Hulp nodig met het stellen van de koplampen van een YZF-R1

bullitownzyou

Rookie
12 jun 2010
25
0
De Rijp
Beste mensen :]

Via een service manual van mijn motor (YZF-R1 2003) heb ik de juiste stelknoppen opgezocht voor het verticaal stellen van mijn koplampen. Naar rechts is verlagen en naar links draaien is verhogen. Aangezien ze absurd hoog staan afgesteld wil ik ze dus verlagen, maar inmiddels heb ik de stelschroeven al 100 keer in de rondte gedraaid en er gebeurt totaal niets. :(

Wie heeft er goed advies? Graag! :} want de tegenliggers blijven signalen geven :P

Wouter
 
Gewoon origineel, links en rechts zit een lamp, en die zitten alle twee goed neem ik aan. Want ze doen het wel gewoon. Dit is overigens al sinds aankoop bij de dealer, maar dit was pas veel later opgevallen omdat ik niet vaak in het donker rijd.
 
Geen ingevoerde motor, de vorige eerste eigenaar had de motor in Nederland gekocht. Overigens echt perfect onderhouden en geen krassie op te zien, dus niet echt iets waarvan je zou verwachten dat er mee geknoeid is.

Kan ik iets openhalen dat ik wat beter van binnen kan kijken wat er loos is?

Kleppen stellen, carburateurs synchroniseren en alles lukt me, maar kwa verlichting ben ik echt een grote noob. Dat dat duidelijk mag zijn :P
 
Als het gewoon een H4 is dan kan die, met wat moeite, verkeerd gemonteerd zijn. Wat Martell dus bedoelt. Heb je dat nagekeken?

Verder zou ik er niet van op kijken als iemand er een ander soort lampen ingebeund heeft.
 
Laatst bewerkt:
Ehhh en hoe zie ik of het H4 lampen zijn? en hoe zie ik of die verkeerd gemonteerd zijn? (of hoe monteer je uberhoud een lamp verkeerd? kan er toch maar op 1 manier in?)

Ik heb trouwens totaal geen beeld van hoe dat nou werkt met die stelschroeven, zou iemand mij kunnen vertellen wat er gebeurt als je dus aan zo een stelschroefje werkt? gaat dat reflectiepaneel bewegen? naar voor/achter, of die lampbol zelf?
 
Laatst bewerkt:
Ehhh en hoe zie ik of het H4 lampen zijn? en hoe zie ik of die verkeerd gemonteerd zijn? (of hoe monteer je uberhoud een lamp verkeerd? kan er toch maar op 1 manier in?)
Google knows
Maar bij die ik in handen heb gehad stond het ook op de fitting. Door de plaatsing van de pootjes zou je hem niet verkeerd moeten kunnen plaatsen, maar sommige mensen kunnen dat moeiteloos.
 
Ehhh en hoe zie ik of het H4 lampen zijn? en hoe zie ik of die verkeerd gemonteerd zijn? (of hoe monteer je uberhoud een lamp verkeerd? kan er toch maar op 1 manier in?)

H4 zijn "dikke lampen"" als je in de lamp kijkt zie je het gloeidraadje van het dimlicht daar boven zit een soort afdakje/reflectortje, die moet naar beneden. Dus je gloeidraad van het dimlicht wijst omhoog. Met een hoop geweld kun je de palletjes in de lamp verbuigen en past hij dus ook verkeerd om :X
 
Google knows
Maar bij die ik in handen heb gehad stond het ook op de fitting. Door de plaatsing van de pootjes zou je hem niet verkeerd moeten kunnen plaatsen, maar sommige mensen kunnen dat moeiteloos.

Hmm oke... maar als ze verkeerd geplaatst worden, dan zouden de lichten toch helemaal niet aan gaan? en wat heeft dat er mee te maken dat het licht niet gesteld wilt worden? Geen kritiek, maar snap gewoon echt totaal niet hoe het in elkaar zit.
 
Meestal beweegt de hele koplamp.

Is je motor achteraan niet verlaagd? voorvork niet te stug? Anders dan klinkt dit toch echt als een gevalletje schade...

Voor zover ik weet is de motor niet verlaagd, of de voorvork te stug.

Deze meneer heeft de owners&servicemanual in de aanbieding, daar wordt je wel wat wijzer van.

Edit: ik bedoelde de drie pootjes van de fitting, niet de drie pootjes waar de stekker op komt.

Precies die manual heb ik gebruikt voor het zoeken van de stelschroef en welke kant opdraaien.
Ehhh en hoe zie ik of het H4 lampen zijn? en hoe zie ik of die verkeerd gemonteerd zijn? (of hoe monteer je uberhoud een lamp verkeerd? kan er toch maar op 1 manier in?)

H4 zijn "dikke lampen"" als je in de lamp kijkt zie je het gloeidraadje van het dimlicht daar boven zit een soort afdakje/reflectortje, die moet naar beneden. Dus je gloeidraad van het dimlicht wijst omhoog. Met een hoop geweld kun je de palletjes in de lamp verbuigen en past hij dus ook verkeerd om :X

Net even gekeken, is een H4 lamp van philips en het afdakje dat zit beneden het gloeidraad, aan beide kanten. Dus dat zou goed moeten zitten dan toch?
 
Voor zover ik weet is de motor niet verlaagd, of de voorvork te stug.Precies die manual heb ik gebruikt voor het zoeken van de stelschroef en welke kant opdraaien.Net even gekeken, is een H4 lamp van philips en het afdakje dat zit beneden het gloeidraad, aan beide kanten. Dus dat zou goed moeten zitten dan toch?

Dan zit hij goed idd :) Heb je je motor voor een muur gezet met de lampen aan? Misschien lijkt het of de lampen niet zakken? Denk niet dat we je er vanaf hier mee kunnen helpen :N
 
Laatst bewerkt:
Zo jammer weer, ik had zulke hoge verwachtingen van jullie :P grapje. Maarre ja had ik ook al eens gedaan, helemaal met een streep getekend maar dat wilde ook niet.

Misschien schroefdraad gewoon dol gedraaid ofzo? even kijken hoe ik dat ding in godsnaam openhaal... in de tussentijd maar gewoon lekker overdag rijden.

iig bedankt voor de tijd jullie allen.
 
Zo jammer weer, ik had zulke hoge verwachtingen van jullie :P grapje. Maarre ja had ik ook al eens gedaan, helemaal met een streep getekend maar dat wilde ook niet.

Misschien schroefdraad gewoon dol gedraaid ofzo? even kijken hoe ik dat ding in godsnaam openhaal... in de tussentijd maar gewoon lekker overdag rijden.

iig bedankt voor de tijd jullie allen.

Zou kunnen. Volgens mij zijn dat van die plastic stelboutjes.

Je topkuip is wel gewoon recht toch? Hij wil niet naar boven en beneden verstellen he?
 
Laatst bewerkt:
Stelboutje zelf is van metaal.

Hoe bedoel je of de topkuip recht is? Hij wil idd niet naar boven of naar beneden, volgens mij ook niet naar links of naar rechts maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan