Knallen uit de uitlaat door enginestopknop in/uit schakelen

markhietbrink

MF veteraan
15 jun 2009
1.027
32
Borne
Facebook
Hallo mede MF'ers! :W

Ik dacht gisteren even uitproberen wat er gebeurd tijdens het rijden als je de enginestop knop gebruikt. Gewoon afremmen op de motor en uiteindelijk uitvallen, maar ik schakelde hem vroegtijdig tijdens het rijden weer in.

Vervolgens kwamen er dikke knallen en vlammen uit de uitlaat, mijn vraag hierbij is:

Is dit slecht voor het blok, of kan ik dit gewoon lekker doen in tunnels enzo? *O*

Mark O-)
 
Je uitlaatsysteem zal die knallen waarschijnlijk niet lekker vinden (je demperwol kan sneller aan vervanging toe zijn) en je uitlaatkleppen krijgen ook wat druk door de explosie. In principe ontsteek je onverbrand mengsel dat in je uitlaatsysteem rondvliegt.

Af en toe voor de leuk, veel plezier :)
 
Yep,gewoon veel doen,er is wel wat kans op schade in de vorm van slijtage van je dodemansknop,maar met een beeetje rode verf is dat ook zo weer opgelost......
 
Yep,gewoon veel doen,er is wel wat kans op schade in de vorm van slijtage van je dodemansknop,maar met een beeetje rode verf is dat ook zo weer opgelost......

Hoe sommige beunhazen kunnen beweren dat de dodemansknop het meest fragiele knopje is dat er bestaat... Maar je knipperlicht-knop kan wel 10.000 keer per jaar gebruikt worden, dat is natuurlijk belangrijker dan een dodemansknop als je met een op hol geslagen blok zit.
 
ik-zeg-doen.png
 
Hoe sommige beunhazen kunnen beweren dat de dodemansknop het meest fragiele knopje is dat er bestaat...
Vroeger klopte dat ook. Die knop zat in het ontstekingscircuit en bij uitschakelen met die knop kreeg je vonken over die kontakten doordat de primaire inductiespanning van de bobine een weg over die kontakten zocht. En die kontakten zijn niet gebouwd om dat veel te kunnen doen.

Met de tegenwoordige CDI-ontsteking zit die in het veiligheidscircuit en is de kans op vonkende kontakten een stuk minder tot minimaal.
 
Hallo mede MF'ers! :W

Ik dacht gisteren even uitproberen wat er gebeurd tijdens het rijden als je de enginestop knop gebruikt. Gewoon afremmen op de motor en uiteindelijk uitvallen, maar ik schakelde hem vroegtijdig tijdens het rijden weer in.

Vervolgens kwamen er dikke knallen en vlammen uit de uitlaat, mijn vraag hierbij is:

Is dit slecht voor het blok, of kan ik dit gewoon lekker doen in tunnels enzo? *O*

Mark O-)

Kan zelfs veel schade aan de carburateurs geven als de explosie niet de uitlaat maar de inlaatkant opgaat.
 
Hoe sommige beunhazen kunnen beweren dat de dodemansknop het meest fragiele knopje is dat er bestaat... Maar je knipperlicht-knop kan wel 10.000 keer per jaar gebruikt worden, dat is natuurlijk belangrijker dan een dodemansknop als je met een op hol geslagen blok zit.


Nightwolf in "Motor uitzetten met de dodemansknop"


over de do's en don'ts.

Een ander ding, toch is die knop erg belangrijk want als je eens ziet hoeveel electrische storingen uiteindelijk bij deze knop vandaan blijken te komen... B| :Z

lijkt mij dan toch erg belangrijk om alleen te gebruiken in geval van nood, om optimale werking te blijven waarborgen.
Je contactslot bv is daarnaast ook veel zwaarder/robuuster uitgevoerd en daardoor veel meer bestand tegen 10xxxxx schakelen.

zo'n fragiel noodschakelaartje is dat veel minder...

De enige keer dat ik die schakelaar gebruik is dat een ander het voor me gedaan heeft, als wijze van grap. :')

Ook leuk om te lezen dat de motorrijder van tegenwoordig nog steeds weleens de mist ingaat door bij een electrische storing niet eerst aan deze schakelaar te denken.
en dan heb ik het over de stand en werking van deze schakelaar.
 
Hallo mede MF'ers! :W

Ik dacht gisteren even uitproberen wat er gebeurd tijdens het rijden als je de enginestop knop gebruikt. Gewoon afremmen op de motor en uiteindelijk uitvallen, maar ik schakelde hem vroegtijdig tijdens het rijden weer in.

Vervolgens kwamen er dikke knallen en vlammen uit de uitlaat, mijn vraag hierbij is:

Is dit slecht voor het blok, of kan ik dit gewoon lekker doen in tunnels enzo? *O*

Mark O-)


uilaatpakkingen, uitlaatbochten kunnen scheuren door de druk van de explosie, demperwol wat je deels verbrandt bij deze actie. [bij te vaak doen]


niet te vaak doen, ontkolen van je uitlaat gaat/moet anders. 8-)
 
uilaatpakkingen, uitlaatbochten kunnen scheuren door de druk van de explosie, demperwol wat je deels verbrandt bij deze actie. [bij te vaak doen]


niet te vaak doen, ontkolen van je uitlaat gaat/moet anders. 8-)

Hmm, toch zie ik nooit gescheurde uitlaatbochten, uitlaatpakkingen of vergane demperwol bij motoren met een quickshifter (die precies hetzelfde doen).

Maar zoals zoveel reacties, is er maar weinig gebaseerd op feiten, en veel meer op aannames en dingen die 'je gehoord hebt van'.
 
Laatst bewerkt:
Dit was ergens bovenop een pas in de pyreneeen, heel veel later (thuis) bleek het aan de dodemansknop te liggen.. :+

Kon er gelukkig na een paar uur pielen en de knop nog eens twintig keer heen en weer halen wel wegrijden..

DPP_0007.JPG
 
uilaatpakkingen, uitlaatbochten kunnen scheuren door de druk van de explosie, demperwol wat je deels verbrandt bij deze actie. [bij te vaak doen]


niet te vaak doen, ontkolen van je uitlaat gaat/moet anders. 8-)


Dat zal allemaal wel loslopen.

Voornaamste probleem is dat je je kleppen aan het verbranden bent, daar kunnen ze niet zo goed tegen. Als je het vaak doet kan je je cilinderkop wegbrengen.
 
Hmm, toch zie ik nooit gescheurde uitlaatbochten, uitlaatpakkingen of vergane demperwol bij motoren met een quickshifter (die precies hetzelfde doen).

Maar zoals zoveel reacties, is er maar weinig gebaseerd op feiten, en veel meer op aannames en dingen die 'je gehoord hebt van'.


toch heb ik liever een gescheurde pakking dan mn bak aan stront.
Dat is het grote nadeel van een quickshifter. Ga maar es een jaartje of 2 er mee racen... |(
 
Hmm, toch zie ik nooit gescheurde uitlaatbochten, uitlaatpakkingen of vergane demperwol bij motoren met een quickshifter (die precies hetzelfde doen).

Maar zoals zoveel reacties, is er maar weinig gebaseerd op feiten, en veel meer op aannames en dingen die 'je gehoord hebt van'.


een quickshifter werkt veel korter, die onderbreekt maar een fractie van een seconde [1/100 oid] de ontsteking puur om zonder koppeling te kunnen schakelen in een dood punt van je versnellingsbak/gears. Ik heb namelijk op zo'n fiets gereden met QS > Suzuki K7.

TS heeft het over meerdere seconden, das heel anders. Brengt dus veel meer schade toe, >> als we gaan kijken wat eventueel meer schade zou kunnen toebrengen ga ik voor de "lompe" manier met de dodemansknop. Die is daar gewoon niet voor, klaar.

Ik weet dat jij in de motortechniek zit, maar niet alles heb jij nog gezien.
Daarmee wil ik zeggen dat zeker niet alles wat in jouw ervaring zit niet waar is.
Daarnaast sleutel en werk jij ook naar dingen "die je ooit weleens van je collega gehoord hebt" en neemt ze als ervaring aan. Hoe wil je anders verder komen in een vak als je niets aanneemt van de ervaring van een ander.

En... sowieso heb ik inderdaad mensen gehoord over schade aan de motor bij gebruiken van de dodemansknop op deze manier, sommigen hiervan staan zelfs op MF.
Maarja, jij hebt het niet meegemaakt als ervaring in je werk dus is het niet waar zullen we maar zeggen beste Tommy. O-)
 
Dat zal allemaal wel loslopen.

Voornaamste probleem is dat je je kleppen aan het verbranden bent, daar kunnen ze niet zo goed tegen. Als je het vaak doet kan je je cilinderkop wegbrengen.


er zullen meerdere dingen schadelijk zijn, dat geloof ik zeker.

maar ik zou het gewoon niet doen, lekker van dat knoppie afblijven. :Y
 
Laatst bewerkt:
Nee hoor, buiten het feit dat het knopje soms op de verkeerde kant staat.

Dat het vaak wordt geroepen hier is wat anders.


dat het vaak wordt geroepen is omdat het best vaak waar blijkt te zijn.
Deze knop beheerst immers je hele [werking van je] ontsteking.

vooral na een lange periode waarin de motor niet gebruikt is bv in combinatie met lang buiten staan, komt het vaak naar voren dat de knop oorzaak is van de storing of medeoorzaak.
meerdere topics zelfs.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er één en géén knallen. *O* Ook geen bak aan gort nog. Puur geluk. :?

Simpel...jij hebt een placebo shifter. En ow wat ga je er harder mee :P

Geen id. Doe je circuitdaagjes soms en ben je een gezellige rijder of rijdt je er ook echt 25 dagen mee per jaar op zn max/grofst?
Meeste ervaring die ik ermee heb...en hoor (aannames Tommy :P)/zie (met mn ogen)/ervaar bij andere van mn vrienden/kennissen is dat het echt de boel stuk maakt op den duur. Een koppeling is gemaakt om te kunnen schakelen. Niet een quickshifter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan