Goede basis eerste Street Tracker

Arvand

MF'er
15 mei 2013
78
0
Hallo Allemaal,

Zelf rijd ik nu bijna 2 jaar motor en ook al bijna 2 jaar lang met veel plezier op mijn Honda CB650 Nighthawk. Het is een prima motor, 4 cilinders, cardan, genoeg vermogen, weinig kosten en veel rijplezier. Echter knaagt het bij mij nu al een tijdje om een project te starten, ik vind Cafe Racers heel erg mooi, maar om langere afstanden op te rijden zijn ze vaak niet heel comfortabel. Vandaar dat ik graag een Street Tracker zou willen maken, wel een oldschool look met veel karakter, maar wel het 'comfort' van wat meer rechtop kunnen zitten.

Nu ben ik op zoek naar een motor als basis voor dit project, mijn vraag aan jullie is. Wat zou een goede basis zijn voor een dergelijke motor?

Een aantal dingen die meespelen bij de keuze zijn: Ik ben handig met sleutelen, maar wil het liefste niet te veel moeten lassen, de voorkeur gaat uit naar een 2 cilinder, maar eventueel mag een 1 of 4 cilinder ook, wel luchtgekoeld. Mits er een leuk geluid uit te krijgen is en het blok een beetje karakter heeft. Daarnaast zou een ruim assortiment aan verkrijgbare onderdelen ook erg prettig zijn, aangezien het voor mij de eerste keer is.

Een aantal motoren die ik voorbij heb zien komen zijn: Yamaha XS650, SR500, BMW R60, R80, R100, Kawasaki W650, Z650.

Een voorbeeld:
Blitz-500SR_Tuxedo_1.JPG


Graag hoor ik wat jullie mening is, alvast bedankt!
 
Waarom niet je eigen motor ombouwen als cafe racer, immers je geeft aan
dat hij goed bevalt.

nighthawk-cafe-racer-cafe-racer-history-kaskus-the-largest-indonesian-community-88588.jpg


Deze nighthawk vind ik erg mooi
 
voordeel van het gebruiken van je huidige motor is dat je al weet hoe goed het blok is (of slecht). als je weer wat ouds koopt is dat altijd maar weer afwachten.
 
kijk ook eens op xs400.com, daar staat een hele mooie tracker van een engelsman halverwege de frontpage, op basis van een yamaha xs400.
 
Laatst bewerkt:
De Z650 is volgens mij alleen als 4 cylinder geleverd, toch? Je hebt nog wel de KZ750, KZ400 en KZ440 tweecylinders.

Verder heb je nog Moto Guzzi natuurlijk. Als het ook 3 mag zijn heeft Yamaha nog een leuke 3 cylinder basis. Als het een V-twin mag zijn kan je ook nog kijken naar Virago's (wel een lastig frame). Of een oude Ducati?

Voor 1 cylinders heb je ook een berg keuze: Suzuki Savage, Suzki SP370/Dr500/DR850/GN400, Yamaha SR500/Xt500, of als het niet hard hoeft te gaan een Royal Enfield?


Keuze zat ;)
 
Ik begin zelf aan een Suzuki GS550L :) In principe zijn de GS550, GS750 en GS1100 allemaal vrij hetzelfde qua frame en allen ook een goede basis as far as I know.

Een meer recente motor die ik ook veel voorbij zie komen zijn de Kawasaki Zephyr's.

GS550:
GS-new-shoes.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik ben zelf afgelopen winter begonnen aan een soortgelijk project op basis van een Suzuki T500 2-takt (zie mijn onderschrift).
Wat ik toen niet kon vinden, maar wel een mooie basis vindt, is de Kawa Z750 B Twin. Het blok ziet er mooi uit en de verhoudingen van de motor kloppen in mijn ogen ook al redelijk als basis. Toevallig kwam ik op MP zo'n motor tegen: Klik Klik
 
@Ralfie Haha we hebben hier wel twee Harleys staan, maar denk niet dat mijn vader het kan waarderen als ik die spontaan ga ontmantelen. Wellicht leuk als project later om een Harley als basis te nemen, maar op dit moment iets te veel risico als eerste project.

@TheoH Bedankt voor de tip. Mijn motor zou inderdaad geschikt zijn, maar ik zou graag willen blijven rijden terwijl ik met het project bezig ben. Vandaar dat ik echt graag een losse motor wil aanschaffen puur voor het project. Desondanks zou een Nighthawk zeker een optie zijn.

@Grandia Daar heb je zeker gelijk in, je weet nooit hoe een blok is bij een dergelijke motor. Vandaar dat ik ook wel graag een lopend exemplaar wil hebben, dan is over het algemeen toch iets beter aan te voelen/luisteren hoe een blok loopt en of er eventueel problemen zijn.

@Willemvu Bedankt voor de tip, ik zal eens kijken op de website wat er zoal staat. Enige ervaring met de XS650?

@MIOB Ja dat is zo, maar het waren ook zomaar een aantal willekeurige voorbeelden die ik voorbij heb zien komen als basis. Moto Guzzi ben ik zelf vrij huiverig voor qua prijzen voor onderdelen. Yamaha's in het algemeen ben ik voor, maar de Virago weet ik niet, hoe zit het met de betrouwbaarheid van die dingen? Mijn vader heeft me altijd afgeraden om een Virago te kopen. Aangezien jij al wat meer ervaring hebt, heb jij een idee voor welke motoren onderdelen goed verkrijgbaar zijn? Het maken van het zadel, doe je dat zelf of besteed je dat uit? Wellicht wat adressen waar je goed kunt shoppen voor een tank etc?

@JaapM31 Bedankt voor de tip, heb je nog advies waar ik op moet letten bij een GS, zijn er specifieke veel voorkomende mankementen?

@Alfred.J Bedankt voor je suggestie, je project ziet er goed uit tot nu toe. Heb jij nog suggesties waar onderdelen vandaan te halen?
 
Geen idee wat de GS kwaaltjes zijn :P Volgens mij is de GS wel een van de eerste betrouwbare Japanners. Er is in ieder geval een berg aan informatie en filmpjes. Zo kwam ik overlaatst een filmpje tegen op youtube waar uitgelegd werd hoe je de carburateurs kon schoonmaken.

Ben zelf ook beginnend motorsleutelaar namelijk :+ dus durf er verder niet zo veel over te zeggen. Moet ook nog beginnen trouwens _O-
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan