Remklauw onderhoud '05 R1

Menso

MF veteraan
8 okt 2012
1.977
765
Na deze video http://www.youtube.com/watch?v=aHtxBI8NEMg te hebben gezien ben ik aan de slag gegaan met mijn eigen motor, eerst om mijn nieuwe gesinterde remblokken te monteren, twee om het onderhoudsproces te leren en correct uit te voeren.

Was ook hard nodig trouwens

IMG_0827aangepast_zpsc03543de.jpg


Het ging allemaal goed totdat ik merkte dat één van de zuigers amper uit zijn cilinder kwam, dus de andere drie vastgehouden en remhendel erbij. Alleen iets te ver, dus hij viel uit de cilinder -O-

Ik begrijp dat dit een stomme fout was en dat ik nu vloeistof moet bijvullen en ontluchten (meer hierover later) maar mijn echte vraag is of dit problemen kan opleveren op langere termijn. De zuiger is eruit gevallen op een krant die als ondergrond diende, en ik pakte met mijn latex handschoenen die enigzins vies waren (laagje vet en natte remstof, brake cleaner) de zuiger weer op en stopte hem terug in de klauw.

Kan dit het binnenwerk van de klauw hebben beschadigt nu er lucht bij is gekomen? Is er een manier waarop ik dit kan checken? Ik neem aan dat het wel duidelijk zal worden zodra er weer remdruk is en ik kan zien of alle 4 zuigers gelijktijdig uit hun cilinder komen. Heb ik dat goed?



Dus door die ene fout heb ik aanzienlijk meer werk gekregen om aan de motor uit te voeren, en da's prima. Omdat ik nu vast zit aan remvloeistof bijvullen en ontluchten heb ik besloten om een set stalen remleidingen te monteren en Motul RBF600 remvloeistof te gebruiken, in combinatie met de gesinterde blokken. Kan dus net zo goed alles in één keer, en goed doen.

Nog twee vragen. Er wordt aangeraden om de remschijf te zandstralen en grondig schoon te maken voordat de nieuwe blokken gebruikt gaan worden (en de inslijt-richtlijnen) en daarvoor moet ik uiteraard de remschijf van het wiel afhalen. Deze inbusbouten moeten met Loctite ingesmeerd worden alvorens montage, en de twee bouten die de remklauw vastschroeven aan de voorvork moeten ook ingevet worden.

Welke Loctite, en welk smeermiddel worden hiervoor aangeraden?

Dank voor de reacties *O*
 
Laatst bewerkt:
Lucht zit er nu in ja. Gewoon op de reguliere manier ontluchten (zie how-to's).

Schijven hoef je niet te stralen of wat dan ook. Even reinigen als je er met vette vingers oid aan hebt gezeten.

Remblokken aan de kant van je zuigers licht insmeren met kopervet. Dit gaat eventueel piepen en rammelen tegen.

Bouten zou ik niet invetten. Gewoon op het voorgeschreven moment aandraaien (zie je WPHB)

Succes!

:W
 
Laatst bewerkt:
Als je Loctite gebruikt hou het dan bij nr. 242. Dit kun later nog gemakkelijk loskrijgen met handgereedschap.

Ik zou remklauwbouten niet insmeren met vet, maar juist deze vastzetten met een druppel Loctite en dan vervolgens op juiste moment aandraaien.

Dit zijn zo'n beetje de enige bouten op de motor waarbij ik Loctite gebruik. Het voorkomt ook nog eens corrosie tussen bout en frame (vork).

Zandstralen zou kunnen, maar heb het in de praktijk nog nooit iemand zien doen. Een beetje lompe straalboer straalt er wellicht ook wat naast en raakt het hart van je schijf en dat zou zonde zijn. Niet doen, zonde van tijd en geld. Wel voorzichtig remblokken inremmen.

Verder mag je remzuigers alleen monteren met remvloeistof of ATE en niet met andere soorten olie/vet.
 
Laatst bewerkt:
Verder mag je remzuigers alleen monteren met remvloeistof of ATE en niet met andere soorten olie/vet.

Als ik het goed begrijp dan is de zuiger die eruit is gevallen zoals boven staat beschreven dus ongeschikt voor gebruik totdat ie is schoongemaakt? Als ik hem nou voor 3/4 uit de cilinder duw en schoonmaak, is dat voldoende?
 
Remzuigerkeerringen kunnen gaan zwellen als ze in aanraking komen met remreiniger, benzine, olie.

Dus die andere vloeistoffen die je nogal eens tegenkomt bij het klussen aan de motor.

Of je het schoon moet maken, laat ik aan jou over. Streef je naar ultieme perfectie, dan wel. In jou geval zal die ene zuiger zeer waarschijnlijk netjes z'n werk blijven doen.
 
Morgen komen de onderdelen binnen die ik besteld heb (leidingen, vloeistof) dus dan kan het werk beginnen. Eerst dus de leidingen vervangen, druk opbouwen en dan pas kan ik verdergaan met het schoonmaken van de zuigers.

Is het verstandig om eerst de klauw met blokken te monteren op de schijf om druk opbouw te testen voordat ik ga schoonmaken? Of pas gaan schoonmaken nadat de vloeistofdruk in orde is?

Hartelijk dank voor alle goeie tips :Y
 
Laatst bewerkt:
Als je zo weinig verstand van zaken hebt ist dan wel verstandig om zelf aan je REMMEN te gaan werken van een R1 .... van mij mag het maar of het goed gaat komen is een heel ander verhaal.

Nu je leidingen en alles los hebt waarom maak je nu niet alles eerst eens schoon en kijk je of je wat revisie setjes voor je remcups e.d. nodig hebt. Die uitspraak onder je avatare ...... Future finest R1 of NL.... ik hoop ut voor je
 
Laatst bewerkt:
Morgen komen de onderdelen binnen die ik besteld heb (leidingen, vloeistof) dus dan kan het werk beginnen. Eerst dus de leidingen vervangen, druk opbouwen en dan pas kan ik verdergaan met het schoonmaken van de zuigers.

Is het verstandig om eerst de klauw met blokken te monteren op de schijf om druk opbouw te testen voordat ik ga schoonmaken? Of pas gaan schoonmaken nadat de vloeistofdruk in orde is?

Hartelijk dank voor alle goeie tips :Y
In de How-to van magnamaniac staat toch elke stap uitgelegd, wat kan het probleem dan nog zijn ?
Denk alleen dat je niet echt weet waar je mee bezig bent. Maar goed,het zijn niet mijn remmen, daar blijf je mooi van af...
Neem mijn woorden terug, jij weet waar je mee bezig bent.
 
Laatst bewerkt:
Remzuigerkeerringen kunnen gaan zwellen als ze in aanraking komen met remreiniger, benzine, olie.

Dus die andere vloeistoffen die je nogal eens tegenkomt bij het klussen aan de motor.

.

Ja lijkt me nogal logisch ..ik koop speciaal remmenreiniger, maar mag er mijn remmen niet mee doen, want de keerringen kunnen er niet tegen....
zou dat ook zo werken met, vizierreiniger, allesreiniger, enz enz....
 
Dit soort onderhoudsklussen moeten ooit geleerd worden. Ik ga eerst alles proberen te monteren en in orde te maken, vervolgens minstens vier keer nalopen of ik alles goed heb gedaan volgens instructies van meerdere bronnen en bij enige twijfel kan ik altijd nog de dealer inschakelen. Een testrit komt pas wanneer ik absoluut zeker ben dat ik alle stappen heb doorlopen om vervolgens te zien of het in orde is. Dan komt de inslijtperiode en dan zouden evt. mankementen aan het licht moeten komen.

Wederom is een dealer slechts één telefoontje verwijderd. Een goed werkend remsysteem is inderdaad belangrijk maar het is geen rocket science, als je begrijpt hoe het in zijn algemeenheid werkt ga je de details eigen maken, en dan kun je er aan werken.

Die handleiding hierboven biedt veel goede tips, maar beantwoord niet al mijn vragen. Alhoewel je een heel eind komt als je naar de context kijkt. In ieder geval ga ik morgen beginnen en er zit geen haast achter, dus ik ga lekker mijn tijd nemen. Als ik het verpruts en er moet een dealer bij komen dan is dat mijn eigen schuld en een goed leermoment. Ik weet wat je denkt bij het lezen van die laatste zin.
 
Laatst bewerkt:
ja lijkt me nogal logisch ..ik koop speciaal remmenreiniger, maar mag er mijn remmen niet mee doen, want de keerringen kunnen er niet tegen....
Als jij remreiniger op je remzuigerkeeringen wilt spuiten, doe je dat toch. Gooi je motorolie ook over je motor omdat het motorolie is?

Dat spul is bedoeld om remschijven te ontvetten. Waarom leg ik dit eigenlijk uit :')
Maar goed, richten is niet voor iedereen weggelegd.

Zit voornamelijk aceton in en dat tast zeer veel materiaal aan. Gelukkig verdampt het ook zeer snel, dus het heeft nauwelijks tijd om in te werken.
 
Als ik het verpruts en er moet een dealer bij komen dan is dat mijn eigen schuld en een goed leermoment. Ik weet wat je denkt bij het lezen van die laatste zin.

Als je het verprutst kan het best zijn dat je zelfs de dealer nooit meer ziet...... :X
Dat is ook waar mensen je voor proberen te waarschuwen. Als je als leek wat emmert met je richtingaanwijzer, dan brandt ie misschien niet, geen man overboord. Maar met remmen ligt het toch een tikje lastiger..... en is het wel zo handig dat je weet wat je doet.
 
Joh komt wel goed. De testrit komt pas als ik zeker van mijn zaak ben en dan alleen 30 kpu. Dit om het systeem te testen en om de hitte in de blokken niet te hoog op te laten lopen. Ik ben niet dom genoeg om hem meteen op de snelweg te zetten en noodstops te maken.
 
Laatst bewerkt:
Joh komt wel goed.

Ik maak me dan ook geen zorgen.
Ik probeer je alleen uit te leggen waarom anderen je waarschuwen.
Een maatje van me, een professioneel monteur, heeft me onder zijn begeleiding aan autoremmen laten pielen. Zo heb ik het geleerd. Maar toen ik het geleerde, jaren later, op m'n motor in de praktijk bracht en daarna wegreed, was ik toch even vergeten dat je altijd de remmen op druk moet brengen na een paar verse blokjes..... :X
 
IMG_0849aangepast_zps37df521c.jpg


*enige verandering aan eerste foto : De banjoschroef bij de master cylinder losgeschroefd en de ogen een paar graden van de voorvork weggedraaid zodat de leidingen niets aanraken en zodat de remhendel naar beneden gedraaid kon worden.

IMG_0850aangepast_zps8b18a961.jpg


Nieuwe leidingen aan de voorkant gemonteerd. So far so good. Heel ingewikkeld was het allemaal niet, maar het is duidelijk hoe belangrijk het is dat je echt ruim de tijd moet nemen om alles te bekijken, checken, instructies lezen, uitvoeren en controleert. We willen het tenslotte in 1 keer goed doen.

Nog te doen

Remvloeistof erin gieten
Ontluchten
Druk gebruiken om zuigers uit de klauw te duwen en laatste keer controleren op troep
Nieuwe remblokken erin
Alles van top tot teen controleren x4
Testrijden

Daarna alle bovenstaande stappen herhalen voor de achterrem *O*



Veel mooier

IMG_0848aangepast_zpsa2443386.jpg
 
Laatst bewerkt:
Morgen wordt interessant, want ik moet leren hoe ik een vloeistofontluchter moet gebruiken, een model waar ik niet bekend mee ben.

IMG_0851aangepast_zpse2203367.jpg


Wat ik momenteel niet begrijp is waar de zuigkracht vandaan komt, of moet je dat zelf doen?

De pistool-pompjes met reservoir zien er ontzettend eenvoudig in gebruik uit.

Morgen ga ik ook beginnen met de achterrem loshalen en nieuwe leiding monteren, zodat ik in één dag beide remmen kan vullen en ontluchten. Zo heeft de vloeistof de minst mogelijke kans dat het water aantrekt.

Jammer dat deze klus al 'bijna' klaar is want het was heel leuk om te leren en te doen *O*
 
Ziet er naar uit dat je goed snapt waar je mee bezig bent. Inderdaad moet je alles een keer leren en de manier waarop jij dat doet kan ik alleen maar toejuichen *O*

Zolang je alles maar dubbel controleert en het WPH aanhoudt (ook met aanhaalmomenten!) is er niks aan de hand. Ik ben er van overtuigd dat een handige hobbyist nauwkeurig werkt dan soms (!) het geval is bij een gehaaste monteur.
 
Dank voor het compliment :}

Deze sleutelmanie komt door twee dingen, geld besparen en nieuwsgierigheid - een motorrijder moet wel één en ander aan zijn eigen motor kunnen uitvoeren. Als je niet eens de olie kan verversen... tja.

Het is allemaal erg leuk om te leren op je eigen motor, je ziet direct resultaat en in het geval van mijn R1 was enig onderhoud hard nodig. Vorige week koelvloeistofsysteem doorgespoeld en ververst en daar een ernstig probleem gevonden (de radiator hing aan 1 van de 2 ophangpunten van het frame). Sinds ik de R1 heb tref ik totale verwaarlozing aan door de vorige eigenaar. Dikgestapelde viezigheid, schroeven die ontbreken, afgebroken gereedschap in schroefkop, kapot gedraaide drukpinnetjes, roest hier en daar, behoorlijk smerig luchtfilter, krassen op onzinnige plekken, ga zo maar door.

En de grootste klus gaat er binnenkort aankomen denk ik. De R1 staat nu op 27.500 km en voorzover ik weet is er nog nooit kleppen gesteld. Maar dat komt later.






*heb een fetish voor momentsleutels ontwikkeld... duwen duwen duwen en... klik! Heerlijk.

:Y
 
Laatst bewerkt:
De brake bleeder die je wil gebruiken is een gunson voor autoremmen en werkt op overdruk van je reservewiel. De schroefdop komt dan op het reservoir te staan en zet zo het hele systeem onder druk. Werkt voor autoremmen prima, heb deze zelf ook al gebruikt, maar geen idee of dat principe van overdruk wenselijk is bij motorremmen. Je zou al een passend deksel moeten maken voor het reservoir om het onder druk te kunnen zetten want dat zit niet bij die set.
De meesten doen het alleszins met vacuum bij een motor.
 
dat ontluchting setje werkt alleen net wat abraxas zegd voor auto .op de motor werkt het ook goed als je passend deksel voor op je reservoir past . heb mijn deksel zelf gemaakt van oude deksel. en dan aan gesloten op mijn voorband werkt perfekt
 
Terug
Bovenaan Onderaan