Electronische spanningsregelaar regelt te hoog af/doet 't n?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.111
8.242
Assen
Hoi mensen
Ik heb op 'n motor een electronische spanningsregelaar gezet ter vervanging van de oude mechanische met ingebrandde punten.
De spanning loopt echter tot 16V, is dat niet wat hoog?
en met een andere electronische regelaar (Hella) een laadspanning van 15.5V

is dit 'het nieuwe laden'?
 
Als je een (of meerdere in serie) diode plaats tussen de regelaar en de spoel dan zal de spanning dalen.
Misschien kan dat een oplossing zijn.
Je moet wel even meten wat min en plus is
Misschien moet de diode andersom.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je een (of meerdere in serie) diode plaats tussen de regelaar en de spoel dan zal de spanning dalen.
Misschien kan dat een oplossing zijn.
Je moet wel even meten wat min en plus is
Misschien moet de diode andersom.[afbeelding]

Je bedoelt omdat een diode altijd wat spanning neemt?
maar; origineel/zoals het hoort zou't toch moeten werken?
nu zou ik spul moeten aanpassen omdat een nieuwe electronische regelaar niet goed werkt?

Een electronische regelaar moet toch alktijd op 14.5V aftoppen?
 
Je bedoelt omdat een diode altijd wat spanning neemt?
maar; origineel/zoals het hoort zou't toch moeten werken?
nu zou ik spul moeten aanpassen omdat een nieuwe electronische regelaar niet goed werkt?

Een electronische regelaar moet toch alktijd op 14.5V aftoppen?
Hij zou moeten afregelen op zo'n 14,5 volt maar dat is bij een regelaar die bedoeld is voor de dynamo.
Misschien heeft jou spoel om de rotor magnetisch te maken meet weinig spanning nodig, misschien minder dan dat de regelaar geeft.
Het is maar een idee.
Begin eens te meten of de spanning op de koolborstels wijzigt bij meer of minder toeren.
 
Hij zou moeten afregelen op zo'n 14,5 volt maar dat is bij een regelaar die bedoeld is voor de dynamo.
Misschien heeft jou spoel om de rotor magnetisch te maken meet weinig spanning nodig, misschien minder dan dat de regelaar geeft.
Het is maar een idee.
Begin eens te meten of de spanning op de koolborstels wijzigt bij meer of minder toeren.

De regelaar is speciaal (zelfde stekker) voor dit barrel gemaakt.
Je ziet in het schema dat het dynamo-laadlampje nodig is voor de bekrachtiging van den veldspoel..
Goed, nu laat ik blijken dat ik 't nog niet helegaar snap.. :$
Als ik i.p.v het 3W lampje een 5W lampje installeer wat gebeurdt er dan??
 
..Ik heb een mailtje naar de importeur gedaan van deze regelaars en die zegt dat een te hoge laadspanning kan komen door een defecte diodebrug..
maar als de regelaar geen gelijkspanning meer krijgt kan hij er toch nix mee??
 
Ha het zelfde dynamo gebeuren als bij een Guzzi .
Buiten het verhaal over de diode brug zou ik zelf eerst gaan meten hoeveel spanning je hebt op de diverse punten bij de regelaar .
Die meet je spanning en zet de spoel/rotor aan of uit bij een hoge boordspaning of bij een te lagespanning.
Met name de rode kabel vanaf je startmotor naar de diode brug en de blauwe kabel D+
af je daar niet minder spanning meet dan op je accu polen .
Lampje niet verzwaren de weerstand en met name het verschil daarin na het opwarmen beïnvloed het afregelen van de dynamo
 
Terug
Bovenaan Onderaan