SV650 startproblemen

smonneke

Rookie
31 aug 2011
29
0
Sinds een tijdje heb ik problemen met het starten van mijn suzuki SV650.
Wanneer ik de motor probeer te starten na een nachtje stilstaan lijkt hij heel moeilijk aan te gaan. Het lijkt alsof de motor met veel moeite een keer ronddraait of soms 2 keer en dan niet meer. Dit doet hij verschillende keren tot hij ineens wel genoeg omslaat en start.
Ik heb deze batterij nog maar 6 maanden, dus ik weet niet of dat het probleem is. Ook heb ik hem uitgemeten, de batterij geeft keurig 12 volt maar van zodra ik wil starten zakt hij plots tot +-3v. Ik heb ook de stroom gemeten die de motor vraagt, deze is ook immens hoog(180 Ampère). Voor zover ik weet is dat voor een moto veel te veel.
Wanneer ik echter de 12V booster eraan hang start hij onmiddellijk zonder enige moeite.
Is er iemand die dit al eerder heeft meegemaakt of een idee heeft wat het precies zou kunnen zijn? Ik zou denken startmotor of batterij, maar kan op geen van beide zekerheid leggen.
 
full

Accu houd niet genoeg spanning dus=nieuwe accu erin.

8-)
 
Ik heb helaas nog geen tijd gehad me volledig op het probleem te focussen.
Ben wel al met de batterij terug naar de winkel geweest omdat deze nog geen half jaar oud is, toen ik hiermee terug naar de dealer ging zij hij dat de accu telang had opgeladen omdat hij er samengetrokken uitzag(beetje als een appelsap brikje dat je helemaal leegzuigt met een rietje). Maar dit is niet waar, heb de batterij nooit aan de oplader gehangen.

Maar is het mogelijk dat een versleten startmotor je motor toch perfect kan laten starten met een accu-booster?
 
Bij het starten is het van belang hoeveel startstroom de accu kan leveren.
Cold Crank Amps..

Bij de YTX12-BS is dat 180CCA.
Zou voldoende moeten zijn, maar als de startmotor versleten is kan het zijn dat hij meer vraagt vanwege een hogere weerstand.. Een startbooster heeft doorgaans een accu van 18ah. ipv 10ah. Doorgaans meer vermogen heeft ook een hogere CCA. Zou dus zomaar kunnen dat jouw booster bijv. 250CCA heeft.. en dan heeft ie iets meer zin dan de standaard accu.

Maar; jouw accu zou niet mogen inkakken naar 3 volt bij starten.
Dit hoort om en nabij de 9 volt te blijven steken...
Kun je eventueel opmeten wat je booster doet..

Maar als ik het zo hoor; is je accu gewoon overleden. En dat kan zomaar ineens gebeurt zijn..
Half jaar oud.. gekromen accu? lijkt me sterk.. als je hem te lang zou laden (wat dus niet zo is?) dan zou de accu juist uitzetten en bol gaan staan.. Overigens nogal gevaarlijk; want als ie klapt zit alles inclusief jezelf onder het zuur.. en dat is op zijn zacht gezegd nogal troep.

Zou je accu eens door laten meten bij een garage..
Jagen ze er 100din doorheen.. en als er aan de andere kant nog maar 30 din uit komt dan weet je genoeg :)
 
Ok bedankt!
Ook even wat ik niet echt gemeld heb is dat dit symptoom van moeilijk starten een kleine 2 maanden geleden is begonnen maar helemaal niet erg was, maar over verloop van tijd erger en erger werd tot het punt van zeer slecht starten. Ook heb ik gemerkt nu het weer wat beter is en het wat warmer buiten is, dat ie iets makkelijker wil starten.
Zal nog wat dingen testen, batterij eens laten controleren en posten wat het verdict is ^^
 
Sinds een tijdje heb ik problemen met het starten van mijn suzuki SV650.
Wanneer ik de motor probeer te starten na een nachtje stilstaan lijkt hij heel moeilijk aan te gaan. Het lijkt alsof de motor met veel moeite een keer ronddraait of soms 2 keer en dan niet meer. Dit doet hij verschillende keren tot hij ineens wel genoeg omslaat en start.
Ik heb deze batterij nog maar 6 maanden, dus ik weet niet of dat het probleem is. Ook heb ik hem uitgemeten, de batterij geeft keurig 12 volt maar van zodra ik wil starten zakt hij plots tot +-3v. Ik heb ook de stroom gemeten die de motor vraagt, deze is ook immens hoog(180 Ampère). Voor zover ik weet is dat voor een moto veel te veel.
Wanneer ik echter de 12V booster eraan hang start hij onmiddellijk zonder enige moeite.
Is er iemand die dit al eerder heeft meegemaakt of een idee heeft wat het precies zou kunnen zijn? Ik zou denken startmotor of batterij, maar kan op geen van beide zekerheid leggen.
12 Volt is niet keurig maar leeg.

how to - accu en laadsysteem controleren.
 
Ik heb dus precies hetzelfde probleem (met mijn Kawasaki ER5). Naar motoport Veldhoven gegaan, uitgelegd wat er aan de hand is en ze vertelde me dat ik een nieuwe accu nodig had. Nieuwe accu gekocht en helemaal opgeladen, een week gewacht en toen starten hij wel meteen. Daarna weer een week stilgestaan en toen starten hij ineens weer niet! Dit terwijl ik er de vorige dag nog een heel stuk mee gereden heb dus de accu is opgeladen. Heb hem toen gestart door de motor in zijn 5 te zetten en een paar keer rond te laten gaan, doen deed hij het wel met veel moeite.

Als de motor 1x gestart is en zet hem uit, dan start hij wel gewoon elke keer. Kan het zo zijn dat als de motor 1x gestart is dat alles goed gesmeert is en het blok gemakkelijker loopt waardoor de startmotor hem wel rond krijgt? Als het blok warm is start hij ook gewoon goed.
 
Laatst bewerkt:
het verdict is binnen.
Na het demonteren en openhalen van mijn startmotor was er niets speciaal te zien. Geen vuil, borstels waren nog goed, koper niet afgesleten. Heb hem gewoon wat proper gemaakt en terug gemonteerd. Probeer te starten, zelfde probleem.. Na een tweede keer uitmeten van de batterij was het ineens zeer duidelijk, spanning gaf 15-16V stationair en werd 17-18 op 3000 toeren. Ik vind het vreemd dat ik over deze waarde een eerste keer heb kunnen kijken. Maar kortom het lijkt me duidelijk de spanningsregelaar te zijn.
 
hij is idd vervormt omdat hij te warm zal geworden zijn, zullen zien wat het geeft met andere spanningsregelaar. Het was een redelijk dure Yuasa, laten we hopen dat de kwaliteit die de naam draagt tegen een stootje kan.
 
nieuwe spanningsregelaar staat erop, voltage blijft nu mooi tussen 14-15V :).
Al start hij wel nog altijd heel moeilijk, lijkt zelfs soms minder te doen als ervoor.. Batterij gaf wel 13.1V maar viel weer heel laag bij proberen te starten.. Als men batterij stuk zou zijn door die veel te hoge spanningen die erdoor zijn gelopen, zou hij dan niet veel minder dan 13.1V moeten geven?
 
Je accu kan geen vermogen meer leveren..
Is zuur, je zult wéér een nieuwe moeten kopen..
Had hier ook een auto accu staan, gaf 12.2 volt..
Zette je er iets op kakte ie helemaal in naar 6/7 volt ofzo..

Dikke pech..
13.1 volt is overigens teveel..
Je accu zou in rust rond de 12.6 / 12.8 moeten geven..
Zo ongeveer 2.1 volt per cel..

Je kan hem nog even door laten meten; maar waarschijnlijk issie naar de maan..
 
kleine aanvulling,


grotere accu's met een grotere capaciteit hebben een lagere interne weerstand, daardoor zal het voltage op zo'n accu hoger liggen,

13,1 volt kan prima.

ik heb op een 18Ah accu een voltage van 13,8 net geladen, en zakt terug naar 13,1 na een poosje.

maar voor een motoraccu is het meestal zo'n 12,7 volt in rust. [minimaal 12,3]
tijdens starten mag deze niet onder de 10/11 volt komen, anders werkt je cdi/tci ook niet meer goed.
en start ie veelal dus niet ook al gaat je startmotor wel goed rond [lijkt het]
 
Sinds een tijdje heb ik problemen met het starten van mijn suzuki SV650.
Wanneer ik de motor probeer te starten na een nachtje stilstaan lijkt hij heel moeilijk aan te gaan. Het lijkt alsof de motor met veel moeite een keer ronddraait of soms 2 keer en dan niet meer. Dit doet hij verschillende keren tot hij ineens wel genoeg omslaat en start.
Ik heb deze batterij nog maar 6 maanden, dus ik weet niet of dat het probleem is. Ook heb ik hem uitgemeten, de batterij geeft keurig 12 volt maar van zodra ik wil starten zakt hij plots tot +-3v. Ik heb ook de stroom gemeten die de motor vraagt, deze is ook immens hoog(180 Ampère). Voor zover ik weet is dat voor een moto veel te veel.
Wanneer ik echter de 12V booster eraan hang start hij onmiddellijk zonder enige moeite.
Is er iemand die dit al eerder heeft meegemaakt of een idee heeft wat het precies zou kunnen zijn? Ik zou denken startmotor of batterij, maar kan op geen van beide zekerheid leggen.



180A lijkt veel, maar sommige motoren bv bMW starten zelfs met 300A.
dus mij lijkt dat niet het probleem.


een accu die tijdens starten terugvalt naar 3volt is sowieso niet goed.

heb je je laadsysteem al gecontroleerd? als de accu niet goed wordt opgeladen heeft ie ook veel minder Ah's> om voldoende stroom te geven aan de startmotor.
 
Ik heb dus precies hetzelfde probleem (met mijn Kawasaki ER5). Naar motoport Veldhoven gegaan, uitgelegd wat er aan de hand is en ze vertelde me dat ik een nieuwe accu nodig had. Nieuwe accu gekocht en helemaal opgeladen, een week gewacht en toen starten hij wel meteen. Daarna weer een week stilgestaan en toen starten hij ineens weer niet! Dit terwijl ik er de vorige dag nog een heel stuk mee gereden heb dus de accu is opgeladen. Heb hem toen gestart door de motor in zijn 5 te zetten en een paar keer rond te laten gaan, doen deed hij het wel met veel moeite.

Als de motor 1x gestart is en zet hem uit, dan start hij wel gewoon elke keer. Kan het zo zijn dat als de motor 1x gestart is dat alles goed gesmeert is en het blok gemakkelijker loopt waardoor de startmotor hem wel rond krijgt? Als het blok warm is start hij ook gewoon goed.


spanningsregelaar nakijken, :)



klinkt als lekstroom; zet een multimeter tussen je - accupool en accuklem en meet de stroom, als je [veel] stroom meet maakt [je spanningsregelaar] iets sluiting. :?
 
Laatst bewerkt:
TS heeft zojuist de spanningsregelaar vervangen
Snap de bovenstaande berichten niet :?

EDIT: was dus voor iemand anders bedoeld :+

Anyway;
Die accu is vervormd toch?
Hij is sowieso met een veel te hoge spanning geladen door je destijds defecte regelaar; waarschijnlijk is hij ook gedeeltelijk droog gekookt; door een te hoge spanning "verdampt" je accu zuur dus het niveau zal wellicht ook wel te laag zijn.. die accu is immers niet voor niets vervormd..

Geloof me;
Vervang dat ding, want als ie ineens lek barst en alles onder het zuur zit wordt je niet vrolijk.. evenmin als hij ineens interne sluiting maakt..
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe batterij zit erin en hij start weer als een roosje.
Kortom algemene kost:
Een hele hoop zoekwerk, 50 euro tweedhands spanningsregelaar, 37 euro nieuwe batterij= 87 euro, kan ik mee leven :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan