Diversion 900: Schakelproblemen -> HELP????

Stefluij

Die hard MF'er
2 mrt 2009
292
0
Alphen aan den Rijn
Beste mensen,

Ik heb een (groot) probleem en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Heb mijn motor (Diversion 900 - 1995, 75.000km) 2 maanden geleden uit de winterslaap gehaald en ben weer gaan rijden. Na een aantal ritjes merkte ik dat het schakelen heel zwaar ging en de motor moeilijk in z'n vrij ging. Ook voor het stoplicht in z'n 1 met ingeknepen koppeling reed de motor voorruit.
Ik wist dat het oliepijl laag was dus heb er 2 liter bijgegooid.
Wellicht belangrijk, heb hiervoor Hema olie gebruikt omdat de Halfords dicht was en ik iets moest doen.ngeveer
Na het bijvullen van 2L waren de problemen verholpen. Schakelen ging goed, makkelijk in z'n vrij en voor het stoplicht gewoon stilstaan.

Echter, dit was 4 weken geleden en inmiddels heb ik weer ongeveer 1000km gereden en zijn dezelfde problemen weer terug.
Het oliepijl is goed, ongeveer 75% op het glaasje.

Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn? De olie? Koppeling? Iemand hier ook last van gehad?

Ik heb zaterdag een toerrit van 200+ km en wil graag mee.
Ik wil vandaag of morgen nog een poging maken om alle olie te verversen en dan goede olie te halen bij motozoom zodat ik zeker weet dat er goede olie in gaat.
 
Je hebt er 2 liter olie bijgegooid?? Da's best wel heel erg veel.

Gezien de motor vooruit wil met de koppeling ingeknepen is het vermoedelijk de koppelingskabel die wat te strak slap staat.

[edit]Ik had iets eerder moeten gaan slapen gisteren ;)[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Meestal rekt een kabel en krimpt hij niet. misschien moet je de kabel juist wat strakker zetten.
Heb je er Motor motorolie in gekiept of Auto motorolie?

Kabel zit goed. 4 weken zonder problemen gereden.
Ik vrees dat ik er auto olie in heb gegooid. Dacht olie is olie en een motor is een motor of deze nou in een auto of een motor zit....
Of zie ik daar iets over het hoofd?? Lees veel verschillende reacties hierover...
 
Auto olie in een motor kan er voor zorgen dat je koppeling gaat slippen. Dat komt omdat bij een motorfiets de koppeling in de olie zit bij een auto is dat niet het geval. De olie voor motoren is daar op aangepast.

Het kan echter ook gewoon goed gaan, en dat gaat het vaak ook.
 
Laatst bewerkt:
Auto olie in een motor kan er voor zorgen dat je koppeling gaat slippen. Dat komt omdat bij een motorfiets de koppeling in de olie zit bij een auto is dat niet het geval. De olie voor motoren is daar op aangepast.

Het kan echter ook gewoon goed gaan, en dat gaat het vaak ook.

Maar dan zou ik dus niet deze problemen moeten hebben. Hij doet namelijk het tegenovergestelde..... ;(
 
Kabel zit goed. 4 weken zonder problemen gereden.
Ik vrees dat ik er auto olie in heb gegooid. Dacht olie is olie en een motor is een motor of deze nou in een auto of een motor zit....
Of zie ik daar iets over het hoofd?? Lees veel verschillende reacties hierover...
Hoe zeker ben je hiervan ?. Vier weken geen problemen gehad zegt niets.
 
Wanneer heb je voor het laatst je olie ververst?
2 liter bijvullen?
Dat is meer dan de helft van wat er in moet.
Dan zat er na het bijvullen veel te veel in of voor hij bijvullen veel te weinig.
Misschien zijn je platen krom getrokken.
 
Wanneer heb je voor het laatst je olie ververst?
2 liter bijvullen?
Dat is meer dan de helft van wat er in moet.
Dan zat er na het bijvullen veel te veel in of voor hij bijvullen veel te weinig.
Misschien zijn je platen krom getrokken.

Er zat voor het bijvullen veel te weinig in.. Was een beetje lui voor de winterslaap....
Olie is voor het laatst 4 jaar geleden ververst incl filter....
Ben niet zo'n onderhouds type... totdat er problemen zijn :(
 
Er zat voor het bijvullen veel te weinig in.. Was een beetje lui voor de winterslaap....
Olie is voor het laatst 4 jaar geleden ververst incl filter....
Ben niet zo'n onderhouds type... totdat er problemen zijn :(

En nou wil je graag een snelle en goedkope uitvlucht uit je onachtzaamheid en lamlendigheid.

En motor gebruiken waar 2 liter te weinig olie in zit :')
En dan aftoppen met Hema auto-olie.
En nou piepen dat die niet lekker schakelt; ik sta er niet van te ijken :)

Toch rot, zeker nu je er drie werkdagen voor je graag gewilde rit er mee komt, en veel garages het druk hebben.

Misschien kun je via internet net op tijd nog goedkope olie en een oliefilter bestellen en krijgen, zodat je met de juiste en verse olie kunt kijken of het probleem minder is.

dus:
zorg voor de goede olie met juiste hoeveelheid, incl filtertje.
Check even de speling op je koppelingskabel.
En probeer het dan uit.

Overigens wordt het met pinksteren wel @#$$weer, dus niet meerijden is niet eens straf ;)
 
En nou wil je graag een snelle en goedkope uitvlucht uit je onachtzaamheid en lamlendigheid.

En motor gebruiken waar 2 liter te weinig olie in zit :')
En dan aftoppen met Hema auto-olie.
En nou piepen dat die niet lekker schakelt; ik sta er niet van te ijken :)

Toch rot, zeker nu je er drie werkdagen voor je graag gewilde rit er mee komt, en veel garages het druk hebben.

Misschien kun je via internet net op tijd nog goedkope olie en een oliefilter bestellen en krijgen, zodat je met de juiste en verse olie kunt kijken of het probleem minder is.

dus:
zorg voor de goede olie met juiste hoeveelheid, incl filtertje.
Check even de speling op je koppelingskabel.
En probeer het dan uit.

Overigens wordt het met pinksteren wel @#$$weer, dus niet meerijden is niet eens straf ;)

Ja ja, ik weet het. Volledig mijn eigen schuld. Ben ik mijn ook zeer van bewust :?

Ik werk naast motozoom Utrecht, dus rijd daar zo even langs. En dan maar hopen dat de problemen zijn verholpen... :}
 
Ben niet zo'n onderhouds type... totdat er problemen zijn :(

.............. en wat voor een problemen |(

Als je 2 liter hebt bijgevuld en ik je vertel dat er 3.4 liter in het motorblok gaan... zat er dus nog maar 1,4 liter in. Dan kan er op een hoop plekken schade zijn ontstaan (verbaast mij dat hij niet is vast gelopen) en dan denk je dat wij het hier even voor je kunnen oplossen :?

Succes O-)
 
Laatst bewerkt:
Wat als er teveel in zat/zit. Verklaart dat de problemen???

Update:
Net olie ververst er filter vervangen.
Ook gelijk mijn koppelingskabel vervangen. Vertoonde wat gebruikssporen om maar zacht uitbreiding drukken.

Morgen post ik even een foto van de kabel.

Na deze acties even een klein rondje gereden en hij schakelt weer alsof ie uit de fabriek komt.
Ik denk dat het alle factoren bij elkaar waren die de problemen hebben veroorzaakt. Ook de kabel die uitrekte doordat hij steeds dunner werd heeft zeker meegespeeld.

Dank allen voor de reacties. Weer veel geleerd!!
En vooral dat ik iets vaker onderhoud moet doen ;-)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan