Tikkend geluid Kawasaki Z1000 A1, '77

ironite

Rookie
21 mei 2013
5
0
Hoogezand
Hallo, dit is mijn eerste post op het forum en ben niet enorm bekend met motorvoertuig techniek. Dus het zal misschien wat moeizaam gaan.

Ik ben in bezit van een Kawasaki Z1000 A1, uit 1977

De motor heeft 33 jaar stil gestaan, maar loop verder goed. Alleen zit er dus, zoals de titel vermeld, een tikkend geluid dat volgens mij onder de kleppendeksel vandaan komt.

Nu heb ik de kleppendeksel verwijderd en heb ik verschillende onderdelen bekeken, waar ik een mogelijke oorzaak heb kunnen vinden.

De brug, die de nokkenas in positie houd, heeft een heel klein beetje speling.

Sommige kleppen heb een te nauwe klepspeling.

De timerchain staat op 'fire' wat slapper, maar daar tussen staat het strak(?)

Ik weet dat het onderwerpen zijn waar sowieso naar gekeken moet worden, maar ik ben toch benieuwd naar waar dat geluid vandaan komt en hoe ik dit kan oplossen.
 
Dzjeez, 33 jaar still??

Schuurvonst wellicht?

Ik zou beginnen met de kleppen stellen en de onderdelen die niet goed vast zitten vast te zetten, ook de nokkenasketting en spanner controleren.

Wat heb je eigenlijk moeten doen om hem aan het lopen te krijgen?
Lijkt me een mooi project!
 
Laatst bewerkt:
Nou ik heb de motor geërfd van m'n pa. Hij heeft er sinds 1980 niet meer op gereden. Voor de stalling had hij hem helemaal klaargemaakt. Dus alle vloeistoffen eruit en carburatoren schoongemaakt en opgeborgen.

Om hem weer paraat te krijgen heb ik vooral de remmen opnieuw nagekeken, nieuwe pakkingen, motorolie en -filter en accu. Ik heb er een poosje mee gereden, maar na zo'n lange tijd stil te hebben gestaan merk je wel dat sommige onderwerpen toch wel even naar gekeken moet worden.

Ik heb een erg nuttig bericht van Z1 btje mogen ontvangen, maar daar heb ik hem ook weer een vraag gesteld die ik ook wel op het publieke forum wil gooien:

Betreft de speling in de nokkenas. Is het mogelijk dat, wanneer ik een klein beetje van de lagerkap afvlak, ik de speling er uit kan krijgen? Het heeft wat gevolgen voor de vormgeving, maar is dit te verwaarlozen?
 
Laatst bewerkt:
hoeveel speling zit er op de lagers van de nokkenassen?
lagerkap afvlakken is geen oplossing.
zit er geen lagerschaal in de kop?
die zijn wel te vervangen als ze nog leverbaar zijn.
heb het maar even opgezocht.
de speling mag maximaal zijn 0,16mm, wat best wel veel is.
 
Laatst bewerkt:
Hoi
Lagerkap afvlakken is geen optie het gaat om de lagerschaal die erin zit , deze past of ze past niet , denk wel het heeft een oorzaak waarom deze NU niet meer past , smeerring?
Wat betreft de nokkenasketting , dan vast dan losser , is 1 van de nokkenassen nog wel 100% recht dit in verband met de lagerkap?

Weet je wat ik deed als ik jou was of liet doen misschien in jou geval
.
Cilinderkop eraf , gehele kop demonteren , nokkenassen terug zetten en controleren op speling en gangbaarheid . nokkenasketting geleiders vooral de rubberblokjes controleren Heeft tenslotte 33 jaar stilgestaan .evt het hele nokkenas gebeuren vernieuwen dus ketting en de geleiders , ook de spanner controleren.
klepzittingen nakijken evt slijpen .Geleiders controleren .
klepspeling instellen .
gelijk de toestand van de cilinders bekijken .
Dan het zaakje monteren en je hebt grote kans dat de Kawa weer loopt als en zonnetje. :Y
Denk dat hij dit dik en dubbel waard is. (tenminste)?

Plaats eens een paar foto's weten we waarover we praten.

Hier alvast een van de mijne. :W

GREETZ

full
 
De nokkenassen worden door de kleppen terug of vooruit geduwd, dus als je NAK niet goed gespannen is, dan kan er idd verschil in spanning optreden tussen de nokkenassen...
De kettingspanner werkt niet automatisch, dus die moet je regelmatig even spannen.....
Deze motor heeft ( gelukkig) losse glijlagers voor de nokkenassen, maar heb heel wat van die blokken mishandeld, maar eigenlijk nooit schade aan de kop gehad
 
.... Weet je wat ik deed als ik jou was of liet doen misschien in jou geval
.
Cilinderkop eraf , gehele kop demonteren , nokkenassen terug zetten en controleren op speling en gangbaarheid . nokkenasketting geleiders vooral de rubberblokjes controleren Heeft tenslotte 33 jaar stilgestaan .evt het hele nokkenas gebeuren vernieuwen dus ketting en de geleiders , ook de spanner controleren.
klepzittingen nakijken evt slijpen .Geleiders controleren .
klepspeling instellen .
gelijk de toestand van de cilinders bekijken .
Dan het zaakje monteren en je hebt grote kans dat de Kawa weer loopt als en zonnetje.

[afbeelding]

I rest my case :Y


Weert is alleen een beetje ver voor Ts.
Moet wat dichterbij zijn te vinden...
Jan Smit Wormerveer scheelt al een heel stuk, zeker 100 km
Ten Kate motoren scheelt 200 km :) (of 400 heen en weer :r )
 
Laatst bewerkt:
Goede input van allen, bedankt!

De speling in de lagers van de nokkenas oogt nog geen 0,16 mm. Morgen zal ik meten wat het werkelijk is en daarmee nagaan of het nodig is om nieuwe lagerschalen te plaatsen, gezien het afvlakken geen optie is. En ik zal meteen controleren of de NAKS nog wel goed functioneert.

Ik probeer zoveel mogelijk zelf te doen, omdat ik hiermee ook de motor wil leren kennen en ik het leuk vind om te doen. Tijd en kennis heb ik niet zo zeer, dus wanneer het te ingewikkeld wordt zal ik het overlaten aan de experts. Alhoewel er niet voor schuw om de kop er volledig af te halen.

Ik woon trouwen in Hoogezand en de meeste garages/personen die jullie mij aanbieden liggen op een behoorlijke afstand. Voor alsnog bedankt! Iemand ook bekend in het hoge noorden? :P

Z1 btje, mijn motor ziet er lang nog niet zo glimmend uit als die van jou!

Deze is geïmporteerd vanuit Suriname.
faamn9.jpg
 
Goede input van allen, bedankt!

De speling in de lagers van de nokkenas oogt nog geen 0,16 mm. Morgen zal ik meten wat het werkelijk is en daarmee nagaan of het nodig is om nieuwe lagerschalen te plaatsen, gezien het afvlakken geen optie is. En ik zal meteen controleren of de NAKS nog wel goed functioneert.

Ik probeer zoveel mogelijk zelf te doen, omdat ik hiermee ook de motor wil leren kennen en ik het leuk vind om te doen. Tijd en kennis heb ik niet zo zeer, dus wanneer het te ingewikkeld wordt zal ik het overlaten aan de experts. Alhoewel er niet voor schuw om de kop er volledig af te halen.

Ik woon trouwen in Hoogezand en de meeste garages/personen die jullie mij aanbieden liggen op een behoorlijke afstand. Voor alsnog bedankt! Iemand ook bekend in het hoge noorden? :P

Z1 btje, mijn motor ziet er lang nog niet zo glimmend uit als die van jou!

Deze is geïmporteerd vanuit Suriname.
[afbeelding]
Dan heeft die gelukkig geen pekel meegemaakt.
(mooie fiets)
 
Laatst bewerkt:
Goede input van allen, bedankt!

De speling in de lagers van de nokkenas oogt nog geen 0,16 mm. Morgen zal ik meten wat het werkelijk is en daarmee nagaan of het nodig is om nieuwe lagerschalen te plaatsen, gezien het afvlakken geen optie is. En ik zal meteen controleren of de NAKS nog wel goed functioneert.

Ik probeer zoveel mogelijk zelf te doen, omdat ik hiermee ook de motor wil leren kennen en ik het leuk vind om te doen. Tijd en kennis heb ik niet zo zeer, dus wanneer het te ingewikkeld wordt zal ik het overlaten aan de experts. Alhoewel er niet voor schuw om de kop er volledig af te halen.

Ik woon trouwen in Hoogezand en de meeste garages/personen die jullie mij aanbieden liggen op een behoorlijke afstand. Voor alsnog bedankt! Iemand ook bekend in het hoge noorden? :P

Z1 btje, mijn motor ziet er lang nog niet zo glimmend uit als die van jou!

Deze is geïmporteerd vanuit Suriname.
[afbeelding]

Hoi Mitchell
Zelf doen kan ook goed aan deze motoren , als je het maar goed doet , maar dat geldt eigenlijk overal voor.
Nou de a1 ziet er ook verre van slecht uit ,ziet zelfs heel goed uit , niks mis mee
als het aan de kop ligt , niet aarzelen om hem te reviseren is hij dubbel en dwars waard. *D

GREETZ
 
Terug
Bovenaan Onderaan