Wat te vervangen bij revisie TDM blok ivm olie verbruik

Hanzzzz

MF veteraan
3 dec 2002
5.497
181
Soest
De TDM van mijn vrouw verbruikt nu wel heel veel olie (1:1000). (Ja, ik peil goed.)

Ik zit er aan te denken om het blok te reviseren om hier wat aan te doen.

Wat moet ik dan vervangen? Zelf dacht ik aan:
Zuigveren en klepseals.
 
zuigerveren is onzinnig klepseals kan helpen maar het lijkt me handiger om even uit te zoeken waar hij de olie verbruikt. als bijvoorbeeld de zuigerveren of de cylinderwand versleten zijn heeft het vervangen van klepseals niet veel zin.
als je proefondervindelijk wilt uitzoeken wat het probleem was dan is klepseals een goed begin omdat het 1 van de makkelijkste onderdelen van een revisie is maar als de klep gelijders zijn uitgesleten zijn die seals zo weer kapot.
als je op zeker wilt gaan voor het olie verbruik en alles in 1 keer wilt aanpakken is het klepseals, klepgelijders, zuigerveren en waar nodig de cylinder op nieuw honen en overmaats zuigers plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
1:1000 valt nog wel mee voor een ouwe TDM. Tenzij je er dagelijks 500km mee rijdt.

Wat is het probleem? Het bijvullen? De kosten van de olie? Het milieu? Imago?
 
1:1000 is stevig, maar niet vreemd voor een oudere TDM/TRX.

Mijn TRX zit op 1:2000 en heb er geen last van (behalve mijn volgers..)

Kijk ook even naar de keerring bij de uitgaande as.
Deze schijnen ook vaak te lekken...
 
Laatst bewerkt:
zuigerveren is onzinnig \\

als je op zeker wilt gaan voor het olie verbruik en alles in 1 keer wilt aanpakken is het klepseals, klepgelijders, zuigerveren en waar nodig de cylinder op nieuw honen en overmaats zuigers plaatsen.
en dat in een post :o
 
Laatst bewerkt:
Laat de cilinders even opnieuw rond boren, deze zijn af fabriek al onrond, zodat de schraapveren niet overal een gelijke druk hebben op de cilinderwand.
Daar hebben wel meer Yamaha,s last van.
En natuurlijk pak je de kop ook eventjes mee.
Ook een TDM kan zuinig met olie omspringen.
 
Bij 1:1000 moet je 'm blauw zien roken. Wanneer rookt 'ie dan? Bij gas of juist bij gas los? Of altijd?

Zo het heeft even geduurd maar ik heb er nu tijd voor...


Ik heb net even getest en hij rookt (met koude motor)
Bij het opendraaien van het gas rook ie (eerder zwart dan blauw)
Bij stationair en bij het gas sluiten niet.
 
De TDM van mijn vrouw verbruikt nu wel heel veel olie (1:1000). (Ja, ik peil goed.)

Ik zit er aan te denken om het blok te reviseren om hier wat aan te doen.

Wat moet ik dan vervangen? Zelf dacht ik aan:
Zuigveren en klepseals.

probeer eerst een andere olie. mogelijk dat de gebruikte olie niet geschikt is voor dit type motorblok.
 
De geijkte methode is demonteren en de onderdelen op slijtage beoordelen.
Als er te grote zuigerspeling is, heeft het geen zin om alleen nieuwe zuigerveren te monteren.
 
Effe HPS in Hoornsterzwaag bellen, kan je alles vertellen van TDM/TRX heeft ook wel ruilblokken.

Via het TDM forum kreeg ik meer response op dit onderwerp. Oplossing was idd bij HPS langs. Uiteindelijk nieuwe zuigerveren en nieuwe kleppen seals.

Wel eerst gecontroleerd of er geen olie lekte (als een fijne mist) bij de uitgaande as.
 
Via het TDM forum kreeg ik meer response op dit onderwerp. Oplossing was idd bij HPS langs. Uiteindelijk nieuwe zuigerveren en nieuwe kleppen seals.

Wel eerst gecontroleerd of er geen olie lekte (als een fijne mist) bij de uitgaande as.
is dat gemeten of met blok dicht door de glazenbol bedacht?
 
Terug
Bovenaan Onderaan