is dit afstel werk van de hendel of is dit iets dat in de koppelingsplaten of korf zit?

Ander probleem wat zich helaas na een rit in de regen voordeed was uitvallen knipperlichten, en zodra ik wil starten er kortsluiting ontstaat. Niks aan de hand als contact aangaat, maar zodra de startmotor begint te draaien slaat ie af en ontstaat er sluiting. Ik weet meten is weten, maar misschien een bekend probleem en hoef ik niet alles los te trekken.
 
zal mij ook even aanmelden hier.... sinds 6 weken ook in het bezit van een AT ('94). Een perfect onderhouden motor, zwart / wit als een koetje :+ Rijdt zalig, heerlijk stuurmotor... maar ook met 140 kruissnelheid houdt hij zich prima.

Maar ook een paar vragen (meteen inhakend op hierboven):
- ook mijn ruit (getinte ruit met zo'n los verstelbaar spoilertje) buldert enorm (ook met oordoppen). Mooie van zo'n spoiler is dat je kunt kiezen bij welke snelheid hij buldert. Maar bulderen blijft hij. Wat is dan wijsheid, een nóg hogere ruit of juist een veel lagere ruit? Misschien eens eraf halen en zonder ruit gaan rijden
- wat is jullie gemiddelde verbruik? Ik zat na de eerste 500km op ca. 1:17, dacht dat hij zuiniger zou zijn. Wat is jullie ervaring?
 
Laatst bewerkt:
zal mij ook even aanmelden hier.... sinds 6 weken ook in het bezit van een AT ('94). Een perfect onderhouden motor, zwart / wit als een koetje :+ Rijdt zalig, heerlijk stuurmotor... maar ook met 140 kruissnelheid houdt hij zich prima.

Maar ook een paar vragen (meteen inhakend op hierboven):
- ook mijn ruit (getinte ruit met zo'n los verstelbaar spoilertje) buldert enorm (ook met oordoppen). Mooie van zo'n spoiler is dat je kunt kiezen bij welke snelheid hij buldert. Maar bulderen blijft hij. Wat is dan wijsheid, een nóg hogere ruit of juist een veel lagere ruit? Misschien eens eraf halen en zonder ruit gaan rijden
- wat is jullie gemiddelde verbruik? Ik zat na de eerste 500km op ca. 1:17, dacht dat hij zuiniger zou zijn. Wat is jullie ervaring?

Ik heb een mra vario maar een groot punt is ook hoelang jij bent, ik heb geen last van de wind of turbulentie, vaak instaat dat doordat er een onderdruk achter je raam ontstaat dus een hoger raam helpt niet altijd
 
Met snelweg kilometers moest motor ophalen in Almere en terug rijden naar Enschede, heb ik ongeveer 1:18/19 gedaan.
Op de snelweg regelmatig 150 gereden.

Wat ik me ook nog afvraag is hoe groot de benzinepomp problemen nu eigenlijk zijn, en wat de beste oplossing is? Ik lees alternatieve pompen, tot een buisje om tijdelijk thuis te komen.
 
De kraan altijd op reserve zetten, en op de dagteller tanken.

De pomp gaat stuk als hij droog staat. Dan gaat hij snel open en dicht en brand de zooi door.

Desondanks heb ik wel altijd een reserve pomp en spanningsregelaar bij me, past prima onder het zadel + gereedschap.
 
De kraan altijd op reserve zetten, en op de dagteller tanken.

De pomp gaat stuk als hij droog staat. Dan gaat hij snel open en dicht en brand de zooi door.

Desondanks heb ik wel altijd een reserve pomp en spanningsregelaar bij me, past prima onder het zadel + gereedschap.
Dus al die alternatieve pompen zijn ook niks?
Dan maar is opzoek naar een extra pomp en CDI (die dus ook blijkbaar? wat is dat met honda en CDI's?)

@vizier
Ik zie dat je ook uit tukkerland komt, en bekend met desert motors.
Is desert motors alleen verkoop? of is dat ook voor onderhoud etc?
Lijkt me wel chill dat een persoon met kennis van zaken een keer alles nakijkt bijvoorbeeld.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn motor van een clublid gekocht, die hem weer bij Dessert Motors weg heeft.
Desert Motors doet naar mijn weten alleen aan import en verkoop. Maar je kan hem altijd bellen natuurlijk.

De Transalpclub (ook voor africa twin) doen elk jaar een keuring voor leden, maar dat is aan het begin van het seizoen. Je zou 1 van die 3 zaken kunnen bellen (voor het oosten is dat in Elburg) Ook dan keurt iemand met verstand.

CDI is naar mijn weten geen echte issue op de AT, dat is meer een Transalp dingetje. Spanningsregelaar is bij alle oude Honda's een puntje van aandacht. De stekkers goed schoon houden, desnoods er tussenweg en solderen.

Alternative pompen geen klachten over gehoord, reserve pomp reviseren en onder het zadel gooien was simpelweg een goedkopere oplossing.
 
Ik neem altijd een verloop buisje mee, mocht de pomp kapot gaan, wat overigens niet gebeurt als je hem nooit droog laat lopen dan kan je altijd het buisje ertussen zetten alleen je range word de helft ivm de hoogte van je carbs tov je tank
 
Ooh en ik heb ongeveer 70k op mijn spanningsregelaar staan nu, gewoon stekker schoon houden

Als je niet voor je motor zorgt laat hij je wel eens in de steek, maar als je alles netjes doet is er niks aan de hand
 
Zijn er hier nog wilde plannen voor trips??

vorig jaar heb ik de stella alpina gedaan, dit jaar ga ik noorwegen in met de twin.
full
 
En ik heb inmiddels een paar collega's aangestoken met het twin virus, de achterste (rode) is van mij
full
 
Gisteren ook eindelijk die van mij opgehaald.
Ik kom van een FireBlade dus dit was een hele omschakeling!

Nu merk ik direct dat ik een hoger kuipruitje nodig heb.
Ik ben 2.03m en waai er bijna vanaf (helemaal met de wind van afgelopen dagen).
Iemand tips waar ik moet kijken voor een nieuw kuipruitje? Mag ook gebruikt zijn!
Gezien nieuwe al snel €100,- kost

Natuurlijk foto;
$_85.JPG
 
Aah bij berry gekocht zie ik, ik heb een mra vario ruit die goed bevalt. Is wel iets van 130 euro ofzo. Mooie fiets!

Ik kom van een gsxr1000k5, ach het went hoor, alleen de 6e versnelling mis ik wel
 
Laatst bewerkt:
Ik had eerst een verhoogde mra ruit, maar die zijn veel te slap, buigen bij een beetje wind.

Nu eentje van Ermax, en dat bevalt goed. ik ben 1,86.
 
Ow en een foto van mijn fiets :)

Sinds een paar maandjes een AT gekocht omdat ik een spontane ingeving had om op vakantie te gaan met wat vrienden.

Fiets komt uit '97, heel nette staat. Kleur vind ik wat minder. Maarja de staat van de fiets maakte veel goed :) De meeste waren toch een beetje afgeleefd. Ik heb er nu ongeveer een 1.000km opzitten en ik moet zeggen wat stuurt dat ding goed haha. Totaal niet verwacht van zo'n fiets die toch relatief zwaar is. Bedoeling was om de fiets te verkopen na de vakantie maar heb besloten om hem te houden. Rijdt meer dan prima, lekker comfortabel en stuurt goed. Ik mis alleen wat PK's en hellingshoek :+
Maar verder....top ding! niet gedacht.

Ik wil het spatbord nog vervangen. En het zadel wil ik in het zwart.
Als het wit en paars weg is hoop ik dat hij wat moderner smoelt. Mijn voorkeur was een zwarte maar op dat moment was er geen te vinden in mooie staat :)

t9slfIe.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan