Xenon lamp aansluiten *zucht*

Captain

Rookie
15 jan 2012
13
0
Rotterdam
Goeiedag dames/heren,

Ik heb een xenon lamp, een H7 6000K, ingebouwd in mijn Suzuki GSXR 750 (SRAD) uit '97. Nu het probleem motor starten zonder licht, want hier wel is gelezen dat dat slecht kan zijn voor xenon, dan licht aan je ziet hem opstarten dus feller worden op het moment dat hij op vol vermogen is klapt de lamp uit na ongeveer 8 seconden is dat.
Accu is een maand oud is ook gewoon in orde 6 keer achter elkaar gestart toen gemeten gewoon nog 13,1 volt, zou het kunnen dat er iets van een spanningsregelaar of condensator tussen moet of dat mijn accu te weinig ampere levert. Weet even niet wat deze levert heb hem niet zelf ingebouwd.
Alvast bedankt voor behulpzame tips!!!
 
Goeiedag dames/heren,

Ik heb een xenon lamp, een H7 6000K, ingebouwd in mijn Suzuki GSXR 750 (SRAD) uit '97. Nu het probleem motor starten zonder licht, want hier wel is gelezen dat dat slecht kan zijn voor xenon, dan licht aan je ziet hem opstarten dus feller worden op het moment dat hij op vol vermogen is klapt de lamp uit na ongeveer 8 seconden is dat.
Accu is een maand oud is ook gewoon in orde 6 keer achter elkaar gestart toen gemeten gewoon nog 13,1 volt, zou het kunnen dat er iets van een spanningsregelaar of condensator tussen moet of dat mijn accu te weinig ampere levert. Weet even niet wat deze levert heb hem niet zelf ingebouwd.
Alvast bedankt voor behulpzame tips!!!

Zit er een ballast tussen? ;)

Xenon vraagt als het goed minder ampère dan standaard halogeen lampen.
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn motor is er geen plek achter de koplamp, dus ik heb kabels verlengd en eea onder het zadel geplaatst.
De voedingskabel zit, middels een relais via een schakelaar, op het contact.
Op een dikkere voedingskabel dan het draadje van de lampfitting.
Misschien is de voedingskabel te dun?
full

full
 
Die slim kastjes zijn heel gevoelig voor spannings wisselingen.
zodra dat kastje merkt dat de spanning ook maar iets daalt of stijgt dan kapt hij hem uit en start hij pas opnieuw op als je je contact aan en uit hebt gezet.

Ik heb een relais aangesloten op de originele lampvitting.
en de relais gevoed direct vanaf de accu.
hier zit de xenon bij mij op.
Dus xenon gaat aan als de lamp aan gezet wordt.
 
Goeiedag dames/heren,

Ik heb een xenon lamp, een H7 6000K, ingebouwd in mijn Suzuki GSXR 750 (SRAD) uit '97. Nu het probleem motor starten zonder licht, want hier wel is gelezen dat dat slecht kan zijn voor xenon, dan licht aan je ziet hem opstarten dus feller worden op het moment dat hij op vol vermogen is klapt de lamp uit na ongeveer 8 seconden is dat.
Accu is een maand oud is ook gewoon in orde 6 keer achter elkaar gestart toen gemeten gewoon nog 13,1 volt, zou het kunnen dat er iets van een spanningsregelaar of condensator tussen moet of dat mijn accu te weinig ampere levert. Weet even niet wat deze levert heb hem niet zelf ingebouwd.
Alvast bedankt voor behulpzame tips!!!
Wat is het probleem nou precies?
Je hebt hier op het forum gelezen dat je xenon alleen kan gebruiken als het UIT staat tijdens het starten? Vervolgens heb je het ingebouwd terwijl het aanstaat bij het starten en vraag je je af waarom het niet werkt?
 
Die slim kastjes zijn heel gevoelig voor spannings wisselingen.
zodra dat kastje merkt dat de spanning ook maar iets daalt of stijgt dan kapt hij hem uit en start hij pas opnieuw op als je je contact aan en uit hebt gezet.

Ik heb een relais aangesloten op de originele lampvitting.
en de relais gevoed direct vanaf de accu.
hier zit de xenon bij mij op.
Dus xenon gaat aan als de lamp aan gezet wordt.


Bij het pilot xenon setje wat ik mijn motor had zat dit relais er standaard bij.
 
Wat is het probleem nou precies?
Je hebt hier op het forum gelezen dat je xenon alleen kan gebruiken als het UIT staat tijdens het starten? Vervolgens heb je het ingebouwd terwijl het aanstaat bij het starten en vraag je je af waarom het niet werkt?

Het probleem is dus dat tie uit gaat na een seconden of 8. En heb hem gestart met het licht uit want wel is gelezen/gehoord dat starten met xenon aan slecht zou kunnen zijn voor die lampies, dus m.a.w. daar zou het niet aan kunnen liggen.

quote]Broos schreef op 13 mei 2013 @ 20:55:
Bij mijn motor is er geen plek achter de koplamp, dus ik heb kabels verlengd en eea onder het zadel geplaatst.
De voedingskabel zit, middels een relais via een schakelaar, op het contact.
Op een dikkere voedingskabel dan het draadje van de lampfitting.
Misschien is de voedingskabel te dun?[afbeelding]
[afbeelding]~[/quote]

Ja dat zou kunnen heb gewoon de oude stekker eraf gehaald en die kabel op de 'nieuwe' voeding van de xenon aangesloten dus zou kunnen dat die te dun is, zo'n relais ertussen is misschien wel een idee maar wat voor 1?
 
Het probleem is dus dat tie uit gaat na een seconden of 8. En heb hem gestart met het licht uit want wel is gelezen/gehoord dat starten met xenon aan slecht zou kunnen zijn voor die lampies, dus m.a.w. daar zou het niet aan kunnen liggen.

quote]Broos schreef op 13 mei 2013 @ 20:55:
Bij mijn motor is er geen plek achter de koplamp, dus ik heb kabels verlengd en eea onder het zadel geplaatst.
De voedingskabel zit, middels een relais via een schakelaar, op het contact.
Op een dikkere voedingskabel dan het draadje van de lampfitting.
Misschien is de voedingskabel te dun?[afbeelding]
[afbeelding]\

Ja dat zou kunnen heb gewoon de oude stekker eraf gehaald en die kabel op de 'nieuwe' voeding van de xenon aangesloten dus zou kunnen dat die te dun is, zo'n relais ertussen is misschien wel een idee maar wat voor 1?[/quote]

In principe moet 1 Xenonlamp kunnen werken op de gewone lampvoeding/bedrading. Probleem is dat die bedrading bij oudere motoren (soms ook nieuwere als er corrosie is) niet altijd perfect meer is.
Je ballastkastje "controleert" elke paar seconden de spanning die wordt aangeboden. Is die spanning te hoog of te laag, dan schakelt het kastje zichzelf uit om de lamp te beschermen, die gaat kapot als hij te hoge/lage spanning krijgt.
In slechte bedrading/slechte contacten/massa-aansluiting kan de inwendige weerstand na een paar seconden al flink oplopen, waardoor de spanning zakt. Dan schakelt de lamp zichzelf dus uit. Daar lijkt het nu op zoals jij het probleem omschrijft.

Je kunt gaan zoeken naar een probleem in je bedrading.
Je kunt ook een rechtstreekse aftap maken vanaf de accu en een rechtstreekse massa-aansluiting. In dat geval moet je er een relais tussen zetten. Dat kan gewoon een standaard schakelrelais zijn uit de automaterialenhandel, kost rond de 10-15 Euro. Twee aansluitingen voor de stroom, twee aansluitingen om de bestaande lampbedrading het relais te laten schakelen.

Oh ja: ga NIET pielen in de bedrading tussen het ballastkastje en de lamp, daar staat hoge spanning op.
 
In principe moet 1 Xenonlamp kunnen werken op de gewone lampvoeding/bedrading. Probleem is dat die bedrading bij oudere motoren (soms ook nieuwere als er corrosie is) niet altijd perfect meer is.
Je ballastkastje "controleert" elke paar seconden de spanning die wordt aangeboden. Is die spanning te hoog of te laag, dan schakelt het kastje zichzelf uit om de lamp te beschermen, die gaat kapot als hij te hoge/lage spanning krijgt.
In slechte bedrading/slechte contacten/massa-aansluiting kan de inwendige weerstand na een paar seconden al flink oplopen, waardoor de spanning zakt. Dan schakelt de lamp zichzelf dus uit. Daar lijkt het nu op zoals jij het probleem omschrijft.

Je kunt gaan zoeken naar een probleem in je bedrading.
Je kunt ook een rechtstreekse aftap maken vanaf de accu en een rechtstreekse massa-aansluiting. In dat geval moet je er een relais tussen zetten. Dat kan gewoon een standaard schakelrelais zijn uit de automaterialenhandel, kost rond de 10-15 Euro. Twee aansluitingen voor de stroom, twee aansluitingen om de bestaande lampbedrading het relais te laten schakelen.

Oh ja: ga NIET pielen in de bedrading tussen het ballastkastje en de lamp, daar staat hoge spanning op.
Ik denk dat je een beetje getild wordt Jan... ik heb nog nooit meer dan een eurotje of 3-5 betaald voor een relais.
 
Ik heb de xenon ook achter een relais schakeling zitten. Deze relais schakeling was al aanwezig op mijn motor omdat de vorige eigenaar de tweede lamp ook wilde laten branden. Aangezien ik die doorschakeling niet wil heb ik het 2e stroomdraadje eruit gehaald. Eigenlijk wilde ik de gehele relais schakeling verwijderen maar ivm de xenon is het beter om het via een relais te laten lopen.
 
Bedankt allemaal voor de tips en tricks, maar heb hem nog een keer geprobeerd rechtstreeks op de accu met een nieuwe kabel, zelfde probleem. Toen acculader erop gezet om te kijken of het dan toch een stroomdip is zelfde probleem. Maar een mailtje gestuurd naar de zaak waar die vandaan komt en die denken ook wel dat tie gewoon kapot is.
Fijn zo'n maandagochtend setje... maar goed stuur het hele spul terug en wachten gewoon op de nieuwe.
 
Ik gok dat 'ie gewoon naar de eeuwige jachtvelden is.
De eerste paar seconden draait dat ding nog op een verhoogd voltage (je hoort 'm ook nog zoemen dan). Later schakelt de ballast over op 45V DC. Mijn gok is dat het opstartcircuit van de ballast goed werkt, en dat zodra hij over schakelt op "nominaal gebruik" de zaak uit gaat.
Als je de lamp een paar keer achter elkaar start, wordt dan de tijd voordat hij uitschakelt ook korter? Als de lamp warmer wordt, hoeft hij minder lang in het "opstartcircuit" te blijven, hij zou dan dus eerder uit moeten gaan.
 
Je moet de kabels tussen ballast en lamp gewoon niet verlengen. Dan krijg je zulde kuren. En die chinese setjes hebben ook allemaal van zulke kuren. Maarja daarom kosten ze ook maar 30 eu
 
Probeer de lamp eens op een auto accu (incl ballast uiteraard). Zoals hierboven gezegd is de kans zeeeer groot dat je gewoon een defecte ballast hebt ontvangen.

Even een filmpje maken en mailen naar de chinees waar je het kocht (via Ebay.com gok ik) en dan krijg je keurig een nieuwe of je geld terug. Ja echt, die chinese service is zeer goed! :}
 
Je moet de kabels tussen ballast en lamp gewoon niet verlengen. Dan krijg je zulde kuren. En die chinese setjes hebben ook allemaal van zulke kuren. Maarja daarom kosten ze ook maar 30 eu

Ik rij al een jaar of twee met een china-xenon setje in de auto van twee tientjes, nooit problemen mee gehad. En daar zakt de spanning regelmatig tot onder de 11Volt, zal dus allemaal wel loslopen met de gevoeligheid voor spanningspieken. Gewoon een kapot setje denk ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan