Het Honda Africa Twin Topic deel *3*

Even follow-up:

Nou vandaag me avontuur wel gehad...
Vorige week mijn motor voor grote beurt geweest bij garage.

Vrijdag en Zaterdag lekker beetje wezen rondrijden 400km erop zitten.
Dacht vandaag even richting winterberg te rijden via Teckelenburg, mooi beetje daar aan het rondrijden en veel leuke wegen.
Opeens bij tankstation BRAND! rook onder mijn zadel vandaan! Ren ik naar binnen om even water te fixen en erover te gooien.
Nou spul los en wat blijkt... accu roken als een gek!

Als eerste denk je kortsluiting, maar alles lichte nog wel op.
Dan kabels checken en alles lijkt in orde.... dus de CDI, dan de accu eruit en is proberen aan te lopen.
Dat lukt, maar boven 2500rpm dan is het gedaan en houd hij in, kut.

Toch ANWB bellen maar lang verhaal kort is dat ze weinig kunnen... ja motor bij een garage neerzetten (was al bij een tankstelle, dus weinig winst te behalen).

Dan stopt er een Duitser op een GPZ500s, je zou denken dat van de 30 motoren die passeerden er wel meer zouden stoppen!!! enige andere was een oude Duitsers die wel informeerde maar ook niet veel kon helpen, hollanders keken niet op of om.... :(
De GPZ rijder neemt me met een gangetje van 30km/h mee naar zijn huis ongeveer 10km verderop.
Daar blijkt meneer een mooie garage te hebben en verstand van motoren! dus met zijn twee bekeken en gemeten en ja dat moet de CDI wel zijn. Als noodoplossing geprobeerd een monster condensator erop te zetten en het lijkt te werken!
Maar... 5km verder is het helemaal gedaan, nu is het bij minste aantal toeren gedaan met de power.

Dus uiteindelijk met een aanhanger alles opgehaald en net weer thuis, 15:00 begon het en 20:00 weer thuis en nu een zuur gevoel dat 1 week na een grote onderhoudsbeurt me dit allemaal overkomt.....

Einde van de dag.
 
Een accu die gaat koken kan idd veel problemen veroorzaken, rook je geen rotte eieren lucht?
 
Ja zwavel was het zoals ik het zou omschrijven.
Ik ben heel benieuwd of dit onder de garantie van de grote beurt valt, anders kon het nog wel eens een duur geintje worden ben ik bang.
Een week na een grote beurt alles dood is wel heel zuur.

Overigens was het een gesloten accu, dus de "stoom" kon nergens anders heen, is het normaal zo'n accu? ik zou denken dat je er een wil met zo'n slangetje. Want volgens mij is het iets wat wel vaker gebeurt bij oude motoren dat het bijladen soms hoger uitvalt dan 14v

Nu hoop ik niet dat CDI,spanningsregelaar en de spoelen allemaal kapot zijn want na wat google werk zou ik dan net zoveel kwijt zijn als de grote beurt van een week terug.
 
Laatst bewerkt:
komt dit misschien niet door een defecte spanningsregelaar die je accu doet overkoken? de accu lijkt me nl eerder een gevolg dan een oorzaak.
 
Ik denk het ook, maar zoals gezegd de garage gaf bij groot onderhoud al aan dat de spanning van de accu bijladen niet correct was.
Dus zouden ze naar kijken, toen zeiden ze dat me huidige accu een cel leeg had.
Achteraf denk ik dat het duidelijk had moeten zijn dat er met of CDI of spanningsregelaar iets niet goed was, maar ze hebben er alleen een nieuwe accu ingezet.

Dus ben benieuwd of dit onder een garantie valt.
 
poeh, da's wel vervelend dan. De spanningsregelaar is een vaak voorkomend euvel, doorrijden met dat soort symptomen klinkt onverstandig. Maargoed, achteraf is alles makkelijk lullen :)
 
Hmm. Na aanleiding van de tips hier, ook eens gaan kijken bij Desert Motor. Twee mooie ATs gezien. Beetje ver rijden voor mij (2,5 uur) maar gezien het feit dat men hier redelijk positief is, wil ik dat nog wel aangaan. Nu zie ik onderstaande foto staan van de uitgaande as volgens mij. Ik kan als leek hier geen conclusie aan trekken. Is dit slecht? Of ziet dit er prima uit? Ik zie veel roest, maar zien jullie nog meer vreemde schade?

$_84.JPG
 
ik heb paar keer de man gesproken, ik kan me niet voorstellen dat ie ooit rotzooi zou verkopen zonder het erbij te zeggen. Veel te veel liefhebber ipv verkoper wat dat betreft :)
 
Vraagje aan AfricaTwin-rijders in Amsterdam. Waar brengen jullie je fiets naartoe voor onderhoud?
 
paddock motoren in beverwijk. Zoon van de eigenaar (werkt ook in de zaak) heeft zelf ook een tijd op een AT gereden en kent de motoren.
 
Michelin anakee is een goede band. Ik heb die gebruikt om passen te gaan rijden in de alpen!
Het was met de bakken tegen de grond ;)

Dan tkc80 geplaatst voor deels offroad te gaan rijden in Marokko, en ik was verbaasd hoeveel grip ik had op het asfalt.
Juist als je in de regen rijdt, dan voel je wel niet super veilig.

Nu heb ik Bridgestone Battlax BT 45, 140/70 - 17.
Ik heb een hoogte 70 genomen omdat ik beter aan de grond zou kunnen, nog maar een goeie 200km in de winter mee gereden, en nog geen klachten.


Ik heb btw ook al es een kapotte accu gehad op reis... fiche van de regelaar samengesmolten, waardoor de accu kortgesloten lag..
Uiteindelijk nog 6 dagen in frankrijk doorgebracht met een "kapotte" accu, ik moest elke ochtend starten met startkabels.

thuis gekomen, nieuwe accu en nieuwe honda spanningsregelaar geplaatst, en de fiche afgeknipt!!
 
Nou de garage zegt "niet mijn probleem" na even door vragen wil hij wel kijken wat het euvel exact is. Maar lijkt erop dat alle kosten voor mij zijn.

iemand een idee wat in ergste geval gaat kosten?

cdi: 289,-
spanningsregelaar: 120,-
spoelen: ????
Nog meer wat kapot kan zijn?
 
Wat een pech zeg , zou ook je kabels ff checken en dan met name de aansluitingen . Is mij verteld dat daar vaak de ellende begint. Check ebay ed. voor 2ehands onderdelen is veel te vinden.

Lees net nog ff je verhaal maar bij de beurt waren de signalen al aanwezig voor een defecte regelaar, had toen al vervangen moeten worden.
Nu ook maar gelijk een voltmeter aansluiten als het allemaal gemaakt is , kun je de spanning in de gaten houden
 
Laatst bewerkt:
Kneusteun ik zou als ik jou was even het verhaal doen op Transalpclub.nl/forum en eventuele reparaties uit laten voeren door club dealers. Gaat je veel geld schelen. Zit veel kennis daar.

Mocht je motor weer rijdend zijn kun je eventueel op 14 april naar de inspectie dag gaan in Elburg. Hier kun je de motor gratis na laten kijken als je lid bent van de club.
 
Laatst bewerkt:
Thnx voor de tips.
Ik laat eerst de garage gratis kijken wat de schade is.
Als blijkt dat het een dikke (en dus dure) bende is dan zal ik zeker even kijken.
En natuurlijk voor de toekomst helemaal.
Maar ik heb nog een beetje hoop dat het mee gaat vallen en er misschien een coulance komt waardoor misschien arbeidskosten of dergelijke wat lager gerekend gaat worden.
Wel een mooi leer momentje.
En heb zaterdag mijn voltmeter binnen gehad, had ik deze maar meteen erop gezet :(
 
Ik heb mijn AT ook gekocht bij Desert. Berry zei ook tegen mij eerste wat je moet doen is een voltmeter plaatsen!! uiteraard nog steeds niet gedaan.
Ook moet ik nog mijn gps stroomvoorziening aansluiten maar dat doe ik het liefst onder contact.

Wat is jullie advies om deze 2 aan te sluiten?
Zie op internet een aantal oplossingen. Kabel opensnijden (van bijv. koplamp) en dan kabel erop solderen en dan dicht maken met vulkaniserende tape.
Of een scotchlock. Ik hoor echter van collegas dat die oplossing meestal na een tijd gaat corroderen en ik daardoor allerlei vage problemen kan krijgen.
En als laatste zie ik veel mensen die draden leggen tot hun zekeringkast en dan de draden erin proppen en dan snel de zekering erop drukken. Meestal ook die van de koplamp.

Volgens mij winnen ze alle drie niet de schoonheidsprijs.
Maar ik ben zelf niet heel elektrisch. ik weet wat +,- massa en weerstand enz is en welke kleuren wat is maar daar stopt het ongeveer.
 
Ik had mijn gps stroom destijds bij het stadslicht lampje weg gehaald.
Verbonden met deze knijp dingen met smelt mantel.

Voltmeter wel aansluiten op accu. Voor corecte meting.

full
 
Heb je stadslicht kabels dan losgehaald of hoe moet ik dat zien?

Trekt de voltmeter dan je accu niet leeg omdat hij constant blijft meten?
 
Waar heb jij die besteld Kneusteun?
Ik heb hier bij de autodealer al eens gevraagd want Berry had ze niet meer.
Maar die waren niet waterdicht (niet eens spatwater) en digitaal. Heb toch liever een analoge meter anders heb je altijd van die felrood brandende cijfers op je dash.
 
Gebeld door garage!
alles weer gefixed en hij gaf aan dat zure situatie is en snapte dat kut was voor beide, nu spanningsregelaar een "nieuwe" 2e hands erin (ga een extra bestellen alvast XD) nieuwe accu, kabels, lampen en benzine pomp voor 97,-

Vond netjes zo dus ik breng hem ook maar ff een taart langs ;)
En meteen de voltmeter erop knallen
 
Terug
Bovenaan Onderaan