Motor slaat af tijdens het rijden

Xoxol

Rookie
25 feb 2013
17
0
Rotterdam
Dag beste mede-motoreigenaren en liefhebbers!

Gisteravond reed ik terug naar huis, 130 km/u onder het regen. Opeens reageert mijn motor niet meer bij het gas geven. Snel aan de kant gezet en motor uitgezet. Na het uitzetten start de motor niet meer.

Het is een keer gelukt om hem aan te krijgen, stationair loopt hij niet helemaal lekker, toerenteller swing van 1k tot 3k. Geprobeerd klein stukje te rijden, sloeg af na 5 meter toen ik meer gas gaf.

Tot nu toe gekeken naar de volgende zaken:

- Gaspedaal geeft weerstand (kabel niet kapot).
- Er zit genoeg brandstof erin (ook geen andere brandstof erin gegooid)
- Spanning van de accu is goed.
- kabels gecontroleerd of die los zitten
- Luchtfilter is vrij
- Noodstop-knop geprobeerd aan en uit te zetten.

Herkend iemand dit probleem? Wat kan ik zelf nog eventueel proberen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Motor is Suzuki GSX 600 F uit 1995.
 
Laatst bewerkt:
ws regenwater bij de bougies of de bougiekabels..
Controleer ook even de afwatering bij de bougies.

:^

Of de aansluiting bij de bobines...

CafeRacertje gaf gister ook wat problemen, wss door een te kort voorspatbord opspattende druppels tegen de onderkant van de tank gekregen...en daar zitten de bobines, en aangezien er gister behoorlijk wat water viel en op de weg lag hebben die de volle laag gekregen....

Sputteren, afslaan, vermogen weg....poosje laten staan, weer keurig lopen....tot ik weer 10-15 km in de zeikende regen gereden had...toen kon ik 'm weer laten opdrogen...
 
Motortype bij oorspronkelijke bericht geplaatst. Ik heb net geprobeerd om hem weer te starten maar hij wil niet aanslaan. (staat onder een hoes).

Had laatst water in de tank gehad. Krijg je ook dat soort gezeik. Probeer even nieuwe benzine erbij te doen, benzinekraan niet op de reservestand maar op de normale stand zetten. Vlotterbakjes leeg laten lopen en kijken of hij het dan weer goed doet. En anders misschien even de carbs schoonmaken.
 
Laatst bewerkt:
zwiepte alleen de toerenteller of ook het toerental van de motor. als het alleen de toeren teller is kun je er redelijk van uitgaan dat je sensor voor het ontstekingstijdstip overleden is.
je motor krijgt dan geen of geen goede informatie over het ontstekingspunt en loop slecht of niet. en je toerenteller gebruikt de zelfde informatie om aan te geven hoeveel toeren je draaid en die gaat dus ook vreemd doen.
 
Benzinekraan stond op PRI, ik heb best wel lang met deze stand erop gereden.
Uit verschillende fora raden mensen aan op gewoon ON te zetten ipv RES of PRI.

PRI = als motor langere tijd heeft stil gestaan
RES = nog niet helemaal uit wat dat voor stand is.

Wat raden jullie aan gewoon van PRI naar ON?
 
Benzinekraan stond op PRI, ik heb best wel lang met deze stand erop gereden.
Uit verschillende fora raden mensen aan op gewoon ON te zetten ipv RES of PRI.

PRI = als motor langere tijd heeft stil gestaan
RES = nog niet helemaal uit wat dat voor stand is.

Wat raden jullie aan gewoon van PRI naar ON?
Je hebt een vacuum gestuurde kraan.
Op pri is hij altijd open (ook zonder vacuum)
Op on gaat hij open als er vacuum is.
Res= reserve
 
Benzinekraan stond op PRI, ik heb best wel lang met deze stand erop gereden.
Uit verschillende fora raden mensen aan op gewoon ON te zetten ipv RES of PRI.

PRI = als motor langere tijd heeft stil gestaan
RES = nog niet helemaal uit wat dat voor stand is.

Wat raden jullie aan gewoon van PRI naar ON?


PRI mair is continu benzinedruk in je vlotterkamer, bij versleten vlotternaalden kan je carter vollopen met benzine en de motor verzuipen.
RES erve is de laatste [5] liter van je tank.
ON is de carbs de benzine uit de tank laten zuigen. [vacuum] ;)
dat is de beste stand.
 
Laatst bewerkt:
Voor mijn duidelijkheid, ik moet dus op ON zetten als ik hem bijna dagelijks gebruik?


yep, maar dat werkt alleen goed bij een schoon/correct tankontluchtingsventiel/dop.

daardoor kan de tank lucht naar binnen zuigen, als ie dat niet kan dan trekt ie vacuum en gaat je motor opgegeven moment haperen/stoppen doordat hij geen benzine meer kan aanzuigen.
 
Laatst bewerkt:
Aannemende dat de toerenteller waarschijnlijk niet de juiste waarden gaf toen de motor nog wel draaide. (Tenminste ik denk dat ts het anders niet gemeld had)
Denk ik eerder aan een electrisch probleem in de ontsteking.
Knalde de motor ook in de uitlaat?
Vonken de bougie's?
 
Uitlaat knalde niet. Bougies zijn nieuw.
Wel heb ik gemerkt toen ik in de file stond (in Duitsland mag je niet tussen de auto's door) dat in zijn eerste versnelling bij het optrekken motor weleens afsloeg als die onder 1,5-1k toeren viel. Daarna was dat "vanzelf"opgelost. Ik dacht misschien dat de afstelling niet goed stond. Vandaar mijn vraag van hierboven of dit ook met de stand PRI kon gebeuren.

Bij stationair lopen klonk het niet als eentonig geluid, maar je hoorde motor meer toeren maken en daarna weer minder.

Kleine update: Geprobeerd op stand ON, de motor sloeg aan. Nog geen mogelijkheid gehad om een proefrit te maken.
 
Uitlaat knalde niet. Bougies zijn nieuw.
Wel heb ik gemerkt toen ik in de file stond (in Duitsland mag je niet tussen de auto's door) dat in zijn eerste versnelling bij het optrekken motor weleens afsloeg als die onder 1,5-1k toeren viel. Daarna was dat "vanzelf"opgelost. Ik dacht misschien dat de afstelling niet goed stond. Vandaar mijn vraag van hierboven of dit ook met de stand PRI kon gebeuren.

Bij stationair lopen klonk het niet als eentonig geluid, maar je hoorde motor meer toeren maken en daarna weer minder.

Kleine update: Geprobeerd op stand ON, de motor sloeg aan. Nog geen mogelijkheid gehad om een proefrit te maken.

hahá wie is de baas hier? :+ *D
 
Uitlaat knalde niet. Bougies zijn nieuw.
Wel heb ik gemerkt toen ik in de file stond (in Duitsland mag je niet tussen de auto's door) dat in zijn eerste versnelling bij het optrekken motor weleens afsloeg als die onder 1,5-1k toeren viel. Daarna was dat "vanzelf"opgelost. Ik dacht misschien dat de afstelling niet goed stond. Vandaar mijn vraag van hierboven of dit ook met de stand PRI kon gebeuren.

Bij stationair lopen klonk het niet als eentonig geluid, maar je hoorde motor meer toeren maken en daarna weer minder.

Kleine update: Geprobeerd op stand ON, de motor sloeg aan. Nog geen mogelijkheid gehad om een proefrit te maken.



dus tankontluchting ws verstopt, of rijd ff met benzineklepje open op stand PRImair.
 
Laatst bewerkt:
Zo, vandaag geprobeerd te starten:

- Na lang starten toch gelukt, na 1 minuut sloeg die weer af.
- Flink heen en weer geschud en toen wou die weer starten, klein eindje naar benzinestation gereden. Tank bijna vol gedaan. En de motor wou toch niet meer starten.
- Ook geprobeerd met tankklepje open te starten.

Dus waarschijnlijk toch naar de garage, om carburateurs schoon te maken en verder nakijken. :(

--

In een ander topic gelezen dat GSX 600 regen gevoelig zijn en dat cilinders uit kunnen vallen. Enige manier om dat zelf te kunnen checken?
 
Laatst bewerkt:
klinkt echt als water kan zijn dat er nog water in je vlotterbakjes zat na het tanken. laat de vlotterbakjes eens leeglopen en benzinekraan op on. carbs schoonmaken kan ook geenkwaad. mocht het idd water zijn moet je de tank echt helemaal leeg laten lopen tot de laatste druppel om van dat gezeik af te zijn
 
wat ik had met water: ene momen prima rijden dan opeens geen gasrepons. daarna bokken en bij lage toeren meteen afslaan met toeren houden was hij aan de praat te houden maar reed zeer beroerd en bokkig. Erg moeilijk te starten eigenlijk alleen met aanlopen. vlotters leeg en rijdt weer perfect. En na een tijdje begint het hele verhaal weer opnieuw. Waarschijnlijk moet je er wat kuipen afhalen en dan met een schroevendraaier schroef van de vlotterbak open schroeven, zet de benzinekraan niet op pri als je dit doet anders loopt je hele tank leeg :P
 
Laatst bewerkt:
Hier heb je wat sfeerfoto's van mijn stressmomentje :P





Als hij na het leeglopen van de vlotterbakjes opeens wel weer goed start --> tank helemaal leeg laten lopen en vullen met verse benzine.

Als hij na het leeglopen van de vlotterbakjes (na een tijdje doorstarten) niet wilt aanslaan
--> carbs schoonmaken

Normaal gesproken als de vlotterbakjes leeg zijn laat je ze met PRI weer vollopen. Alleen als je hem nu op pri zet dan loopt de zwaardere water erin en niet de benzine. Dus gewoon starten op ON. En niet schudden met de tank want dan meng je het water weer met de benzine. Succes en ik hoop dat het werkt! ;)

Je kan de benzine even opvangen met doorzichtige flessen met behulp van een slangetje, kan je meteen zien of er idd ergens water in zit door het te vergelijken met goede benzine. (grote kans dat het bij jou niet zo extreem is als bij mij.)
 
Laatst bewerkt:
Hallo iedereen

Wie kan me helpen

Ik rij met een suzuki TLR1000 bj 2002.
Mijn moto start direct maar na 15 min later als ik hem stil leg dan start die niet meer.
Als ik hem terug start dan geeft hij zo een geluid precies dat de batterij stuk is en dan zie ik op men digitale teller dat alles uitvalt. even afzetten en terug contact maken dan licht het weer op maar als ik doordraai dan valt het weer uit
deze heeft reeds een nieuwe batterij (maand oud) dus daar zal het niet aan liggen.

Iemand ervaring met dit probleem?

Grts
Lloyd
 
Terug
Bovenaan Onderaan