Shim ringen op krukas

Louis63

Die hard MF'er
2 dec 2007
813
1
Ik heb een blok gekocht van een VN 750 met de bedoeling dit te gebruiken.
Er zat wel een rammeltje in, wist de vorige verkoper te melden.
Nu is dat niet vreemd bij dit type motor en ik ben begonnen het hele blok te demonteren.
2 zaken vallen op: het kettinkje van de oliepomp heeft veel te veel speling en moet vervangen worden.
Maar ook blijkt de axiale speling van de krukas tegen de grens aan te lopen.
Standaard zou deze 0,05 tot 0,5 mm zijn, grens is 0,75.
Ik meet iets van 0,6-0,65 mm.
De krukas wangen hebben zichtbare slijtage achtergelaten op de carterdelen.
Omdat ik speling wil beperken is de vraag: mogen er sim-ringen gebruikt worden op een krukas?
Ergens zie ik geen probleem, maar aan de andere kant zijn de krachten wellicht toch anders dan bij een versnellingbak.

Het WP-boek geeft aan dat bij speling van 0,75 of meer de carterdelen vervangen moeten worden.

Ander probleem is wellicht de verkrijgbaarheid: de minimale afname hoeveelheid ligt tussen 50 en 200 stuks :(
 
de slijtage zit waarschijnlijk op flens van de lagerschalen.
ik zou nieuwe laten maken met een iets dikkere flens.
de lagerschalen zijn niet los leverbaar.
zijn de krukaslagers ook weer als nieuw.
 
Laatst bewerkt:
Krukaslagers zijn niet los leverbaar, te grote axiale speling leidt tot oliedrukverlies en kapotte big-end lagering.
Ik heb dit meerdere malen aan de hand gehad, oude lagers eruit, carter overmaats laten lijnboren, zelf hoofdlagers (met kraag voor axiale speling) maken, carter breedte uitfrezen, lagers erin persen, weer laten lijnboren, axiale speling bepalen, en carters op diepte uitfrezen voor de juiste axiale speling.
Volgens mij heb ik ook nog ergens een blok in onderdelen liggen..., daar mankeert dacht ik ook wat aan, weet alleen niet meer wat..
 
...Zelf lagers maken.... als nou de beschikking had over een complete werkplaats zou het zeker een uitdaging zijn.
De goedkoopste manier is op zoek te gaan naar goede carter helften, zag er een paar staan voor 80 euro.
Zal er eens naar informeren.
Bedankt voor de tips.
 
Krukaslagers zijn niet los leverbaar, te grote axiale speling leidt tot oliedrukverlies en kapotte big-end lagering.
Ik heb dit meerdere malen aan de hand gehad, oude lagers eruit, carter overmaats laten lijnboren, zelf hoofdlagers (met kraag voor axiale speling) maken, carter breedte uitfrezen, lagers erin persen, weer laten lijnboren, axiale speling bepalen, en carters op diepte uitfrezen voor de juiste axiale speling.
Volgens mij heb ik ook nog ergens een blok in onderdelen liggen..., daar mankeert dacht ik ook wat aan, weet alleen niet meer wat..

appeltje..eitje.....toch ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan