Ontgrenzing 25kw, vragen mbt. mengselverhouding, carb sync

T_Gixxer

MF veteraan
11 mrt 2011
1.641
0
IJmuiden
Het zal wel een overduidelijke stomme vraag zijn, maar toch :') Het gaat om een 600 SRAD.
En ik denk dat 1. Ja, 2. Ja 3. Ja, alleen als ie geen tekenen vertoont van inhouden/verzuipen.

1. Kan ik niet gewoon de sproeiermaat nemen die ze in het het werkplaats-handboek opgeven? Ik las wel in eerdere threads dat er verschillende carburateurs zijn, en dat ze elk andere sproeiermaten hebben (Cil 1 maat X en Cil 2,3,4 maat Y, of een andere combinatie).
kriske in "Hulp gevraagd suzuki GSXR 600 1997"

2. Ik ga ervan uit dat het mengsel afgesteld moet worden, voordat de carburateurs synchroon worden gesteld?

3. Als de motor na het verwijderen van de begrenzing gewoon goed loopt, kan ik dan aannemen dat het hetzelfde mengselverhouding heeft als dat mijn volvermogen uitdraai aangeeft? Deze dyno-run is gedaan vlak voordat de motor op 25kw werd begrensd.

Iets dat ik vergeet?
 
Laatst bewerkt:
1. De carburateurs zijn niet verschillend ten opzichte van elkaar, maar de binnenste twee cilinders (dus 2/3) worden warmer (minder koeling) daarom zit er vaak een grotere sproeier in (rijker mengsel). Bij een V2 heeft bijv. de achterste cilinder vaak ook een grotere sproeier omdat die warmer wordt.
Ik zou zelf uitgaan van wat het werkplaatshandboek voorschrijft, dat zal vast en zeker kloppen! :Y

2. Nee dat hoeft niet (als hij goed loopt). Mocht je nog gaan kleppen stellen kun je dat beter eerst doen.

3. Ja. Er zijn meerdere manieren van begrenzen, maar volgens mij wordt er meestal niets aan je afstelling gedaan. Toen ik nog 25 kw moest rijden had ik het begrensd met inlaatrubbers, of een schroefje boven de gasschuif....
 
Laatst bewerkt:
1. De carburateurs zijn niet verschillend ten opzichte van elkaar, maar de binnenste twee cilinders (dus 2/3) worden warmer (minder koeling) daarom zit er vaak een grotere sproeier in (rijker mengsel). Bij een V2 heeft bijv. de achterste cilinder vaak ook een grotere sproeier omdat die warmer wordt.
Ik zou zelf uitgaan van wat het werkplaatshandboek voorschrijft, dat zal vast en zeker kloppen! :Y

2. Nee dat hoeft niet (als hij goed loopt). Mocht je nog gaan kleppen stellen kun je dat beter eerst doen.

3. Ja. Er zijn meerdere manieren van begrenzen, maar volgens mij wordt er meestal niets aan je afstelling gedaan. Toen ik nog 25 kw moest rijden had ik het begrensd met inlaatrubbers, of een schroefje boven de gasschuif....

1. Klopt, volgens de post in mijn link zijn het de 2de en 3de die een kleinere sproeier hebben, dan bij een ander is het weer de 1ste die groter is maar wordt de 4de met rust gelaten. Vreemd :+, maar ik zal het WPHB er wel bij houden. Uit ervaring weet ik dat er wel iets grotere sproeiers in zitten vanwege de K&N filter.

2. Dan check ik eerst de kleppenspeling, en sync de carbs erna. Het kan natuurlijk geen kwaad als ik met carbs rij die niet helemaal sync zijn?

3. Ik heb dan inlaat-plaatjes, met van die sleuven waar een 2x zo grote munt in past bwvs. Zelf denk ik ook niet dat er wat aan de afstelling is veranderd, want praktisch is dat toch hetzelfde als je gas voor een 1/3 opendraaien oid. Maar dat merk ik wel als de plaatjes er uit zijn.

Uiteindelijk komt het neer op plaatjes verwijderen en zien hoe het blok loopt, maar meer feedback is altijd welkom :). Inmiddels heb ik er 12.000km op zitten, en heb geen idee wat de vorige eigenaren wanneer hebben gedaan, dus het krijgt een grote afstelbeurt. Gebruikelijk onderhoud is natuurlijk wel gepleegd. Doel meer op kleppenspeling, naks, carb sync, mengselverhouding (welke volgens de dyno run over de RPM range van 1:16 naar 1:12 liep).
 
Terug
Bovenaan Onderaan