Zeer bruine en vettige bougie

gumball4000

MF'er
31 okt 2011
236
0
België
Hey allemaal,

Heb onlangs mijn cbf600n (16 000km) een onderhoud laten geven. Bougies, luchtfilter ed. vervangen.
Nu zagen 2 van de 4 bougies er helemaal donkerbruin en vettig uit. (zie foto's)
Het waren de middelste bougies.

6000-7000km werden 2 bougies (1 van de 2 was de middelste) ook vervangen en 1 van de 2 was toen ook vettig en zo bruin.
Moet ik mij zorgen beginnen te maken? Voor de rest start en draait de motor zoals het moet en heb motorisch nooit problemen ondervonden.

http://img10.imageshack.us/img10/1471/20130512193424.jpg


één van de 2 bougies op de foto is de normale, de andere is de vettige.
 
Laatst bewerkt:
Hmmm lijkt me stug dat louter de middelste cylinders gaan oliezuipen door versleten veren of klepgeleiders, dus wellicht staan de middelste carbs rijker?

hoe is het olieverbruik?
 
Sorry, vergeten te vermelden, zijn carbs :)

Wel dat is het rare, olie op 9 000km vervangen (net toen het lichtje van "te weinig olie" wegknippende, was mijn olie om bij te vullen ook net op. Dus er zat op 9000km maar net genoeg in) en heb nog nooit moeten bijvullen. Ook geen rook als ik rijd :).
 
Ja vrij normaal.. Wat downsider dus al zegt.. Niet andere warmtegraad inzetten dan voorgeschreven door fabrikant.

full
 
ik heb zelf net ook de boegie rij vervangen op mijn motor en ook ik zag verschil tussen de buitenste cilinders en de binnenste cilinder (ja 1, tis een 3 pitter)
maar wat ik me af vraag, hoe komt het dat het schroefdraad zo smering is?
is dit op beide binnenste cilinders?

ik kan het niet goed zien maar wat zijn de kleuren rond het punt waar de bougie vonken moet?
 
Wel vroeg ik me ook af. Trouwens, de andere bougie is één van de buitenste bougies.

Persoon die het onderhoud deed denkt aan volgende zaken:
1) vorige eigenaar die bougie er uit heeft geforceerd, waardoor de schroefdraad niet meer 100% is
2) lek in pakking


Maar opzicht maak ik me geen zorgen, heb het 7000km geleden ook gemerkt en hij rijdt nog perfect, maar vroeg me eerder af waaraan het zou kunnen liggen :)

Kleur buitenste bougies hebben een droge look en zijn tussen licht grijs en donker grijs.
De andere is pikzwart/donker-donker bruin
 
Laatst bewerkt:
Sorry, vergeten te vermelden, zijn carbs :)

Wel dat is het rare, olie op 9 000km vervangen (net toen het lichtje van "te weinig olie" wegknippende, was mijn olie om bij te vullen ook net op. Dus er zat op 9000km maar net genoeg in) en heb nog nooit moeten bijvullen. Ook geen rook als ik rijd :).
Heb jij een lampje, te weinig olie, of heb je gewoon gereden zonder oliedruk door een olie tekort?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb jij en lampje, te weinig olie, of heb je gewoon gereden zonder oliedruk door een olie tekort?

Heb een rood lampje dat brand als er te weikig olie zou zijn :).
Lampje werk trouwens zeker en vast, als ik de sleutel in het contact zet, gaat het lampje aan eens gestart gaat het uit.

Maar het rare is dat ik nog nooit moeilijkheden heb gehad met starten..zelfs niet toen hij enkele uren buiten stond bij -10 graden. En heb er zelf al 7000km mee gereden..

Wel was 1 uitlaatlijn wat koeler dan de anderen, nadat hij 1min gedraaid had.. Maar dit was wel enkele maanden geleden.
 
Heb een rood lampje dat brand als er te weikig olie zou zijn :).
Lampje werk trouwens zeker en vast, als ik de sleutel in het contact zet, gaat het lampje aan eens gestart gaat het uit.

Maar het rare is dat ik nog nooit moeilijkheden heb gehad met starten..zelfs niet toen hij enkele uren buiten stond bij -10 graden. En heb er zelf al 7000km mee gereden..

Wel was 1 uitlaatlijn wat koeler dan de anderen, nadat hij 1min gedraaid had.. Maar dit was wel enkele maanden geleden.
Dat is geen niveaulampje maar een oliedruklampje.
Als de motor niet loopt heb je geen oliedruk.
Zodra de motor loopt heb je druk en gaat het lampje uit.
Je hebt dus gereden met minstens 0,5 liter onder het minimum en daardoor even geen oliedruk gehad.
Dat niet heel je motor in de soep is gelopen mag een wonder heten.
Ik vraag me af hoeveel schade dit heeft gehad voor je blok.
 
Dat is geen niveaulampje maar een oliedruklampje.
Als de motor niet loopt heb je geen oliedruk.
Zodra de motor loopt heb je druk en gaat het lampje uit.
Je hebt dus gereden met minstens 0,5 liter onder het minimum en daardoor even geen oliedruk gehad.
Dat niet heel je motor in de soep is gelopen mag een wonder heten.
Ik vraag me af hoeveel schade dit heeft gehad voor je blok.

het lampje is niet eentje die je vertelt wanneer je te laat olie hebt gepeild en dus een nieuw blok kunt kopen.
het is niet goed natuurlijk maar we weten beide niet onder welke omstandigheden het lampje aan ging ;)

even kort:
cilinder 1 en 4 zijn netjes schoon op het schroefdraad en de kop van de bougie is grijzig
cilinder 2 en 3 zijn zwart op het schroefdraad maar welke kleur heeft de kop zelf? ook grijs? of is dit de zwart bruinig achtige kleur die je bedoelde.
 
het lampje is niet eentje die je vertelt wanneer je te laat olie hebt gepeild en dus een nieuw blok kunt kopen.
het is niet goed natuurlijk maar we weten beide niet onder welke omstandigheden het lampje aan ging ;)

even kort:
cilinder 1 en 4 zijn netjes schoon op het schroefdraad en de kop van de bougie is grijzig
cilinder 2 en 3 zijn zwart op het schroefdraad maar welke kleur heeft de kop zelf? ook grijs? of is dit de zwart bruinig achtige kleur die je bedoelde.
Het lampje geeft niet aan dat je te laat hebt gepeild maar dat je olieniveau zo laag staat dat hij lucht gaat pakken en geen druk meer levert en dus de nokkenassen, krukaslagers en big-end lagers niet goed meer smeert.
 
het lampje is niet eentje die je vertelt wanneer je te laat olie hebt gepeild en dus een nieuw blok kunt kopen.
het is niet goed natuurlijk maar we weten beide niet onder welke omstandigheden het lampje aan ging ;)

even kort:
cilinder 1 en 4 zijn netjes schoon op het schroefdraad en de kop van de bougie is grijzig
cilinder 2 en 3 zijn zwart op het schroefdraad maar welke kleur heeft de kop zelf? ook grijs? of is dit de zwart bruinig achtige kleur die je bedoelde.

Maar het olielampje is nooit beginnen branden, enkel als ik het contzct aanzet, zoals elke andere motorfiets :).

Middelste bougies waren donkerbruin/zwart.

+ er komt geen rook door de uitlaat, dus dan verbruik ik toch normaal geen olie? En er zijn voor de rest geen lekken te bespeuren aan de cilinderkop :)
 
Laatst bewerkt:
Maar het olielampje is nooit beginnen branden, enkel als ik het contzct aanzet, zoals elke andere motorfiets :).

Middelste bougies waren donkerbruin/zwart

Ging hij aan zodra je het contact aanzette of juist wanneer je de startknop ingedrukt had? Dat laatste is het gebruikelijke testmoment van het lampje bij veel yamaha's, ik weet het niet voor de Honda's maar zou goed hetzelfde kunnen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Sorry, vergeten te vermelden, zijn carbs :)

Wel dat is het rare, olie op 9 000km vervangen (net toen het lichtje van "te weinig olie" wegknippende, was mijn olie om bij te vullen ook net op. Dus er zat op 9000km maar net genoeg in) en heb nog nooit moeten bijvullen. Ook geen rook als ik rijd :).
Kan je dan eens uitleggen wat hier staat :?
 
Kan je dan eens uitleggen wat hier staat :?

Na het een keer of drie te lezen heb ik het antwoord gevonden:

Ik heb de olie bij km stand 9.000 vervangen. Op het moment dat ik de laatste druppel olie uit mijn fles geperst had ging ook het olielichtje op het dashboard uit dus dat was precies genoeg. Daarna heb ik nooit meer bij hoeven vullen tot nu dus de huidige 16.000km.

Oftewel er is (vrijwel) geen olie verbruikt in de afgelopen 7.000 km.

Wel dat is het rare, olie op 9 000km vervangen (net toen het lichtje van "te weinig olie" wegknippende, was mijn olie om bij te vullen ook net op. Dus er zat op 9000km maar net genoeg in) en heb nog nooit moeten bijvullen. Ook geen rook als ik rijd :).
 
Na het een keer of drie te lezen heb ik het antwoord gevonden:

Ik heb de olie bij km stand 9.000 vervangen. Op het moment dat ik de laatste druppel olie uit mijn fles geperst had ging ook het olielichtje op het dashboard uit dus dat was precies genoeg. Daarna heb ik nooit meer bij hoeven vullen tot nu dus de huidige 16.000km.

Oftewel er is (vrijwel) geen olie verbruikt in de afgelopen 7.000 km.

Ja inderdaad, zo bedoelde ik het :). Sorry voor de warrige uitleg. Is niet altijd even makkelijk :p.
Vet gedrukt gedeelte: Nu heb ik het ook nog niet moeten bijvullen voor alle duidelijkheid :p

En het branden als ik de sleutel in het contact steek is gewoon een testlampje, dit gebeurt ook met het ABS lampje enzo :)

En het net omdat ik hem nooit heb moeten bijvullen, hij niet rookt en perfect stationair draait en rijdt dat ik me afvraag of ik me echt zorgen hoef te maken :). Moest ik die bougies niet hebben laten vervangen merkte ik dus niet dat er iets mis zou zijn :)
 
Laatst bewerkt:
Ja inderdaad, zo bedoelde ik het :). Sorry voor de warrige uitleg. Is niet altijd even makkelijk :p.
Vet gedrukt gedeelte: Nu heb ik het ook nog niet moeten bijvullen voor alle duidelijkheid :p

En het branden als ik de sleutel in het contact steek is gewoon een testlampje, dit gebeurt ook met het ABS lampje enzo :)

En het net omdat ik hem nooit heb moeten bijvullen, hij niet rookt en perfect stationair draait en rijdt dat ik me afvraag of ik me echt zorgen hoef te maken :). Moest ik die bougies niet hebben laten vervangen merkte ik dus niet dat er iets mis zou zijn :)

Ook geen verschil in olie achter je peilglaasje verder? De sensor zou natuurlijk kapot kunnen zijn. (of wordt dat op de een of andere manier ook getest tijdens de start?)

Wat betreft de bougie, die kunnen toch ook zwart kleuren van te veel benzine? Hoeft niet per se olie aan te pas te komen geloof ik. Kijk hier eens naar:
Bougiecontrole%20uitleg.jpg


Deze vraag blijft natuurlijk staan: Hoe zien de kop en de elektrode er zelf uit? Kun je nieuwe foto's plaatsen?
 
Het lampje geeft niet aan dat je te laat hebt gepeild maar dat je olieniveau zo laag staat dat hij lucht gaat pakken en geen druk meer levert en dus de nokkenassen, krukaslagers en big-end lagers niet goed meer smeert.

:')

ik zei dus ook al dat het niet over het peilen ging ;)

maar goed, ik was de :^ vergeten.

gumball, probeer het hele verhaal nu eens duidelijk en volledig hier neer te zetten.
dus schrijf het, lees het eerst 10 keer terug en post het dan pas.
dan is het ook leesbaar en begrijpbaar door ons
 
Ja inderdaad, zo bedoelde ik het :). Sorry voor de warrige uitleg. Is niet altijd even makkelijk :p.
Vet gedrukt gedeelte: Nu heb ik het ook nog niet moeten bijvullen voor alle duidelijkheid :p

En het branden als ik de sleutel in het contact steek is gewoon een testlampje, dit gebeurt ook met het ABS lampje enzo :)

En het net omdat ik hem nooit heb moeten bijvullen, hij niet rookt en perfect stationair draait en rijdt dat ik me afvraag of ik me echt zorgen hoef te maken :). Moest ik die bougies niet hebben laten vervangen merkte ik dus niet dat er iets mis zou zijn :)
Hoe kan dat lampje nou uitgaan tijdens het bijvullen?
Ik neem aan dat je bijvult zonder dat de motor loopt?
Dan gaat je lampje ook niet uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan