vraag over kleppen en koppakking

lynx84

MF veteraan
8 nov 2008
2.439
11
Zuid Holland
Zoals de titel zegt. IVM koppakking vervangen wil ik graag even weten hoe de staat van mijn kleppen zijn. Lees veel over verbrande kleppen maar wil toch even iemand laten kijken die ze vaker heeft gezien.

P.S, vettigheid komt door mij. Gaat om deze cylinder

20130527_170940_zps772759af.jpg


Totaalplaatje:

20130527_170906_zps69022b25.jpg


Tweede vraag, moet de kop helemaal superclean zijn bij monteren koppakking(schoonschuren met zeer fijne korrel) of is glad voldoende? Glad zoals op de foto dus. Krijg er vrijwel niets meer vanaf met schrapertje
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk:

Kop laten vlakken en afpersen door een revisiebedrijf. Na vlakken komen ook eventuele scheurtjes aan het licht.

Cilindervlak goed reinigen.

:W
 
Laatst bewerkt:
Niet laten vlakken.
Als de kop iets krom is getrokken zal deze weer recht worden na het vastzetten van de kopbouten.
Als je hem vlakt blijft de kop krom waardoor de uitlijning van de nokkenassen niet meer klopt met als gevolg wringende nokkenas lagers.
 
Gewoon goed schoon maken, nat schuren kan je doen als je je daar prettiger bij voelt.
Maar gewoon een goed glad oppervlak is ook prima.

Wel daarna goed reinigen en liefst afblazen met lucht.

e.v.t. lekkage van de kleppen kan je ook direct controleren door wat benzine of diesel (minder vluchtig) in de verbrandingskamer te gooien (dus cilinderkop ondersteboven neerzetten zoals op de foto)

Als er na een kwartiertje geen nattigheid te zien is aan de andere kant, of er is nog niks weggelekt, is de klepzitting goed.

Zo niet moet je de kleppen opnieuw in (laten) slijpen.

Een grotere controle van de kleppen en klepzitting kan je ook doen, maar voor die verdere specs van de kleppen en klepzitting/passing moet je je werkplaatshandboek raadplegen.

Net wat je zelf wil.

edit : En let er heel goed op dat je straks de juiste volgorde doet met aandraaien van de bouten.
(meestal moet je van binnen naar buiten werken)

Doe dat niet verkeerd want geheid dat je de kop dan krom trekt, goed opletten dus wat er in je WPHB staat.
*hamert er even extra op :) ;)
 
Laatst bewerkt:
Ben ik nou de enige die gewoon de oude pakking weghaalt, een nieuwe monteert en weer gaat rijden?

ja maar ja maar..uhhhhhh
Ze lezen zo'n hoop hier, en dan rijgen ze ook nog het advies.....
....


OMG




gewoon schoonmaken , nieuwe pakking, en hoppa dicht met die handel.....
Verbrandde kleppen herken je zelf ook wel als het zo ver is....
 
Niet laten vlakken.
Als de kop iets krom is getrokken zal deze weer recht worden na het vastzetten van de kopbouten.
Als je hem vlakt blijft de kop krom waardoor de uitlijning van de nokkenassen niet meer klopt met als gevolg wringende nokkenas lagers.

Ik ben toch heel erg benieuwd of iemand ervaring heeft dat het negatieve gevolgen heeft gehad??

Ik niet in ieder geval :)


Kop en onderblok schuur ik in ieder geval helemaal schoon.
Ontvetten met thinner. Dan kan de nieuwe pakking weer lekker vast bakken.
 
Ik ben toch heel erg benieuwd of iemand ervaring heeft dat het negatieve gevolgen heeft gehad??

Ik niet in ieder geval :)


.

Dan zet er maar eens klokmicrometers tegen aan,.....
Waarom denk je dat blueprinten zoveel vermogenwinst oplevert t.o.v. een random in elkaar geflanst blokje.....
En al helemaal met al het moderne spul waar steeds nauwkeuriger wordt gewerkt qua toleranties....

kun je toch wel op je vingers natellen, dat als je een kop op de 2 diagonale hoeken meer gaat vlakken dan de andere, dat je nokkenas er krom in komt te liggen, de orginele lagers worden er via lijnboren ingemaakt
 
Ja dat moge duidelijk zijn.
Maar het gaat mij er nu even om of er echt wel eens klachten door zijn ontstaan.

In de autowereld wordt je haast uitgelachen als je dit roept.
In de motorwereld schoppen ze je onder je kont als je een kromme kop vlakt.
 
Ja dat moge duidelijk zijn.
Maar het gaat mij er nu even om of er echt wel eens klachten door zijn ontstaan.

In de autowereld wordt je haast uitgelachen als je dit roept.
In de motorwereld schoppen ze je onder je kont als je een kromme kop vlakt.
Ik heb van een peugeot monteur gehoord dat er bij sommige type's de kop niet meer gevlakt werden omdat heel vaak na het vlakken de nokkenassen braken.
Ik heb geen reden om dat niet te geloven omdat het heel plausibel klinkt.
Ik heb zelf nog nooit een kop laten vlakken, ook niet van mijn auto.
IK zie geen voordelen van het vlakken maar wel veel nadelen.
Moet je blij zijn met de compressieverhoging?
Of dat de timing van de nokkenassen niet meer klopt?
 
Moet je het blok trouwens kaal tot op het metaal hebben of is glad voldoende? Pakking is er in zn geheel af echter er zitten nog wat vlekken op. Gladgeschuurd met korrel 1000 nat. Pakkingschraper krijgt er ook niets meer af.

 
Ik zou het lekker met een wat grover schuurpapiertje doen.
Als het spek glad is heb je volgens mij alleen maar meer kans op lekken.

Als je nieuwe pasvlakken ziet dan zit er meestal ook een soort van reliëf.
 
ik heb het inmiddels al voor elkaar. Heb korrel 400 gebruikt en een blokje. Helemaal mooi nu! Nu nog onderblok, kleppen slijpen en de rest even nakijken. Bedankt voor alle tips, als ik vragen heb kom ik er weer op terug.
 
geld Willem's regel hier niet?

"schuren is opofferen van duurbetaald materiaal"

ik zelf neem altijd een glasschraper, en als ik daar alles mee af heb gehaald, haal ik er een lapje thinner ( sorry Willem, geen diesel ) over.
 
Ben ik nou de enige die gewoon de oude pakking weghaalt, een nieuwe monteert en weer gaat rijden?
Nee hoor. Broodje opensnijden, plakje kaas ertussen en gaan!

broodje_kaas.jpg


Gewoon ff netjes schoonmaken, en verder geen fratsen. Als je wilt zien hoe je klepzittingen zijn moet je de kleppen eruit halen. Pas dan zie je hoe het afdichtvlak eraan toe is.
 
neem gewoon een glazen plaat,doe daarop koperpoets of zilverpoets en draai met kop achtjes tot vlak geheel schoon is.

Het moet echt brandschoon zijn,ant die verkleuring kan ingebakken vuiligheid zijn en dat heeft op kans op lekkage bij montage.
Doe je dat dan ook met het blok met z'n uitstekende pennen en met zuigers, krukas en de hele bende er nog in?
 
Ik heb een andere vraag. Ik kom iets raars tegen. Op deze foto zie je sowieso dat een gaatje niet overeen komt. Ik heb een dubbelcheck gedaan en het pakkingnummer is correct. Kan me ook niet meer herinneren hoe het bij de andere was. Plek van de vingers is waar het gaatje zit. Komt dit vaker voor?(Omdraaien al geprobeerd ;)) Zie foto



En een tweede foto. Hierover heb ik gelijk een vraag. Er zit een heel superlicht, maar wel voelbaar "deukje" op de plek waar de aanslag nog zit. Als ik dit moet vlakken is dit veel te veel van het goede. Er gaat dan in mijn ogen teveel aluminium af. Het lijkt wel alsof de ring van de oude pakking daarop ingebakken heeft gezeten. Het was ook de cilinder die lek was. What to do? Klein beetje opvullen met vloeibaar voor de zekerheid?



Totaalplaatje

 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan