Balhoofdlagers ZX6R

Kawa-Robert

MF veteraan
2 mrt 2005
1.082
0
Hallo allemaal,

Ik wil de balhoofdlagers vervangen omdat het stuur rechtuit in een 'put' valt (ingeslagen lagerschaal?).

Nu staat er in mijn WPHB:
full


Ik begrijp hieruit dat:
- de lagerschalen boven en onder in het balhoofd geperst zitten
- het lager bovenin gewoon los ligt
- het onderste lager op de stuurpen geperst is

Klopt dit?

Want als ik in het How-to topic over balhoofdlagers vervangen (CBR1100XX). Dan zegt gebruiker bluewolf:

full

Commentaar bij foto: onderste lagerschaal lostikken en wrikken.


Terwijl in mijn WPHB staat:
full


Is dit dus gewoon verschillend bij mijn (ZX6R) en deze motor (CBR1100XX), of begrijp ik iets verkeerd in mijn WPHB?

Bedankt
Robert
 
Onderste foto betreft het terugplaatsen van het nieuwe lager, in de werkwijze tussen de honda en kawa zit nagenoeg geen verschil.
Als je de onderste lagerschaal warm stookt en/of inslijpt is die zo los.
 
Laatst bewerkt:
Die foto heb ik neergezet om te laten zien dat het lager daar zit, en geen lagerschaal zoals op de foto uit de How-to van gebruiker bluewolf. Als dit hetzelfde is, hoe moet ik dit zien dan?

want volgens het WPHB van ZX6R zitten beide lagerschalen in het balhoofd, zowel de onderste als de bovenste.
Het terugplaatsen van beide tegelijkertijd in het balhoofd:
full


is er dan nog een lagerschaal ofzo?

edit:
de onduidelijkheid bij mij zit hem in:
Bij de CBR1100XX begrijp ik uit de How-to dat de onderste lagerschaal op de stuurpen geperst zit.
Uit het WPHB van me'n ZX6R begrijp ik dat beide lagerschalen in het balhoofd geperst zitten en het onderste lager op de stuurpen geperst zit.

Zit ik verkeerd? Zo ja, waar ga ik verkeerd?
 
Laatst bewerkt:
Iedere lager bestaat uit 2 schaaldelen binnen en buiten schaal met daar tussen in kogels of rollen of kegels of wat dan ook.
in de balhoofdbuis zitten 2 buiten schalen.
 
Laatst bewerkt:
Ok dus ik heb dit:
full


Dus op de foto:
het 'lager' zit ook de binnenste lagerschaal aan vast? en die blijft zitten op de stuurpen als je het eraf haalt?
 
Laatst bewerkt:
Uit het WPHB zijn dit de enige 3 plaatjes/instructies over balhoofdlagers/schalen:

full


full


full


En daar begrijp ik uit:
1e foto: haal bovenste lager eruit en
haal beide lagerschalen (boven en onder) uit het balhoofd (metalen staaf)
haal onderste lager eraf die op de stuurpen geperst zit

2e foto: installeer beide lagerschalen (boven en onder) in het balhoofd, hier doen ze het met draadeind en ringen volgens mij

3e foto: pers het onderste lager op de stuurpen. Leg het bovenste lager in de bovenste lagerschaal en doe de stuurpen weer in het balhoofd.

Er staat niets over lagerschaal van stuurpen af halen zoals er wel in de How-to staat; Kan iemand mij dit uitleggen?
 
Laatst bewerkt:
Dat klopt daarom zeg ik inslijpen en/of warmstoken.

Wat klopt? Dat de binnenschaal van het onderste lager op de stuurpen blijft zitten bij het eraf halen van het lager?

Wat inslijpen en/of warmstoken wat waar zit? Daar snap ik het juist niet.

In de how-to zit de lagerschaal geperst om de stuurpen, in mijn WPHB zit het onderste lager geperst op de stuurpen. Hoe zit het nou?
 
Laatst bewerkt:
Ok,
dus begrijp ik het goed dat bij het installeren van het onderste lager, het lager en de binnenste lagerschaal 1 geheel zijn, maar dat bij het eraf halen de binnenste lagerschaal van het onderste lager op de stuurpen blijft zitten?

en dat je die er dus af kan halen door in te slijpen of warm te stoken?

edit:
wat ik niet begrijp, is hoe het kan dat je alleen de binnenste lagerschaal van de stuurpen af moet halen (warmstoken/inslijpen). Als ik me'n lager zo zie, zit de binnenste lagerschaal gewoon vast aan de lagers en gaat dat er als 1 geheel af?
 
Laatst bewerkt:
Standaard zit er een kogellager in dan blijft alleen de binnenschaal zonder kogels zitten bij het loshalen, heb je de kogels niet gevonden?
Je hebt nu een kegellager.
Kawasaki ZX600H1 NINJA ZX6R 1998 FG ST FRAME - buy original FRAME spares online

Nee, vandaag regende het heel de dag. Pas me'n voorvorkkeerringen vervangen, kan de kroonplaat en stuurpen er zo uit halen, maja, dan wordt ik nat. Dus nog niet losgehaald.

In mijn WPHB gaan ze denk ik uit van een kegellager, want daar staat geen woord over een binnenste lagerschaal van het onderste lager die op de stuurpen blijft zitten.

Blijft bij een kegellager dus de binnenschaal niet zitten?
 
Laatst bewerkt:
OK, het WPHB is dan dus onvolledig. Daar wordt het eraf halen van de binnenste lagerschaal uberhaupt niet genoemd.

Bedankt voor alle hulp tot zover, paar dingen zijn me nu duidelijk! :Y

Wat ik niet begrijp is hoe de binnenste lagerschaal op de stuurpen kan blijven zitten. Als ik het lager zie, zit de binnenschaal vast aan de rollagertjes door twee randjes op de binnenste lagerschaal?
 
Laatst bewerkt:
Je bedoeld aan beide kanten van de binnenste lagerschaal? want ik krijg het niet uit elkaar.
Dan kan het toch nooit zo zijn dat de onderste binneste lagerschaal blijft zitten terwijl het lager er al vanaf is? Dit zou dan als 1 geheel moeten gaan?
 
Laatst bewerkt:
Nogmaals standard zitten er kogellagers in, bij het loshalen komen de kogels vrij.

Ja, ik begrijp nu dat als er kogellagers gebruikt worden, deze loskomen bij het loshalen.
Daar blijft dus de binnenschaal zitten op de stuurpen.

Stel, er zit al een rollager in, dan zal het dus als 1 geheel loskomen en moet je dus het lager plus de binnenste lagerschaal tegelijkertijd van de stuurpen af halen?
 
Laatst bewerkt:
Sorry hoor, maar ik neem aan dat je als motorrijder met een rijbewijs iig kunt KIJKEN...
Als je nog niet snapt hoe een lager in elkaar zit, zou je hier dan wel aan beginnen.....

Dit leerde je als kleuter al met dat balletje waar die vormpjes in moesten kijken en passen simpel as that
 
Sorry hoor, maar ik neem aan dat je als motorrijder met een rijbewijs iig kunt KIJKEN...
Als je nog niet snapt hoe een lager in elkaar zit, zou je hier dan wel aan beginnen.....

Dit leerde je als kleuter al met dat balletje waar die vormpjes in moesten kijken en passen simpel as that

Uhm, wat is dit nu voor reactie? :N
Hoe het lager in elkaar zit snap ik. Mijn enige vraag, die nog steeds niet is beantwoord, is:

Hoe kan het dat in de How-to van gebruiker bluewolf de binnenste lagerschaal van de stuurpen moet worden verwijderd, terwijl in mijn WPHB wordt gezegd:

Verwijder het onderste lager die op je stuurpen geperst zit met een geschikte lagertrekker.

Daar wordt helemaal geen binnenste lagerschaal genoemd.

Als je hier een duidelijk antwoord op hebt, zeg dit dan. Blijf anders weg met je verhaal over kleuter blablabla en hoe een lager in elkaar zit. Eerst lezen, en indien nodig, daarna pas bashen :N
 
Laatst bewerkt:
Je moet het ongeveer zo lezen in alle gevallen blijft de onderste binnenschaal op de stuurpen zitten ongeacht welke type lager ook, die moet je altijd verwijderen wil je de lager vervangen.
Of het in de wphb wel of niet staat geschreven is niet van belang.
 
Ok, bedankt!

Puur uit interesse:
Als je het lager ziet, heeft de binnenschaal aan beide kanten een opstaand randje waar de rolletjes invallen. De binnenschaal kun je niet loshalen van het lager. Hoe kan dit bij het verwijderen van het lager dan uit elkaar gaan?
 
De buitenschaal heeft geen opstaande rand dat kun je aan jouw nieuwe lagers zien,was dat wel het geval had je die niet in/uitelkaar kunnen halen.
Bij de productie van de kegellager worden de rollen op de binnenschaal gelegd en de kooi er overheen geperst.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan