hoe plaats je een dodemansknop/uitknop op een crossmotor?

jordymuter

MF'er
15 apr 2013
147
0
klazienaveen
hoe kan je een dodemansknop en een uitknop plaatsen op een crossmotor??
het betreft een suzuki rm 125cc uit 1982
er zit nu totaal geen uitknop op dus ik moet hem laten verzuipen of koppeling later schieten.
maar ik wil er graag een uitknop op

iemand die mij kan helpen?
 
De ene draad van je killswitch op de plus (volgens mij zwart/rood) en de andere op je frame. Als je het contact dan indrukt loopt de stroom ipv de bobine naar de bougie via je killswitch naar het frame.
 
Laatst bewerkt:
Gaat niet goed
Volgens het schema van de suzuki rm 125cc zou er voor het uitzetten een verbinding moeten gemaakt worden tussen een zwarte draad met een witte lijn erop en met een zwarte draad met een gele lijn erop volgens de tekst .
Hieronder het schemawat er in staat wel een andere kleuraanduiding .
Maar het koste me minder dan vijfminuten om het werkplaatsboek van dat ding te vinden op het net dus zoek en al je antwoorden kan je daarin vinden
 
Laatst bewerkt:
suziki_rm125_0220_zps16133ccb.jpg
 
nu het toch over een dodemansknop gaat:

naar mijn beleving is zo'n knop er mede voor bedoeld om in geval van nood de motor te kunnen stoppen.
een dodemansknop stopt de motor door een draad aan massa te leggen....toch ?
maar electrisch gezien is dit dan nogal een gebrekkige constructie, omdat het een en ander niet "fail save" is uitgevoerd. m.a.w. wanneer een van de 2 draden tijdens de rit zou breken, dan zal de motor niet door die dodemansknop gestopt kunnen worden.
en als je dat ontdek....is het wellicht te laat ;(
 
Gaat niet goed
Volgens het schema van de suzuki rm 125cc zou er voor het uitzetten een verbinding moeten gemaakt worden tussen een zwarte draad met een witte lijn erop en met een zwarte draad met een gele lijn erop volgens de tekst .
Hieronder het schemawat er in staat wel een andere kleuraanduiding .
Maar het koste me minder dan vijfminuten om het werkplaatsboek van dat ding te vinden op het net dus zoek en al je antwoorden kan je daarin vinden

Hoezo gaat niet goed?

De originele killswitch heeft een zwart/witte en een zwart/gele draad.

Je moet je nieuwe dodemansknop gewoon aan de zwart/rode draad leggen en de min naar massa of zwart/wit.
 
nu het toch over een dodemansknop gaat:

naar mijn beleving is zo'n knop er mede voor bedoeld om in geval van nood de motor te kunnen stoppen.
een dodemansknop stopt de motor door een draad aan massa te leggen....toch ?
maar electrisch gezien is dit dan nogal een gebrekkige constructie, omdat het een en ander niet "fail save" is uitgevoerd. m.a.w. wanneer een van de 2 draden tijdens de rit zou breken, dan zal de motor niet door die dodemansknop gestopt kunnen worden.
en als je dat ontdek....is het wellicht te laat ;(

Dat kan hij nu ook niet....
 
Gaat niet goed
Volgens het schema van de suzuki rm 125cc zou er voor het uitzetten een verbinding moeten gemaakt worden tussen een zwarte draad met een witte lijn erop en met een zwarte draad met een gele lijn erop volgens de tekst .
Hieronder het schemawat er in staat wel een andere kleuraanduiding .
Maar het koste me minder dan vijfminuten om het werkplaatsboek van dat ding te vinden op het net dus zoek en al je antwoorden kan je daarin vinden

oke mooi bedankt voor het schema...
 
nu het toch over een dodemansknop gaat:

naar mijn beleving is zo'n knop er mede voor bedoeld om in geval van nood de motor te kunnen stoppen.
een dodemansknop stopt de motor door een draad aan massa te leggen....toch ?
maar electrisch gezien is dit dan nogal een gebrekkige constructie, omdat het een en ander niet "fail save" is uitgevoerd. m.a.w. wanneer een van de 2 draden tijdens de rit zou breken, dan zal de motor niet door die dodemansknop gestopt kunnen worden.
en als je dat ontdek....is het wellicht te laat ;(

Dodemans knop gebruik je naar mijn ervaring als je gevallen bent, en dan meestal om het materiaal te sparen (voorkomen dat de motor zonder oliedruk gaat lopen ed., hoewel je je daar met een RM niet echt druk om hoeft te maken) en niet direct voor de veiligheid van de bestuurder.
Met als uitzondering dat je er toevallig onder ligt aan de kant van het kettingwiel (in de hoop dat je dan uberhaupt nog bij de killswitch kan komen).

Doe mij maar mooi een killswitch die bij defect de motor niet meer uitzet. Dat heb je vlot door en is vlot op te lossen. Een killswitch die bij defect de motor niet meer laat starten word je niet vrolijk van, zeker niet als het een kickstarter is :+ en dar ben je vaak wel drukker mee voor het euvel gevonden is.
 
Het is wel mooi om zo'n competitiemotor met lege carburateur weg te zetten.
Dus na het rijden benzinekraantje dicht en als het vlotterbakje leeg is uit laten vallen.
Heb je ook geen startproblemen na maanden .. begin van de zomer bijvoorbeeld..
Maar voor zo nu en dan een pauze is het wel wat overtrokken. :Y
 
Doe mij maar mooi een killswitch die bij defect de motor niet meer uitzet. Dat heb je vlot door en is vlot op te lossen. Een killswitch die bij defect de motor niet meer laat starten word je niet vrolijk van, zeker niet als het een kickstarter is :+ en dar ben je vaak wel drukker mee voor het euvel gevonden is.

ik denk dat je daar heel anders naar kijkt wanneer je b.v. met je voet tussen ketting & kettingwiel zit, eigenlijk stel je gemak boven veiligheid.......moet je niet willen :N
 
ik denk dat je daar heel anders naar kijkt wanneer je b.v. met je voet tussen ketting & kettingwiel zit, eigenlijk stel je gemak boven veiligheid.......moet je niet willen :N

Dan ga je er dus vanuit dat de dodemansknop defect is, dat dit defect ineens is opgetreden (een crossmotor zet je immers uit met de dodemansknop), dat ik net die ene keer dat de dodemansknop stuk gaat ten val kom, dat ik daarbij langs de motor blijf, dat ik daarbij naar de linkerkant val, dat de motor op mij valt, dat mijn motorlaarzen niet zouden helpen. En als klap op de vuurpijl dat ik gedurende die val met alle gemak de killswitch lang genoeg had kunnen bedienen om de motor uit te zetten.

De kans dat ik levend verbrand omdat ik tijdens het sleutelen aan diezelfde motor met m'n klompen op een ongedoofde cigarette ga staan is waarschijnlijk groter, en ik rook niet eens :+

Kerel dat risico is zo belachelijk klein, als je je daar druk om moet maken kan je best helemaal niet meer op een wat voor balansvoertuig dan ook stappen. Even los van het feit dat je i.p.v. de killswitch gewoon de koppeling zou kunnen bedienen of de bougiedop lostrekken (wat misschien nog wel beter binnen handbereik ligt).

De kans dat je tijdens het kicken je been breekt omdat de motor niet aanslaat door een defecte killswitch is ook groter trouwens.

Los daarvan stel ik helemaal niks, dat stellen kennelijk de crossmotorfabrikanten (en ik ben blij met hun keuze) :P

Diezelfde crossmotorfabrikanten zijn overigens zo attent geweest een beugel te plaatsen die over de ketting en het kettingwiel valt waarmee het uberhaupt al onmogelijk is om met je voet tussen ketting en kettingwiel te komen. Iets wat ze wat mijn part ook prima op straatmotoren zouden mogen toepassen.
 
Laatst bewerkt:
hoe kan je een dodemansknop en een uitknop plaatsen op een crossmotor??
het betreft een suzuki rm 125cc uit 1982
er zit nu totaal geen uitknop op dus ik moet hem laten verzuipen of koppeling later schieten.
maar ik wil er graag een uitknop op

iemand die mij kan helpen?


Simpel gewoon de plus naar je bobine onderbreken, schakelaar kopen bij de dealer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan