bij welk toerental schakelen?

dhanpata

Rookie
20 mei 2011
11
0
Hallo allemaal,

Ben een redelijke newbee en ben sinds aug 2012 in het bezit van mijn A.

nu heb ik een suzuki bandit gsf600s uit '97 rijdt heerlijk maar ik heb een vraagje
bij welk toerental schakel ik nu?

ik schakel nu rod de 6000 toeren naar een hogere versnelling.

doe dat een beetj eop het gehoor maar ik heb ook gelezen dat het werkgebied van de bandit begint rond de 6000 toeren.

iemand die mij wat kan toelichten hierover?
 
maximale powerband licht hoger dan 6 k eerder 8500 9 dat in ze maximale vermogen komt tot het rood
het is een 4 cil he geen 2cil dus lekker gillen met dat hok })

voor rustig rijden kan je prima bij 4 schakelen hor maak niks uit
er is geen vast toerental dat je moet schakelen hangt van je rijstijl af ;)
 
Laatst bewerkt:
Als je een vaste snelheid rijdt dan zou ik rond de 4000 toeren gaan schakelen zodat hij rond 3000 blijft. Is beter voor je portemonnee en het rijdt een stuk rustiger. En als je haast hebt dan ga je tot het rode gebied ;)
 
schakelen wanneer jij vindt dat jij moet schakelen. 6000 toeren klopt volgens mij wel zo'n beetje. Alles daar beneden rijdt je zuiniger en alles daarboven wat sportiever.
 
voor rustig rijden kan je prima bij 4 schakelen hor maak niks uit
er is geen vast toerental dat je moet schakelen hangt van je rijstijl af ;)
:^

Uiteraard zijn er ook extemen wanneer je 'moet' schakelen. Voor opschakelen is dat als ie in het rood loopt en voor terugschakelen als je onder de 2500-3000 toeren komt.

Zeker een viercilinder loopt vaak nog best redelijk netjes bij 1500 of 2000 toeren, maar voor de levensduur van het blok en de versnellingsbak is het beter als ie net wat meer toeren draait.
 
Rijden doe je vanaf de 3000 toeren.
Meestal net iets erboven (3500-3800) voelt een blok zich het lekkerst, dus is ook het toerental bij cruisesnelheid.
Daarna is het maar net hoeveel vermogen heb je nodig. Heb je veel vermogen nodig, kun je hem lekker doortrekken. Heb je iets minder nodig, dan schakel je ergens tussen de 4500 - 6000 toeren.

Warmrijden doe je altijd tot zo'n 5000 toeren en rustig gas geven.
 
Laatst bewerkt:
Wel erg veel brave motorrijders hier op een enkeling na. De meeste 4 hebben een lekker eindschot na 6000 dus daarna pas schakelen. In de stad maakt het niet veel uit alleen niet onder de 3000 da;s wel erg traag.
 
Denk dat die opmerking meer op fanmail uit Leeuwarden doelt ;)

En tussen 3 en 11000 zit een groot gebied waarin je prima kunt rijden. Het hoeft niet altijd onder de 5 of boven de 8 te zijn. Het is maar net hoe de omstandigheden zijn en hoe je pet staat ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan