14 daagse motorvakantie naar spanje

kkock_meeuw

MF'er
5 feb 2013
99
0
Wormerveer
Goedendag mede mf gebruikers.

In de zomervakantie (begin Juni) ga ik samen met een maatje van me op de motor naar spanje. (linkje hieronder)
Google Maps

Het plan is om in 5 dagen naar de camping te rijden waar zijn ouders staan, daar 4 á 5 dagen te verblijfen, en dan weer in 5 dagen terug te rijden naar Nederland :)

Ik rij op een xj6 naked, hij op een xtx660.

We willen zoveel mogelijk de snelweg vermijden, en savonds overnachten in hotels waar de motors achter een hek kunnen staan, of in een garage.

Een aantal vragen die wij nog hebben:

* Tegen die tijd gaan wij ook een navigatie systeem kopen voor op de motor, welke is het meest geschikt voor België, Frankrijk, Spanje.

* Moeten we alvast hotels van tevoren boeken? of is het mogelijk om ter plekken naar een hotel te zoeken.

* Is het aan te raden om een laptop mee te nemen, om filmpjes & foto's op te zetten die we hebben gemaakt. (als we bijvoorbeeld een GoPro meenemen, hoeven we geen tientallen sd kaartjes mee te nemen)

* Wat is een mooie route om daarheen te rijden, en wat is een mooie route om terug te rijden?

* Welk budget moeten wij ongeveer vrijhouden voor deze trip? hoeft niet op de euro nauwkeurig, het hangt ook erg af van onze uitgaves daar, maar wat is een beetje gebruikelijk?

We hebben al de Scala rider Q3 multiset aangeschaft, dus we zijn al goed op weg *O*
 
Laatst bewerkt:
- Garmin Zumo ia aan te raden als navigatie.... Altahns dat is mijn ervaring. Afhankelijk van je budget kijken wel type. Die nieuwe 350 is wel heel erg gaaf...

- Wat denk je van tentje achterop mee? En als je hotels wilt nemen dan afhankelijk van de dagen waar je op gaat rijden. Op zwarte zaterdag in Beaune aan komen kakken zonder reservering gaat niet lukken natuurlijk.

- Lekker thuislaten die laptop. SD kaartje neemt veel minder ruimte in beslag en is veel minder storingsgevoelig dan een laptop. Routes voor je navi heb je al het goed is thuis al gemaakt.

- Vorig jaar deze route gereden (stopplaats o.a. in Tossa de Mar en dat is vlakbij Rosas) en deze was super! Dit is de link naar de eerste etappe, rest van de etappes staan daar gelinkt. Ohja niet vergeten
het weggetje tussen Tossa en St. Feliu te rijden... en nog eens en nog eens... Beste weggetje ter wereld!!! (zeker in de avond)

- Budget... afhankelijk van verbruik motor, keuze hotel/camping... type camping. Voor 8 euro sta je pp op een municipal.. heb je gewoon alaleen een warme douche en schone plee... maar wat heb je meer nodig. Vaak is er ook gewoon brood te krijgen en anders leg je voor ontbijt aan bij een Bar Tabac en voor een kop koffie en haal je bij de bakker een broodje en eet je die daar bij de Bar Tabac op (ja dat is normaal in frankrijk.. halen bij de een, opeten bij de ander)
Voor 12 euro heb je een 3 gangen lunch in frankrijk en kun je 's avonds wat simpelers pakken. Pizzas zijn overal te krijgen.
 
- Garmin Zumo ia aan te raden als navigatie.... Altahns dat is mijn ervaring. Afhankelijk van je budget kijken wel type. Die nieuwe 350 is wel heel erg gaaf...

- Wat denk je van tentje achterop mee? En als je hotels wilt nemen dan afhankelijk van de dagen waar je op gaat rijden. Op zwarte zaterdag in Beaune aan komen kakken zonder reservering gaat niet lukken natuurlijk.

- Lekker thuislaten die laptop. SD kaartje neemt veel minder ruimte in beslag en is veel minder storingsgevoelig dan een laptop. Routes voor je navi heb je al het goed is thuis al gemaakt.

- Vorig jaar deze route gereden (stopplaats o.a. in Tossa de Mar en dat is vlakbij Rosas) en deze was super! Dit is de link naar de eerste etappe, rest van de etappes staan daar gelinkt. Ohja niet vergeten
het weggetje tussen Tossa en St. Feliu te rijden... en nog eens en nog eens... Beste weggetje ter wereld!!! (zeker in de avond)

- Budget... afhankelijk van verbruik motor, keuze hotel/camping... type camping. Voor 8 euro sta je pp op een municipal.. heb je gewoon alaleen een warme douche en schone plee... maar wat heb je meer nodig. Vaak is er ook gewoon brood te krijgen en anders leg je voor ontbijt aan bij een Bar Tabac en voor een kop koffie en haal je bij de bakker een broodje en eet je die daar bij de Bar Tabac op (ja dat is normaal in frankrijk.. halen bij de een, opeten bij de ander)
Voor 12 euro heb je een 3 gangen lunch in frankrijk en kun je 's avonds wat simpelers pakken. Pizzas zijn overal te krijgen.

Heey David, bedankt voor je bericht.

Tentje achterop is inderdaad een idee, alleen ben ik niet het persoon dat graag onderweg een tentje opzet :P
Mijn voorkeur licht bij hotels waar de motors veilig staan, en we ook kunnen douchen.

Laptop wouden we graag mee om routes onderweg nog te wijzigen, mocht er wat fout gaan... en omdat de sd kaart van een gopro snel volzit op zo'n reis, en we toch veel willen filmen.

Bedankt voor de tips voor onze route, deze zullen we meepakken met de reis.
Hij jij ook veel snelweg gepakt? of deze juist vermeden?

Als we €1000 pp meenemen voor de reis moeten we het dus ruim redden?
 
Snelweg... tot aan Luik en daarna gelijk eraf en niet meer er op...
Zoveel geld meenemen? Why??? Overal kun je pinnen en met creditcard betalen. We leven niet meer in de jaren 80.
Wees selectief met wat je filmt want je gaat toch niet alles terugkijken is mijn ervaring. In de route die ik je stuurde zijn ook enkele hotels en herbergen verwerkt. Weet niet of alles nog open is dit jaar. In Frankrijk kun je overigens veel beter kleine hotelletjes pakken en de grote ketens links laten liggen. Kleine hotelletjes zijn veel leuker en daarnaast ook veel goedkoper dan de grote ketens.
 
Een goed werkende navigatie heb je al voor onder de 200 euro.

Routes tik je in op die navigatie, heb je niet per se ene laptop voor nodig. Moet trouwens niet gekker worden; een lap top nodig hebben om je navi goed te laten werken :)

Zoek onderweg hotelletjes uit, beter nog vooraf. Kun je meteen vooraf bepalen of de motor wel veilig kan staan en zo. En heb je geboekt, zodat je niet voor nop rondjes rijdt aan het einde van de dag.

Budget valt altijd hoger uit dan mensen je aangeven. Zo zal je ook moeten tanken, kost het broodje onderweg net wat meer, etc. Zal ook wel erg afhangen van de kosten van het hotel :Y
 
Tuurlijk heb je een goed werkende navi onder de 200 euro. Is deze standaard waterdicht en kan deze tegen een stootje? Kun je er zelfgemaakte routes in inladen? Dat is waar het bij velen aan ontbreekt wat ze minder geschikt maakt voro gebruik op de motor. En ja je kunt zelf wel van plaats naar plaats gaan rijden door ze in te geven, maar dan mis je net dat ene leuke kronkelweggetje (wat je thuis gevonden had en per se wilde rijden) wat een kilometer langer was maar waar je veel meer plezier aan had beleefd.

Mijn ervaring met simpele goedkope oplossingen is dat je naderhand altijd spijt hebt dat je niet gelijk voor beter bent gegaan.
 
Laatst bewerkt:
Snelweg... tot aan Luik en daarna gelijk eraf en niet meer er op...
Zoveel geld meenemen? Why??? Overal kun je pinnen en met creditcard betalen. We leven niet meer in de jaren 80.
Wees selectief met wat je filmt want je gaat toch niet alles terugkijken is mijn ervaring. In de route die ik je stuurde zijn ook enkele hotels en herbergen verwerkt. Weet niet of alles nog open is dit jaar. In Frankrijk kun je overigens veel beter kleine hotelletjes pakken en de grote ketens links laten liggen. Kleine hotelletjes zijn veel leuker en daarnaast ook veel goedkoper dan de grote ketens.


Het bedrag dat ik noemde is dan gereserveerd ;) cash meenemen gaat hem inderdaad niet worden :+

We willen toch wel vrij veel filmen, je weet nooit wat je onderweg tegenkomt, en om 10 keer per dag de gopro aanzetten heb ik ook niet veel zin in :$

kleine hotelletjes is inderdaad een goede tip, we zullen ze van tevoren wel boeken, hebben we inderdaad ook zekerheid van een slaapplek.

Een goed werkende navigatie heb je al voor onder de 200 euro.

Routes tik je in op die navigatie, heb je niet per se ene laptop voor nodig. Moet trouwens niet gekker worden; een lap top nodig hebben om je navi goed te laten werken :)

Zoek onderweg hotelletjes uit, beter nog vooraf. Kun je meteen vooraf bepalen of de motor wel veilig kan staan en zo. En heb je geboekt, zodat je niet voor nop rondjes rijdt aan het einde van de dag.

Budget valt altijd hoger uit dan mensen je aangeven. Zo zal je ook moeten tanken, kost het broodje onderweg net wat meer, etc. Zal ook wel erg afhangen van de kosten van het hotel :Y

Laptop is om de route's dan later, eventueel aan te passen... of kan dat ook op de navigatie zelf?

Met €1000 moeten we het redden de hele reis lang? inclusief brandstof, overnachtingen en eten? (hoeven geen 4 sterren hotels te zijn ;) )
 
De hoogte van de kosten van een motorvakantie ligt aan jezelf... ik reken ruwweg € 100,-- per dag als het met kleine goedkope hotelletjes gaat. En dan zit ik ´s avonds echt niet 3-gangen met bubbels naar binnen te werken.
Tegenwoordig neemt ook de brandstof een behoorlijke post in in je budget (zeker als je naar Frankrijk/Italië gaat), dus hoe meer km per dag...
Een rekensommetje:
Overnachten + ontbijt : 30,--
Brandstof (300km, 1:15, 1,50 p/L) : 30,--
Lunch: 10,--
Diner: 15,--
Drinken overdag: 5,--
Drinken ´s avonds: 10,-- (ga je met Motorvision weg, reken dan het dubbele of drievoudige _O- )
En ziedaar, zonder veel moeite betaal je gewoon 100 per dag. Ben je met meerdere op een camping, en eet je tussen de middag alleen powerbars en drink je red bull, tsja dan kun je het een stukje goedkoper maken ;)
 
De hoogte van de kosten van een motorvakantie ligt aan jezelf... ik reken ruwweg € 100,-- per dag als het met kleine goedkope hotelletjes gaat. En dan zit ik ´s avonds echt niet 3-gangen met bubbels naar binnen te werken.
Tegenwoordig neemt ook de brandstof een behoorlijke post in in je budget (zeker als je naar Frankrijk/Italië gaat), dus hoe meer km per dag...
Een rekensommetje:
Overnachten + ontbijt : 30,--
Brandstof (300km, 1:15, 1,50 p/L) : 30,--
Lunch: 10,--
Diner: 15,--
Drinken overdag: 5,--
Drinken ´s avonds: 10,-- (ga je met Motorvision weg, reken dan het dubbele of drievoudige _O- )
En ziedaar, zonder veel moeite betaal je gewoon 100 per dag. Ben je met meerdere op een camping, en eet je tussen de middag alleen powerbars en drink je red bull, tsja dan kun je het een stukje goedkoper maken ;)

Mooie berekening zo :) daar hebben we wat aan.

Tips voor mooie routes / stukjes die we niet moeten missen met de vakantie zijn nog altijd welkom *O*
 
We zijn diverse keren die kant in geweest begin juni. Zuidfrankrijk, noord Spanje, (Rosas ken ik als m'n broekzak, maar da's ook nog van vroeger)
Je zit dan nog ruim voor het hoogseizoen en hebt de overnachtingsplaatsen nog voor het uitzoeken, reserveren is dan ook nog echt niet noodzakelijk en legt in mijn ogen ook best beperkingen op. Wij begonnen meestal rond 4-5 uur te kijken wat er in de buurt was. mbv de smartphone of mini-laptop. Er zijn tegenwoordig zat gratis hotspots bij horecagelegenheden.
 
De hoogte van de kosten van een motorvakantie ligt aan jezelf... ik reken ruwweg € 100,-- per dag als het met kleine goedkope hotelletjes gaat. En dan zit ik ´s avonds echt niet 3-gangen met bubbels naar binnen te werken.
Tegenwoordig neemt ook de brandstof een behoorlijke post in in je budget (zeker als je naar Frankrijk/Italië gaat), dus hoe meer km per dag...
Een rekensommetje:
Overnachten + ontbijt : 30,--
Brandstof (300km, 1:15, 1,50 p/L) : 30,--
Lunch: 10,--
Diner: 15,--
Drinken overdag: 5,--
Drinken ´s avonds: 10,-- (ga je met Motorvision weg, reken dan het dubbele of drievoudige _O- )
En ziedaar, zonder veel moeite betaal je gewoon 100 per dag. Ben je met meerdere op een camping, en eet je tussen de middag alleen powerbars en drink je red bull, tsja dan kun je het een stukje goedkoper maken ;)
Mooie berekening, maar loopt jouw motor op diesel? :+
€100,-pppd houd ik overigens ook meestal aan als basis.
 
Tuurlijk heb je een goed werkende navi onder de 200 euro. Is deze standaard waterdicht en kan deze tegen een stootje?
Ja
Kun je er zelfgemaakte routes in inladen?
ja
Dat is waar het bij velen aan ontbreekt wat ze minder geschikt maakt voro gebruik op de motor.
Dat denken sommige mensen nog wel eens, maar is niet waar.

Je kunt er zelfs bestaande route tbv TT of Zumo op zetten.
En ja je kunt zelf wel van plaats naar plaats gaan rijden door ze in te geven, maar dan mis je net dat ene leuke kronkelweggetje (wat je thuis gevonden had en per se wilde rijden) wat een kilometer langer was maar waar je veel meer plezier aan had beleefd.

Mijn ervaring met simpele goedkope oplossingen is dat je naderhand altijd spijt hebt dat je niet gelijk voor beter bent gegaan.
Ik ken ook ervaringen dat men baalt dat er 600 euro is uitgegeven, terwijl een vergelijkbaar apparaat gewoon 200 euro hoort te kosten.

:)

Maar goed, das niet de discussie hier :)
 
Nog even terugkomend op de vraag van een goede navigatie :)

Wat is een goede navigatie voor nederland, maar ook buitenland.
Als deze reis goed bevalt zal er ongetwijfeld ook een tripje naar zweden, noorwegen, of duitsland komen...

Wat is een aanrader? Denk bijvoorbeeld aan batterijduur, gebruikersgemak, en kwaliteit.
Ik betaal liever wat meer dan dat ik mezelf loop te ergere aan iets wat ik niet goed vind werken :+
 
Laptop meenemen lijkt me onnodig en onhandig.
Foto's kijk je terug op het apparaat waar ze je mee maakt (GSM/Camera)
Navigeren doe je ook op je GPS/GSM.

1000 euro meenemen in cash zou ik zeker NIET doen. Je kan overal pinnen en/of geld opnemen. Je schiet er dus niets mee op. En inderdaad, 100 euro per dag per persoon is een prima vuistregel als je de hele vakantie lang in hotels zit. Ga je camperen dan zal het zeker goedkoper zijn.

Hebben jullie al de motoren eens beladen met alle bagage? Kijken of het past en hoe de motor zich houdt met bagage? Hou er rekening mee dat het verbruik ook best kan stijgen door de bagage. Op mijn eigen ZRX1200S gaat het verbruik flink omhoog als de topkoffer erop zit.

Piepkleine route-tip: de weg tussen Argeles-sur-Mer (FR) en Selva del Mar (ES) is super, maar in die hoek zit zowiezo veel moois.

Vergeet niet om een pech-hulp te regelen (ANWB, Route Mobiel, Allainz (wat vroeger Mondial Assistance heette)), kost een paar tientjes, scheelt een hoop ellende in geval van nood.

Motoren vooraf een beurt (laten) geven en gaan! Veel plezier!
 
cash zou ik toch wel wat meenemen. 200 euro voor een startvonkje in Frankrijk is niks.(krijg je daarna wel weer terug via de anwb. en niet overal kan je pinnen :N
 
Navigatiesysteem: er zijn tientallen threads over navigatiesystemen en hun voor- en nadelen. Kijk bijvoorbeeld hier voor de mogelijkheden. Autonavigatiesystemen kunnen ook werken, zijn goedkoper, maar je mist Tante Truus in je helm (die ga je echt missen) en zijn niet altijd waterdicht plus houtje-touwtje voor de stroomvoorziening.

Hotels boeken: hangt van je levensstijl af. Als je met 'vanalles' genoegen neemt, kun je dat doen. Moet je wel genoeg hotel-geld-budget reserveren, want je zit niet altijd in 't goedkoopste. Aan het eind van de dag zoeken (en als 't toch echt te duur is, zul je naar het volgende dorp rijden om tot de ontdekking te komen dat het daar NOG duurder is). Maar is wel avontuurlijker, want je zit in allerlei soorten hotels die je maar tegenkomt. Vooraf boeken geeft goedkopere opties maar minder flexibiliteit. Ik raad www.booking.com aan. Je kunt ook een tweetal van te voren boeken en twee 'avontuurlijk' doen.

Laptops en motor gaan lastig samen. Laptops zijn relatief groot, zwaar, onhandig en kunnen niet tegen zand of een stootje. Ik zou 't proberen te vermijden en investeren in SD-kaartjes. Wellicht dat sommige hotels een computer in de lobby hebben om 't een en 't ander ergens naar toe te dropboxen.

Route: mijn tip is om tijd te investeren om ZELF een leuke route te verzinnen ipv een route te downloaden of om anderen je route te laten bepalen. Er zijn genoeg sites met 'routes' en probeer daaruit te achterhalen welke stukken leuk zijn (= welke JIJ leuk vind) en welke steden leuk zijn.

Budget: ben jij zo lui of zijn wij zo dom? Het hangt van zoveel factoren af! En wij kunnen niet in jouw salarisstrookje kijken. NL -> Roses -> NL is alvast 1600+1600+marge=3500 km dus met 1:19 en 1.80 zit je aan 300 euro. Hotelovernachting is gemakkelijk 80 euro per kamer per nacht, dus minstens 350 euro, wellicht (veel) meer afhankelijk van je wensen en instelling. Dan eten en drinken, afhandelijk of je pizza, friets of gevarieerd wilt eten. Gemakkelijk 25 tot 40 euro per dag. Lunch is wellicht een broodje uit de supermarkt of juist leuk cafeetje, dus tussen 5 en 20 euro per dag. Ga je onderweg koffie drinken op terrasjes en ijsjes eten of ga je in de berm een zelf beboterde muslibol opknuizen...
Duizend euro is zo op.

Veel plezier is onbetaalbaar!
 
Laatst bewerkt:
Laptop meenemen lijkt me onnodig en onhandig.
Foto's kijk je terug op het apparaat waar ze je mee maakt (GSM/Camera)
Navigeren doe je ook op je GPS/GSM.

1000 euro meenemen in cash zou ik zeker NIET doen. Je kan overal pinnen en/of geld opnemen. Je schiet er dus niets mee op. En inderdaad, 100 euro per dag per persoon is een prima vuistregel als je de hele vakantie lang in hotels zit. Ga je camperen dan zal het zeker goedkoper zijn.

Hebben jullie al de motoren eens beladen met alle bagage? Kijken of het past en hoe de motor zich houdt met bagage? Hou er rekening mee dat het verbruik ook best kan stijgen door de bagage. Op mijn eigen ZRX1200S gaat het verbruik flink omhoog als de topkoffer erop zit.

Piepkleine route-tip: de weg tussen Argeles-sur-Mer (FR) en Selva del Mar (ES) is super, maar in die hoek zit zowiezo veel moois.

Vergeet niet om een pech-hulp te regelen (ANWB, Route Mobiel, Allainz (wat vroeger Mondial Assistance heette)), kost een paar tientjes, scheelt een hoop ellende in geval van nood.

Motoren vooraf een beurt (laten) geven en gaan! Veel plezier!

Pech-hulp is goede tip, meteen even gekeken, via de anwb heb je voor €50 een goede verzekering.

Navigatiesysteem: er zijn tientallen threads over navigatiesystemen en hun voor- en nadelen. Kijk bijvoorbeeld hier voor de mogelijkheden. Autonavigatiesystemen kunnen ook werken, zijn goedkoper, maar je mist Tante Truus in je helm (die ga je echt missen) en zijn niet altijd waterdicht plus houtje-touwtje voor de stroomvoorziening.

Hotels boeken: hangt van je levensstijl af. Als je met 'vanalles' genoegen neemt, kun je dat doen. Moet je wel genoeg hotel-geld-budget reserveren, want je zit niet altijd in 't goedkoopste. Aan het eind van de dag zoeken (en als 't toch echt te duur is, zul je naar het volgende dorp rijden om tot de ontdekking te komen dat het daar NOG duurder is). Maar is wel avontuurlijker, want je zit in allerlei soorten hotels die je maar tegenkomt. Vooraf boeken geeft goedkopere opties maar minder flexibiliteit. Ik raad www.booking.com aan. Je kunt ook een tweetal van te voren boeken en twee 'avontuurlijk' doen.

Laptops en motor gaan lastig samen. Laptops zijn relatief groot, zwaar, onhandig en kunnen niet tegen zand of een stootje. Ik zou 't proberen te vermijden en investeren in SD-kaartjes. Wellicht dat sommige hotels een computer in de lobby hebben om 't een en 't ander ergens naar toe te dropboxen.

Route: mijn tip is om tijd te investeren om ZELF een leuke route te verzinnen ipv een route te downloaden of om anderen je route te laten bepalen. Er zijn genoeg sites met 'routes' en probeer daaruit te achterhalen welke stukken leuk zijn (= welke JIJ leuk vind) en welke steden leuk zijn.

Budget: ben jij zo lui of zijn wij zo dom? Het hangt van zoveel factoren af! En wij kunnen niet in jouw salarisstrookje kijken. NL -> Roses -> NL is alvast 1600+1600+marge=3500 km dus met 1:19 en 1.80 zit je aan 300 euro. Hotelovernachting is gemakkelijk 80 euro per kamer per nacht, dus minstens 350 euro, wellicht (veel) meer afhankelijk van je wensen en instelling. Dan eten en drinken, afhandelijk of je pizza, friets of gevarieerd wilt eten. Gemakkelijk 25 tot 40 euro per dag. Lunch is wellicht een broodje uit de supermarkt of juist leuk cafeetje, dus tussen 5 en 20 euro per dag. Ga je onderweg koffie drinken op terrasjes en ijsjes eten of ga je in de berm een zelf beboterde muslibol opknuizen...
Duizend euro is zo op.

Veel plezier is onbetaalbaar!

Laptop gaan we overwegen, thanks voor de link van de navigatie systemen :)
Voor het budget houden we gewoon rekening voor €100 pppd dat moet wel lukken denk ik zo...
De meeste hotels boeken we van tevoren, volgende week gaan we onze route uitstippelen :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan