hoge toeren bij diversion xj 600 s

eland

Rookie
11 mei 2013
6
0
goedendag,

graag zou ik willen weten waarom onze yamaha diversion 600 enorm hoge toeren draait.
in zijn 6e versnelling rijden we momenteel niet harder dan 80 omdat anders de toeren de bocht uitvliegen.

weet iemand waardoor dit kan komen?
 
Misschien komt er straks ook een 2de:
wp20130511014.jpg


uit: Drukplaten koppeling krom en nu?
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd 120 bij 6, 6,5K toeren. Houd niet eerder op dan 10,5K. Dan gaat het toch wel 185 op de gps.

Vermelden waard, ik rijd 25 kw. Dus misschien zijn de toeren en snelheid niet totaal vergelijkbaar..
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd 120 bij 6, 6,5K toeren. Houd niet eerder op dan 10,5K. Dan gaat het toch wel 185 op de gps.

Vermelden waard, ik rijd 25 kw. Dus misschien zijn de toeren en snelheid niet totaal vergelijkbaar..
185 op de gps met 25 kw??
ik heb een ontgrensde, duurt lang voordat hij iets over de 180 gaat op de teller en dat is maar net 160 op de tomtom.
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd 120 in de 6e versnelling met 5.500 toeren.

Nou, dat klopt ja. Schrok even. Maar 5,5 komt inderdaad meer overeen. Rijd vaak iets boven 130 en heb tijden geen lamp in de KM-gedeelte gehad. Zodoende reed ik dus op toeren om aan de hand daarvan mijn snelheid te meten. Reed dus 6,5 wat overeenkomt met 130-140. 5,5 voor 120 zou dus ook kunnen.

185 op de gps met 25 kw??
ik heb een ontgrensde, duurt lang voordat hij iets over de 180 gaat op de teller en dat is maar net 160 op de tomtom.

nou, oké. 183 dan.. ;)




On-topic: Weet jij, Eland, al wat het is?
 
Lijkt idd op de koppeling maar als je het zeker wil weten:
Motor even tot recht tegen de muur aan rijden, in zijn eerste versnelling, gas geven en de koppeling op laten komen. Dan moet hij vrij snel afslaan, zo niet dan trekt hij door de koppeling en wordt het tijd voor nieuwe platen of veren.
 
Lijkt idd op de koppeling maar als je het zeker wil weten:
Motor even tot recht tegen de muur aan rijden, in zijn eerste versnelling, gas geven en de koppeling op laten komen. Dan moet hij vrij snel afslaan, zo niet dan trekt hij door de koppeling en wordt het tijd voor nieuwe platen of veren.

Het is niet m'n bedoeling om je advies af te kraken, maar 't lijkt me zinniger om een stuk rustig snelweg te pakken en in de hoogste versnelling het gas vol open te draaien bij een toerental dat het koppel het grootst is. Zodoende heb je de meeste weerstand. Wanneer de koppeling dan slipt verneem je dat echt wel.
 
Het is niet m'n bedoeling om je advies af te kraken, maar 't lijkt me zinniger om een stuk rustig snelweg te pakken en in de hoogste versnelling het gas vol open te draaien bij een toerental dat het koppel het grootst is. Zodoende heb je de meeste weerstand. Wanneer de koppeling dan slipt verneem je dat echt wel.
:^
Slippende koppeling merk je het eerst bij de hoogste versnelling.
 
Het is niet m'n bedoeling om je advies af te kraken, maar 't lijkt me zinniger om een stuk rustig snelweg te pakken en in de hoogste versnelling het gas vol open te draaien bij een toerental dat het koppel het grootst is. Zodoende heb je de meeste weerstand. Wanneer de koppeling dan slipt verneem je dat echt wel.

Blijkbaar heeft zij er op de snelweg een vaag gevoel bij zonder precies te voelen wat het is dus dan lijkt me dit weinig toevoegen. 'Dan verneem je dat echt wel' zal waarschijnlijk niet voor iedereen gelden. Ik begrijp je dat je graag hoog in zijn toeren wil zitten ik zeg toch ook niet om hem tegen de muur stationair op te laten komen? Ik heb er zelf ook een keer aan getwijfeld (het bleek aan een kapotte snelheidswijzer te liggen) en heb toen bij Martell de motor tegen de muur gezet, gas geven tot 4 a 5.000 rpm en koppeling laten komen. Als hij dan meteen afslaat heb je gegarandeerd geen slippende koppeling.

Ik denk dat het gewoon lastiger is om op de snelweg in te schatten als je de motor nog niet zo lang hebt / goed kent en gezien het kersverse profiel van eland zou dat hier zomaar eens het geval kunnen zijn.
 
Ik heb de motor idd nog niet zo heel lang in mijn bezit, maar heb wel direct na de koop de afsluitdijk op 130 strak weten te houden bij 6500 toeren. ( vol wind tegen)
eenmaal van de snelweg af kreeg ik het gevoel veel te veel toeren te moeten draaien voor een "gewone" snelheid. en dit is helaas nog steeds zo.
ik heb niet het idee dat de koppeling slipt, eerder dat de 6de versnelling geen extra koppel geeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan