CR500 afstelling advies gevraagd

speedfreakz

MF'er
19 apr 2007
123
0
Na jarenlang supersport zx6r/r1 icm offroad Husqvarna TE610 te hebben gereden besloot ik nu één motor te koop die beide kan bieden. De keuze viel op een good old CR500 uit '91 die ik heb omgebouwd naar supermotard, zie hieronder de plaatjes voor een impressie:

full

full

full

full

full


Het frame is opnieuw gecoat, het blok is nagekeken en de cilinder is gehoond, de zuiger heeft nieuwe zuigerveren gekregen. Het spuitwerk heb ik met Motip spuitbussen gedaan.

De afgelopen weekenden probeer ik dit beestje goed afgesteld te krijgen, hieronder de combinaties en het resultaat:

Standaardbezetting
Hoofdsproeier: 170
stationairsproeier: 55

eerste poging
Hoofdsproeier: 180
stationairsproeier: 62
resultaat: loopt redelijk goed maar start slecht (verzuipt)

tweede poging
Hoofdsproeier: 175
stationairsproeier: 48
Gasnaald 1 stand opgetrokken naar middelste stand
resultaat: start goed maar staat te arm (bougie wit)

derde poging
Hoofdsproeier: terug naar 180
stationairsproeier: 48
resultaat: loopt goed en start goed, leek prima zo (bougie ook mooi koffiebruin)
echter na stukje langer rechtdoor vol gas bij het dichtgooien vh gas ineens klemmende zuiger met blokkerend achterwiel. Na afkoeling niks aan de hand, loopt gewoon weer prima. Mijn gedachte: bij dichtgooien gas warm/vastloper door te weinig smering door te kleine stationairsproeier??

vierde poging
Hoofdsproeier: 185
stationairsproeier: 60
resultaat: staat te rijk (stottert) en start slecht (verzuipt).

vijfde poging
Hoofdsproeier: 182
stationairsproeier: 60
resultaat: loopt aardig, stottert nog iets en bougie vrij zwart. Start nog steeds slecht, ook als hij warm is. Na 3x trappen waarbij wel pingelt/ploft maar net niet doorpakt is hij alweer verzopen, bougie vervangen voor een droge, vonk checken en gelijk even de cilinder droogpompen en vervolgens een nieuwe poging. Met/zonder choke, opdraaien van de stationairschroef (=chokeknop), spelen met de luchtschroef heeft allemaal geen effect.

Wie kan mij hiermee helpen?? Wat wordt de volgende stap? Ikzelf zou qua hoofdsproeier wel weer terug willen naar 180 (daar liep ie het beste op) en de stationairsproeier ook kleiner willen zetten zodat ie niet direct verzuipt maar ik ben nu dus bang voor warm/vast-lopers...

Is het zinvol nog overige zaken na te lopen? (membraan / bougiedop / ontsteking etc)

Alle tips zijn welkom!!

NB: ik meng 1:40 en vertanding nu 15:40, 16tands vtw is besteld aangezien topsnelheid nu slechts 130 is. Als het nodig is volgt er nog een kleiner achtertandwiel.
 
steeds maar 1 ding tegelijk veranderen !

1/ hoofdsproeier afstellen. dit doe je door enkel met gas volledig open te kijken welke het beste resultaat geeft
2/ hoogte sproeiernaald regelen : kijken met welke stand hij het beste rijdt tussen 1/4 en 3/4 stand gas open, maar vooral zoeken bij welke stand hij het beste reageerd op het openen van de gas.
3/ mengselregelschroef afstellen en eventueel ralentie-vijs bijregelen voor mooi stationnair draaien. beste manier om juiste mengregelschroef-stand te vinden is te kijken wat de motor doet als je van gas open de gas toedraait en hoe de motor dan naar zijn ralenti zakt.
kijken of de motor mooi oppakt van stationnair naar kleine gasopening.
4/ pas als je er niet uitkomt met je mengselregelschroef (of extremen moet opzoeken als bijna volledig dicht) heb je een andere stationair sproeier nodig
 
Met een sm kan je heel lang op de motor afremmen waarbij de motor bijna geen bezine krijgt en dus ook geen olie waardoor de hij kan vastlopen tijdens dat afremmen.
Daarom is het beter om tijdens afremmen een paar keer gas te geven.
Een rijke afstelling bij stationair kan hierin ook wat betekenen.
 
Dat van dat afremmen gedurende langere tijd snap ik.
Dus dan moet er dus juist een grotere stationairsproeier gemonteerd worden lijkt mij.
Hoofdsproeier iets kleiner ter compensatie.

Uit zijn verhaal blijkt overigs niet dat hij lang aan het afremmen was op de motor.
En wat is een langer vol gas ?

Wel een gaaf ding zo trouwens.
:?
Wil je hem vast laten lopen bij volgas omdat hij met gas dicht iets teveel krijgt?
 
Dat van dat afremmen gedurende langere tijd snap ik.
Dus dan moet er dus juist een grotere stationairsproeier gemonteerd worden lijkt mij.
Hoofdsproeier iets kleiner ter compensatie.

|( |( |( |( |(

de ene heeft absoluut niks te maken met de andere.

zelfs de stationair groter maken zou ik niet doen, omdat je zo de gasrespons omzeep gaat helpen eens je terug op de gas gaat na de bocht.

2-takt rijden is nu eenmaal anders als 4-takt, en als je je blok niet om zeep wil helpen, moet je nu eenmaal leren tussengas geven bij het remmen/terug schakelen.
 
Laatst bewerkt:
:?
Wil je hem vast laten lopen bij volgas omdat hij met gas dicht iets teveel krijgt?

De stationair sproeier blijft over het hele gebied ook benzine geven.
Vandaar de beredenering eventueel een iets kleinere hoofdsproeier
En met iets bedoel ik ook iets kleiner.
Maar op de bank zetten weet je meer.
Maar ik ben 2 takt crossers gewend, en dan rem je niet zo lang af op de motor.
Volgas stand hou je dan ook niet zo heel lang vol :)

Zoals janbross al zegt dan hij zal een andere rijstijl moeten aanleren.
 
kzou hem ook iets dikker smeren dan 1 op 40, das 2.5 procent
beste is 3 tot 3.3 (1 op 33), zeker altijd mooie smering dan
zeker met supermoto: fel op het gas en dan direct dicht enzo
 
Uhhhh w8 ff we spreken hier over een volbloed 2takt crosser die om gebouwd is voor op straat.
Wat doe je op de crossbaan juist heel veel en op de openbare weg niet?
Juist heel vaak het gas open en dicht met maar hele korte dicht periodes er tussen in. Vandaar dat het op de crossbaan gewoon goed gaat en dat hij gaat klemmen op de openbare weg.
Gewoon standaard stationair sproeier er in voor het goede starten en de hoofdsproeier iets groter en er dan op de openbare weg mee rijden als dat je op de crossbaan zou doen. Dus regelmatig gas open en gas dicht en met terug schakelen tussengas geven en dus helemaal NIET afremmen op de motor met gas dicht. Gewoon de remmen gebruiken waarvoor deze zijn.
Verder wel een super stoere machine met een ongelofelijk bruut karakter. Constant wheely time
 
Jongens bedankt voor de bruikbare tips, zowel voor afstelling als rijstijl kan ik hier echt iets mee!

Zojuist ben ik in hoofdsproeier teruggegaan van 182 naar 180 en de stationairsproeier van 60 naar 55. Hij start nu weer goed en ook vol gas trekt ie weer als een gek! Bij het oppakken vanuit een bocht half gas stottert hij nog wel erg en pas wanneer je het gas 3/4 open draait loopt ie mooi door in toeren. De bougie is koffie-met-melk bruin maar wel iets aan de lichte kant. De luchtschroef staat op 2 slagen en daarmee loopt hij stationair goed.

Als ik naar het plaatje kijk lijkt de gasnaald nu aan de beurt te zijn. Zal ik hem een standje optrekken zodat ie in het middengebied rijker loopt of kan ik hem beter weer een standje laten zakken. Ik weet dat het een kwestie van proberen is maar misschien valt hier nog iets over te zeggen?
 
duidelijk plaatje.
Maar hier wordt gesproken over het effect.
Maar nog niet over de hoeveelheid geleverde benzine.
Hoe zit dat dan ?
Op het plaatje hebben ze het over het effect van de wijzigingen.
Zo heeft de hoofdsproeier voornamelijk effect op 3/4 tot vol gas.
De gasnaald op 1/4 tot 3/4
en de stationair sproeier tot 1/4 gas.
Wil je de benzineverhouding veranderen bij staionair dan moet je dus de stationair sproeier veranderen want die heeft effect tot 1/4.
 
Op het plaatje hebben ze het over het effect van de wijzigingen.
Zo heeft de hoofdsproeier voornamelijk effect op 3/4 tot vol gas.
De gasnaald op 1/4 tot 3/4
en de stationair sproeier tot 1/4 gas.
Wil je de benzineverhouding veranderen bij staionair dan moet je dus de stationair sproeier veranderen want die heeft effect tot 1/4.


Dat klopt.
Ik ga er van uit dat de stationair sproeier over het hele gebied ook benzine levert.
Dat dit alleen veel effect geeft bij lage toerentallen is logisch.
De remlucht verminderd die toevoer van benzine naar mate de luchtsnelheid toeneemt.
Of die de hele benzine toevoer (stationairsproeier) afsluit weet ik niet.
Zoals ik al schreef , ik heb alleen ervaring van 2T crossers, en dat is toch anders als een supermoto.
 
Dat klopt.
Ik ga er van uit dat de stationair sproeier over het hele gebied ook benzine levert.
Dat dit alleen veel effect geeft bij lage toerentallen is logisch.
De remlucht verminderd die toevoer van benzine naar mate de luchtsnelheid toeneemt.
Of die de hele benzine toevoer (stationairsproeier) afsluit weet ik niet.
Zoals ik al schreef , ik heb alleen ervaring van 2T crossers, en dat is toch anders als een supermoto.
Zit er op je crosser een carburateur die anders werkt ?
 
Zojuist ben ik in hoofdsproeier teruggegaan van 182 naar 180 en de stationairsproeier van 60 naar 55. Hij start nu weer goed en ook vol gas trekt ie weer als een gek! Bij het oppakken vanuit een bocht half gas stottert hij nog wel erg en pas wanneer je het gas 3/4 open draait loopt ie mooi door in toeren. De bougie is koffie-met-melk bruin maar wel iets aan de lichte kant. De luchtschroef staat op 2 slagen en daarmee loopt hij stationair goed.

naald laten zakken (armer dus)

kleur bougie mag je eigenlijk enkel gebruiken als referentie bij een vaste gasopening (meaning : 10 seconden volgas, of 10-tal seconden halfgas), motor stil leggen al rijdend en koppeling intrekken. afstappen en DIREKT bougie uitdraaien en naar kleur kijken.

maar ik zou eerst 1 maat groter gaan voor hoofdsproeier en nog eens testen. als hij even goed rijdt dan met gas vol open (enkel gas vol open, van de rest niets aantrekken), dan moet je die grotere hebben. als je twijfelt tussen 2 sproeiers/instellingen altijd voor de rijkste gaan ;)
 
Ik zou als ik jou was na de klemmer die je gehad hebt nog wel even de cilinderkop en cilinder er af halen om te kijken wat de schade van de klemmer is. En dan even de beschadigingen van je zuiger af schuren voordat deze de cilinder volledig verruineerd. Kan ook best zijn dat je zuigerveer iets vast geklemd zit en dat is ook niet echt goed zeg maar.
Zou zonde zijn van al je werk.
 
De naald is 1 positie gezakt en de hoofdsproeier is terug van 180 naar 182 gegaan. Het kwam helaas met bakken uit de hemel dus ik zal het volgend weekend moeten testen. De motor heeft idd bij Mevanto gestaan, deze hebben het blok gedaan (krukas uitrichten, nieuwe big-end, cilinder honen en nieuwe zuigerveren), de koppeling/bak bleek in orde. De compressie was erg hoog dus die is iets verlaagd middels koppakking. De olie weet ik zo niet uit mijn hoofd maar die heb ik van hem meegekregen. Ik heb inmiddels alweer ruim 100km gereden dus een beetje te laat om de cilinder te checken..

Nog wat anders, ik heb ene sigma fietstellertje / klokje geinstalleerd:
full


Werkt fantastisch, ik hem hem geijkt en hij klopt precies. De top van de cr valt mij wel behoorlijk tegen, hij loopt nu 130 flat-out bij vertanding 15:40. Ik kom al van 14: 45 en een 16-tands voortandwiel is besteld maar dan nog denk ik niet dat dit genoeg is, op het industrieterrein loop ik al tegen de top aan en zoals hij door de hoogste versnelling knalt mogen er voor het gevoel nog wel 2 versnellingen komen.. Het achtertandwiel zal nog wel iets kleiner kunnen maar niet veel kleiner denk ik (38 ofzo??). Hebben jullie ook zo'n lage topsnelheid??
 
Terug
Bovenaan Onderaan