Afschuwelijk metaal schrapend geluid bij gas los

JRN

MF'er
25 mrt 2009
72
0
Groningen
Goedenavond! Mijn gsxr-750 uit 1991 begon ineens met het maken van een afschuwelijk metaal schrapend geluid nadat ik hem (met warme motor) door had getrokken tot 8000rpm.
Eerst dacht ik dat het misschien de remblokken/schijven waren, maar het geluid stopt en komt terug wanneer ik ontkoppel/koppel. Het zit dus ergens in het blok. -O-

- Heb de olie/oliefilter vervangen en de oude olie/filter gecontroleerd, maar dat was voor +/- 1 jaar oude olie niet echt schokbarend. Wel wat metaalpoeder in de olie, maar dat leek mij van slecht/lomp schakelen.

- Het geluid is er alleen met heel rustig accelereren (versnelling maakt niet uit) tussen +/- 3000rpm en 4000rpm, constant gas tussen +/- 3000rpm en 4000rpm en met remmen op de motor met >6000rpm.

-Wanneer het geluid er is en ik ga vol in de ankers, dan stopt het geluid weer.

-Stationair en onbelast is er niks speciaals te horen.

- De motor loopt goed, schakelt goed en trekt goed door in alle versnellingen.

-Olie gebruik is laag, geen blauwe walmen uit de uitlaat, ook niet wanneer het geluid er is.

- Geluid komt (dacht ik) ergens rechts midden/boven uit het blok.

-Geluid doet mij erg denken aan dit, vanaf ongeveer 30sec.


Waar zou dit geluid vandaan kunnen komen? Gezien de motor verder prima rijd vind ik het lastig om te herleiden..
Hoop dat iemand weet waar ik het probleem moet zoeken!

Ohwja en de patiënt in kwestie:

 
kan het misschien zijn dat je koppelingsplaat versleten is, of dat er iets aan de hand is met je drukgroep? stationair en onbelast niets te horen....maar het geluid komt naar voren wanneer je de koppeling belast, zodra je flink remt op de motor is het geluid weer weg....

ik zou het in eerste instantie in de koppeling zoeken, want als het bijvoorbeeld een versleten lager in het blok is of een ander (groter) mechanisch defect van de motor zelf, dan zou je dit ook bij stationair toerental moeten kunnen horen.

hoe klinkt het blok als je onbelast gas geeft?

ik sluit me overigens aan bij Jacobse, wat een mooie motor....
 
Goedenavond! Mijn gsxr-750 uit 1991 begon ineens met het maken van een afschuwelijk metaal schrapend geluid nadat ik hem (met warme motor) door had getrokken tot 8000rpm.
Eerst dacht ik dat het misschien de remblokken/schijven waren, maar het geluid stopt en komt terug wanneer ik ontkoppel/koppel. Het zit dus ergens in het blok. -O-

- Heb de olie/oliefilter vervangen en de oude olie/filter gecontroleerd, maar dat was voor +/- 1 jaar oude olie niet echt schokbarend. Wel wat metaalpoeder in de olie, maar dat leek mij van slecht/lomp schakelen.

- Het geluid is er alleen met heel rustig accelereren (versnelling maakt niet uit) tussen +/- 3000rpm en 4000rpm, constant gas tussen +/- 3000rpm en 4000rpm en met remmen op de motor met >6000rpm.

-Wanneer het geluid er is en ik ga vol in de ankers, dan stopt het geluid weer.

-Stationair en onbelast is er niks speciaals te horen.

- De motor loopt goed, schakelt goed en trekt goed door in alle versnellingen.

-Olie gebruik is laag, geen blauwe walmen uit de uitlaat, ook niet wanneer het geluid er is.

- Geluid komt (dacht ik) ergens rechts midden/boven uit het blok.

-Geluid doet mij erg denken aan dit, vanaf ongeveer 30sec.


Waar zou dit geluid vandaan kunnen komen? Gezien de motor verder prima rijd vind ik het lastig om te herleiden..
Hoop dat iemand weet waar ik het probleem moet zoeken!

Ohwja en de patiënt in kwestie:

[~[url="http://img51.imageshack.us/img51/7017/46708842.jpg"]afbeelding~][/URL]


he die heb ik ook, alleen dan origineel. :W



ik denk ook je koppeling vanwege de klachten die opspelen bij belasting en hogere toeren. Een gixxerblok kan makkelijk 8Krpm's draaien, dan loopt ie net lekker :9

dus daar ligt het niet aan, ik trek hem vaak door tot de 10.


ik denk dat je drukgroep beschadigd is, een gebroken koppelingsveer/beschadigde kopp-plaat oid.
^Viper in "Howto: Koppelingsplaten vervangen"


maw; weinig aan de hand. ;)
 
Binnenin het blok heb je nog een geheime remmen die voor de afremming zorgen wanneer je je gas loslaat.

Daarvan zijn de remblokjes op, en remt het nu ijzer op ijzer. Ik raad je aan je geheime motorrem te checken en deze te vervangen.
 
Bedankt voor de reacties! :}

Binnenin het blok heb je nog een geheime remmen die voor de afremming zorgen wanneer je je gas loslaat.

Daarvan zijn de remblokjes op, en remt het nu ijzer op ijzer. Ik raad je aan je geheime motorrem te checken en deze te vervangen.

Zou dat het zijn?!? :+


Zou het de nokkenasketting kunnen zijn die tegen het blok aan slaat ? Een gebroken kettinggeleider o.i.d ?

Ik ga zelf ook voor de koppeling. De nokkenasketting heb ik wel aan gedacht maar dat klinkt volgens mij meer als een geratel/getik dan geschraap/gerinkel.

Koppelingsplaten zouden het kunnen zijn, maar dan zou ik dat ook moeten merken lijkt mij. De koppeling pakt goed en slipt niet door bij hard accelereren..

Het eerste waar ik aan dacht was aan het druklager/ koppelings as lager ofzo. Kleine weggever was dat een paar km nadat het geluid ontstond de koppelingskabel knapte. O-) Wist niet zeker of dat met het geluid te maken had, want ik had niet gemerkt dat hij (nog) zwaarder ontkoppelde.

Morgenmiddag maar even naar de koppeling kijken, misschien is dan in een keer duidelijk waar het geluid vandaan komt.

mr.old(s)cOOl! schreef op 18 mei 2013 @ 10:41:
maw; weinig aan de hand. ;)

Blijft klote, maar hoop dat het inderdaad in de koppeling zit!
 
Binnenin het blok heb je nog een geheime remmen die voor de afremming zorgen wanneer je je gas loslaat.

Daarvan zijn de remblokjes op, en remt het nu ijzer op ijzer. Ik raad je aan je geheime motorrem te checken en deze te vervangen.


wat?
Hahaha, mooi verhaal erg educatief enzo...

maar nee, het enige wat daarvoor zorgt is de compressie van het blok.


en bij een gix is dat erg veel. :9
 
Laatst bewerkt:
Gisteravond bezig geweest met de koppeling. Hier zit waarschijnlijk de oorzaak van het probleem.
Het eerste lager(tje), achter de drukplaat, is niet goed meer. In sommige bussen zitten krassen..
De koppelingsplaten zijn volgens mij ook aan vervanging toe. De wrijvingsplaten zijn redelijk glad gesleten en de stalen platen hebben een gouden/blauwe gloed over zich en zijn een klein beetje krom.
Verder zitten er aan de buitenkant van de koppelingskorf veel krassen (oorzaak?) en zit er een paar mm speling (naar boven/beneden&voor/achter op de koppelingskorf/tandwiel.



Ook zag ik dat het tandwiel wat de krukas met de koppelingskorf verbind helemaal blauw verkleurd is (nog een stukje van te zien op de onderstaande foto) Lijkt mij ook niet normaal?



Duik zometeen de garage weer in om een stuk gereedschap te maken om de koppelingskorf te verwijderen. Ben benieuwd hoe het met de lagers daar achter zit..
 
Mijn reactie is wat te laat want je bent al bezig met de koppeling, maar is het niet gewoon je ketting die wat te veel speling heeft en tegen de kettingkast aan slaat?
 
Hoezo speciaal suzuki gereedschap :+



Is die verkleuring op de tandwiel niet vanwege het inductief harden.
Speling op en neer is sowieso niet goed

Op deze foto kan je het wat beter zien. Blijkbaar is niet alleen het tandwiel verkleurd. :?



Heb net alles nagemeten/gecontroleerd. Alle veren zijn nog goed, de frictie platen ook, maar 3 van de stalen platen zijn redelijk krom getrokken. Die moeten dus vervangen worden.
De lager van de koppelingsas is ook niet goed meer. Wanneer ik deze in de koppelingskorf steek en om een bougie dop laat draaien ratelt deze.

De kromme platen:


Alles uitgestald op de werkbank.


Wat er eerst kapot ging blijft een raadsel, eerst de platen, daarna het lager.. of andersom. Maar het komt denk ik door de koppelingskabel die even erna knapte. Hij zal wel een tijdje niet voldoende ontkoppeld hebben.

Hoe de krassen op de koppelingskorf komen en waarom de krukas plaatselijk blauw verkleurd is blijft ook nog even een raadsel.
 
Hoezo speciaal suzuki gereedschap :+
[~[url="http://img716.imageshack.us/img716/5882/22885546.jpg"]afbeelding~][/URL]Op deze foto kan je het wat beter zien. Blijkbaar is niet alleen het tandwiel verkleurd. :?

[~[url="http://img20.imageshack.us/img20/2543/50505244.jpg"]afbeelding~][/URL]

Heb net alles nagemeten/gecontroleerd. Alle veren zijn nog goed, de frictie platen ook, maar 3 van de stalen platen zijn redelijk krom getrokken. Die moeten dus vervangen worden.
De lager van de koppelingsas is ook niet goed meer. Wanneer ik deze in de koppelingskorf steek en om een bougie dop laat draaien ratelt deze.

De kromme platen:
[~[url="http://img17.imageshack.us/img17/9205/73310944.jpg"]afbeelding~][/URL]

Alles uitgestald op de werkbank.
[~[url="http://img96.imageshack.us/img96/1197/74620964.jpg"]afbeelding~][/URL]

Wat er eerst kapot ging blijft een raadsel, eerst de platen, daarna het lager.. of andersom. Maar het komt denk ik door de koppelingskabel die even erna knapte. Hij zal wel een tijdje niet voldoende ontkoppeld hebben.

Hoe de krassen op de koppelingskorf komen en waarom de krukas plaatselijk blauw verkleurd is blijft ook nog even een raadsel.


_O- :} :}


blokkie nog heel, mooi werk. :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan