Starten blok Kawa Gpz600 lukt niet

mishaaa

MF'er
12 mei 2013
245
0
Hallo,

we zijn bezig met een buggy project met een kawasaki gpz600 R blok erop. We wilde hem gister starten maar dit lukte niet, de startmotor wilde helemaal niet draaien. We hebben al vanalles geprobeerd zonder succes.
Toen zagen we dat er 1 relais ontbrak. Zou dit het startrelais kunnen zijn? Op welke webshop is deze te koop?

En nog een vraag, blokolie. Waar moet ik deze bijvullen, en is ergens ook een maatstaafje? En welke olie moet erin, 10w40? En moet de oliekoeler daarvoor aangesloten zijn?

Hopelijk kan iemand op al mn vragen antwoord geven, dan kunnen we hem hopelijk snel starten.



Complete blok: (kabelboom buiten zicht).
img2101i.jpg

img2100f.jpg


En de aansluiting waarvan ik vermoed dat er een relais op aangesloten moet worden:
img2102i.jpg


Mvg misha
 
Laatst bewerkt:
Is niet van de koplamp. Er zitten stickers op de kabelboom wat waar aangesloten moet worden (iets dat de vorige eigenaar wel goed gedaan heeft).
We vonden geen kabel van de startmotor. Je ziet de startmotor wel zitten, maar geen kabels.
 
Even een stukje over olie.

Deze motorblokken zijn 'wet sump' blokken. De olie komt na circulatie onderin het carter terecht en wordt daar weer opgezogen en gecirculeerd.

Op een motorfiets ga je schuin door de bocht, dus de olie zal altijd onderaan in het carter blijven (door de middelpuntvliedende kracht). Het aanzuigpunt zit meestal ergens in het midden.

Echter, op een kart/buggy, ga je 'rechtop' de bocht door. De olie in het carter zal in bochten dus naar de linkerkant of de rechterkant van het blok toe gaan. Als het aanzuigpunt nu in het midden zit, is er grote kans dat de oliepomp lucht aan gaat zuigen in plaats van olie.

Daar zijn twee oplossingen voor. Eentje is een beunoplossing, de andere een echter.

1. De beunoplossing is zorgen dat je er meer olie in gooit dan het maximale niveau voor dat blok. Gooi er gerust een halve liter olie meer in dan er nodig is. Misschien kun je nog wel 3/4 liter kwijt voordat het uit de overloop komt. Het is een beunoplosing omdat als je hard genoeg door de bochten gaat, er nog steeds geen olie aangezogen zal worden.

2. Converteer de motor naar 'dry sump'. Dan moet er een anders gevormd carter onder (om de olie goed te kunnen collecten), een extra oliepomp geplaatst worden en een extern reservoir geplaatst worden. Er zijn kits verkrijgbaar, maar die kosten nogal wat geld.

Onderschat dit probleem niet. Je blok zal het niet lang volhouden als je er niks aan doet.

Je nokkenassen zijn hol en worden gesmeerd door olie die door gaatjes tussen de glijlagers geperst wordt. Die glijlagers mogen nooit zonder olie komen te staan, anders ontstaat er schade.

Dit is een voorbeeld van uitgesleten glijlagers. Dit zal na verloop van tijd tot een vastloper leiden.

DSCF1387.jpg


Edit:

Beter plaatje (is van een auto, maar het probleem is wel duidelijk. ;)).
 
Laatst bewerkt:
Moraal: doe er dus in ieder geval meer olie in dan de fabrikant aangeeft.

En als je het geld hebt of handig bent, converteer de motor naar 'dry sump'.
 
Laatst bewerkt:
Oliekoeler moet aangesloten zijn. Maar volgens mij is het een watergekoeld blok, dus moet de radiator aangesloten zijn.

Er moet koelvloeistof in en geen gewoon water. Dit omdat de waterpomp smering moet hebben. Doe je er gewoon water in, dan is je waterpomp in no-time kapot.

De grote schroefdop op het eerste plaatje is waar de olie er in moet.

Er moet persee motorfietsolie in omdat anders je koppeling gaat slippen. En dan verbrand je die en kun je die gaan vervangen. Dit gebeurt heel snel, dus ook niet 'eventjes' auto olie er in om te testen ofzo.

Realiseer je dat motorfietsblokken veel kwetsbaarder zijn dan autoblokken. Bij een motorfietsblok is alles zo minimaal mogelijk uitgevoerd, want hij moet licht en compact zijn. Behandel het ding dus niet als een autoblok, want voor je het weet vliegen de drijfstangen om je oren en kun je een andere zoeken. Dat is zonde van je geld. Beter nu 50 euro voor goede olie dan over een weekje of wat 250 euro voor een nieuw blok.
 
Laatst bewerkt:
Als TS al niet weet waar hij zijn olie bij moet vullen, gok ik ( ik hou van gokken ) dat het buiten zijn capaciteiten ligt om de motor om te bouwen naar DRY SUMP ( retepv )

LOL, foutje(s) aangepast. :)

Ben er ook bang voor. Maar in ieder geval kan TS nu op Google zoeken en die kennis opdoen. Met een beetje zoeken komt hij er wel achter dat mijn waarschuwingen niet uit mijn duim gezogen zijn. ;)
 
Maar in ieder geval kan TS nu op Google zoeken en die kennis opdoen. Met een beetje zoeken komt hij er wel achter dat mijn waarschuwingen niet uit mijn duim gezogen zijn. ;)

Je hebt zeker gelijk betreffende jouw vorige post.

Op zijn minst zou ik een stuk ijzer tussen het blok en je rug plaatsen. Je wil geen drijfstang in je rug krijgen.

Dat kan zeker geen kwaad!
 
Als TS al niet weet waar hij zijn olie bij moet vullen, gok ik ( ik hou van gokken ) dat het buiten zijn capaciteiten ligt om de motor om te bouwen naar DRY SUMP ( retepv )

Van de olie was ik niet zeker, aangezien ik een schroefdop zag boven de koppeling, en ik niet wist of dit alleen voor de koppeling was, of voor het hele systeem.

Oliekoeler moet aangesloten zijn. Maar volgens mij is het een watergekoeld blok, dus moet de radiator aangesloten zijn.

Ik heb een olie radiator, en een radiator voor kvs.

Als ik mij niet vergis moet er 4 liter olie std in? Dus dan zou ik er al 4.5 liter in moeten doen?

en trouwens, RetepV bedankt voor de uitgebreide reacties. Hier kan ik wat mee!

Ombouwen naar dry sump moet ik mij maar even in gaan verdiepen. Anders ga ik lekker voor de beun oplossing :P
 
Laatst bewerkt:
hmm raar, dan zit het startrelais toch op een andere plek als de foto die ik stuurde. Kan iemand dit bevestigen?

EDIT: Ik heb een foto gevonden van een startrelais en dat is idd hetzelfde als jij stuurde.
Volgensmij zit deze al op de kabelboom, en zijn we die vergeten aan te sluiten. Ik zal morgen eens ernaar kijken.

gpz600r1990deel2006.jpg
 
Laatst bewerkt:
beter later dan niet :) hier de stekker die ik denk dat je bedoeld..

IMAG0143_zps6eae893e.jpg


IMAG0142_zps7531e4f7.jpg


hoop dat je er wat aan hebt...

toevallig nog de bougies los gehaald / daar nog problemen mee gehad? moet aan die van mij zo hard draaien dat mn buissleutel begon te vervormen dus ben er maar mee opgehouden maar los zijn ze nog niet...
 
dan nog een vraagje van mij (jup ik werk mee aant project)
moeten we een rem inknijpen bij het electrisch starten van het blok,
en als ik mij niet vergis zouden we hem ook kunnen aanduwen als de electrische start overleden mocht zijn
 
Terug
Bovenaan Onderaan