Op welke stand lekstroom meten?

Robinjo

MF veteraan
17 mei 2003
15.994
8.647
Driebergen
Facebook
Ik heb een probleempje met m'n projectmotor waar in een nacht m'n accu wordt leeggetrokken tot zo'n 1,5 volt. :( Nu wil ik meten waar het aan ligt, ik heb het volgende gedaan:

Schakelaar in deze 3 standen geprobeerd, als eerste 10A dan 200 m (milliampère?) en daarna ehm, die met dat andere symbooltje. :+

full


Dit met de kabels in deze stand als eerste, daarna ook nog met de plus in de middelste aansluiting zoals ik hem normaal gebruik bij het meten van voltage, weerstand en continuïteit

full


Maar ik krijg elke keer 0.00 als resultaat. :?
 
Je maakt je accuklem los en zet de meter tussen de klem en de accupool.
Begin op de 10A stand en zet hem gevoeliger als de stroom dat toelaat.
Blijf je nul meten dan heb je geen lekstroom.
 
Stroom(ampere) moet je meten door de meter in het circuit te plaatsen.
Dus accu pool ---> dan meetsnoer in multimeter----> vanaf da andere aansluiting van je multimeter op de klem van de accu pool.

Dus de meter staat in serie met het circuit.

Of de interne zekering is defect.
 
je moet de accu kabel + los halen
met de rode kabel op de accu + en de zwarte kabel op de los genomen accu kabel en dan meten
Anders een stroom tang proberen te lenen
in een nacht accu leeg moet een behoorlijke verbruiker zijn dan je hebt toch geen parkeer licht in je achter licht of zo dat is mij ook wel eens over komen en heb de draar daar van los genomen
 
De meesten hebben het hier al gezegd:

- je meter 1 stand tegen de klok in verdraaien zodat hij op "200m" staat
- de zwarte meetkabel in het midden inpluggen waar "COM" staat
- de rode meetkabel rechts inpluggen waar "V ohm mA °C" staat
- kabel van de minpool van de accu losmaken
- pen van rode meetkabel tegen de net losgemaakte kabel houden (zorg voor goed contact)
- pen van zwarte meetkabel tegen de minpool van de accu houden (zorg voor goed contact)

Als er meer dan 1 kabel op de minpool van de accu vastzit, dan moet je ze allemaal losmaken van de minpool van de accu (deze moet helemaal vrij zijn) en ze vervolgens allemaal samen houden (zorg voor goed contact) en daar dan de pen van de rode meetkabel tegen houden (zorg voor goed contact). Als je dan een lekstroom meet kan je vervolgens de losgemaakte kabels elk apart nog eens nameten op lekstroom (zo kan je erachter komen door welke verbruiker er een lekstroom is).

De stand "200m" enkel gebruiken voor de lekstroom te meten als je contact afstaat. Contact niet opzetten.
 
Er zit sinds gisteren een nieuwe accu in... de oude was goed maar had opeens maar 1.5 volt over en kon niet meer goed worden opgeladen, kwam maar tot 4 volt, ik dacht eigenlijk dat ik het contact aan had laten staan, niet dus... deze accu laadt nu wel weer goed bij vanaf 1.5. Momenteel op 11.5 and rising. :)
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan