Progressieve veren, hoeveel olie?

Velthuis

Die hard MF'er
16 jan 2013
339
25
Vierlingsbeek
Hoi!

Ik heb de veerpoten voorzien van een nieuw laagje lak, keerringen en stofringen. Het geheel is weer klaar om gemonteerd te worden.

De poten moeten nog "even" gevuld worden met olie, en dat is een probleem.

Standaard is de motor voorzien van normale korte veren in combinatie met een afstandsbus (nr 19 op het schema):



Mijn dempers zijn waarschijnlijk ooit eens voorzien van progressieve veren die veel langer zijn (520mm ipv de standaard 280mm), er zit ook geen afstandsbus meer in.
Op de veren staan geen merk of type aanduidingen. Ze zijn in ieder geval niet van Hagon of Hyperpro omdat deze bedrijven kortere veren i.c.m. een afstandsbus voorschrijven:



Mijn vraag is nu, hoeveel olie moet ik nu in de vork kiepen? Het betreft een Suzuki Bandit 400 (GK75B) uit 1991.

Alvast bedankt !
 
Laatst bewerkt:
Niet anders dan met de originele veren. In het handboek zou moeten staan hoe groot de luchtkamer moet zijn (en hoe je die moet meten). Gewoon uitgaan van de luchtkamer.

De olie heeft niks met de vering te maken, alleen maar met de demping.
 
Niet anders dan met de originele veren. In het handboek zou moeten staan hoe groot de luchtkamer moet zijn (en hoe je die moet meten). Gewoon uitgaan van de luchtkamer.

De olie heeft niks met de vering te maken, alleen maar met de demping.
Maar de luchtkamer wel en die is weer afhankelijk van de hoeveelheid olie.
Voor de demping maakt het niet uit of je luchtkamer 10 of 20cm is.
 
Het handboek adviseert een luchtkamer van 110mm (standaard korte veer), Hyperpro 150mm (progressieve korte veer) en Hagon 140mm (progressieve lange veer van een BMW met ongeveer dezelfde specs). Vandaar mijn twijfels hoeveel er nu in moet.

Volgens Hyperpro hangt het o.a. af van het aantal wikkelingen en de dikte van de winding. Maar ja, daar kom ik nog niet echt verder mee.

Anders maar trial and error toepassen....
 
Laatst bewerkt:
de afstandbus ( nr. 19 ) vervalt bij progresieve veren volgens mij.
Ik denk dat je de maten van Hagon / Hyperpro wel ongeveer kunt aanhouden.

Hoe meer olie, hoe minder lucht in de luchtkamer. Met andere woorden, als je inveert zal de luchtkamer snel kleiner worden. Hierdoor zal de luchtdruk toenemen, en de vering tegenwerken. Het heeft niets met demping te maken, maar versterkt wel de veer met extreem inveren. De luchtdruk in de luchtkamer zal extreem toenemen en de buitenveerpoot met een hogere druk doen terugveren. maw, hoe meer olie hoe sterker de veerwerking. Teveel olie zal de veerweg inkorten en bonkerig doen overkomen.
 
Het handboek adviseert een luchtkamer van 110mm (standaard korte veer), Hyperpro 150mm (progressieve korte veer) en Hagon 140mm (progressieve lange veer van een BMW met ongeveer dezelfde specs). Vandaar mijn twijfels hoeveel er nu in moet.

Volgens Hyperpro hangt het o.a. af van het aantal wikkelingen en de dikte van de winding. Maar ja, daar kom ik nog niet echt verder mee.

Anders maar trial and error toepassen....
De voorschrifte van de fabrikanten zeggen ook niet alles. Ik moest van Hagon een luchtkamer van 130mm hebben. Resultaat: max 2cm veerweg. :(

Ik zou die gegevens meer als uitgangspunt nemen. Pak eerst een een luchtkamer van 150mm en kijk hoe dat voelt. Als dat te weinig is dan bijvullen tot 140mm etc.

Zo heb ik het destijds bij m'n Honda gedaan. Ik weet zo uit mijn hoofd niet meer waar ik op uit kwam. Maar de vork doet het nu prima. :)
 
De voorschrifte van de fabrikanten zeggen ook niet alles. Ik moest van Hagon een luchtkamer van 130mm hebben. Resultaat: max 2cm veerweg. :(
Niet toevallig gemeten met de vork uit? Luchtkamer wordt namelijk gemeten met de vork volledig INgeschoven.

@Velthuis: Wilbers en WP hebben het over LK 135 mm. Persoonlijk zou ik 140 nemen. Het komt niet op 1 mm en daarmee heb je een soort gulden middenweg. Iets meer dan origineel mag best, normaal gesproken zijn vervangende veren wat stugger dan de originele en dan is de luchtdruk minder snel nodig om doorslaan te voorkomen.

Groetjes, Dutch
 
De voorschrifte van de fabrikanten zeggen ook niet alles. Ik moest van Hagon een luchtkamer van 130mm hebben. Resultaat: max 2cm veerweg. :(

Ik zou die gegevens meer als uitgangspunt nemen. Pak eerst een een luchtkamer van 150mm en kijk hoe dat voelt. Als dat te weinig is dan bijvullen tot 140mm etc.

Zo heb ik het destijds bij m'n Honda gedaan. Ik weet zo uit mijn hoofd niet meer waar ik op uit kwam. Maar de vork doet het nu prima. :)
Dan heb je toch echt iets verkeerd gedaan.
Had je de poot helemaal ingeschoven tijdens de meting?
 
Ik ga het inderdaad maar een beetje met trial en error doen, zal beginnen met een luchtkamer van 140mm.

Uit voorzorg, omdat de standaard vering slap is, heb ik 15W olie gekocht. Nu blijkt dat er progressieve veren erin zitten had ik beter 10W kunnen nemen. Hagon en Hyperpro adviseren 5W en 7,5W voor hun progressieve veren.

Toch maar gewoon de 15W erin kiepen? Is al aangebroken dus ruilen kan niet meer....
 
Ja, keurig volgens de handleiding. De hoeveelheid olie en luchtkamer heb ik wel opgeschreven. Ik heb het alleen niet zo ff paraat. Leek me ook niet zo relevant voor TS. :)
Als je het hebt gedaan volfgens de handleiding kan je nooit maar 2cm veerweg hebben.
Je hebt je luchtkamer gemeten met uitgeschoven poten.
 
De poten gevuld met 15W met een luchtkamer van 140mm.

Resultaat met mijn volle gewicht drukken op de veer:



Groene tape = maximale slag die de demper kan maken
Tie-wrap = slag die de demper maakt

Met wat remproeven kan de luchtkamer eventueel nog gefinetuned worden.

Bedankt allemaal!
 
Terug
Bovenaan Onderaan