Poedercoating, prachtig. Maar hoe krijg ik het weg?

sav

MF veteraan
26 aug 2002
6.160
261
Zwijndrecht (Zuid Holland)
Net nieuw is poedercoating prachting mooi. Mooi glad, mooi glimmend.

Maar, er laten wel eens schilfertjes los. En dus is na een paar jaar het mooi er wel weer af.

En dan de grote vraag: hoe krijg ik die prut er weer af? Met het afwasmiddel wat tegenwoordig in de "afbijt"potjes zit gaat het niet lukken. Helemaal schuren is een optie, maar als je een compleet gepoedercoat frame hebt is dat "even wat werk". EN stralen zal misschien ook wel lukken, maar dan heb ik een straalkast nodig.

Zijn er oplosmiddelen of andere trucjes voor?
 
Ik was voor het stralen + coaten van een compleet frame + brug + kleine onderdelen 125 euro kwijt. Stralen kost meer werk dan coaten, laat het stralen dan +/- 100 euro kosten.

Voor dat bedrag bespaar ik mij de moeite en de kosten van alle afbijt/schuurmiddelen.
 
Laatst bewerkt:
Sommige coatings trekken carburateurreiniger erg slecht. Zo heb ik van een KTM een carterdeksel kaal gekregen die gecoat was en van magnesium is. Stralen durfde ik niet aan dus een beetje aan het rommelen gegaan. De carburateurreiniger die ik had was van een autobedrijf uit spuitbus. Geen idee of de particuliere variant net zo agressief is.
Effe badje maken en een nachtje inleggen. Bij mij werkte het.
 
Laatst bewerkt:
Sowieso de moderne afbijt altijd inpakken. Huishoudfolie. Spul droogt anders in en doet binnen een uurtje niks meer, dus het oldschool laten inweken werkt dan ook niet.

Voor een frame is het sowieso niet praktisch. Mooi laten stralen en GOED laten coaten. Komt er dan ook niet zomaar af :N
 
Sowieso de moderne afbijt altijd inpakken. Huishoudfolie. Spul droogt anders in en doet binnen een uurtje niks meer, dus het oldschool laten inweken werkt dan ook niet.

Voor een frame is het sowieso niet praktisch. Mooi laten stralen en GOED laten coaten. Komt er dan ook niet zomaar af :N


Klopt.

Ik zat ook al te kijken lezen, poeder coat die loslaat?

Heb laatst nog een serie onderdelen laten doen en ik kan je verzekeren dat dat er echt NIET zomaar af komt. Kanonne wat zit die troep vast!
 
De makkelijkste manier is om het spul bij een bedrijf te laten ontlakken,werkt met zuurbaden. :+

Sommige coatebedrijven stralen het eerst voor het coaten(krijg je de oude coating er dus niet af)en sommige werken met zuurbaden,dan wil dat taaie spul er dus wel af.
 
Laatst bewerkt:
Net nieuw is poedercoating prachting mooi. Mooi glad, mooi glimmend.

Maar, er laten wel eens schilfertjes los. En dus is na een paar jaar het mooi er wel weer af.

En dan de grote vraag: hoe krijg ik die prut er weer af? Met het afwasmiddel wat tegenwoordig in de "afbijt"potjes zit gaat het niet lukken. Helemaal schuren is een optie, maar als je een compleet gepoedercoat frame hebt is dat "even wat werk". EN stralen zal misschien ook wel lukken, maar dan heb ik een straalkast nodig.

Zijn er oplosmiddelen of andere trucjes voor?

Chemisch ontlakken,van stralen gaat het er ook niet op vooruit.
 
Net nieuw is poedercoating prachting mooi. Mooi glad, mooi glimmend.

Maar, er laten wel eens schilfertjes los. En dus is na een paar jaar het mooi er wel weer af.

En dan de grote vraag: hoe krijg ik die prut er weer af? Met het afwasmiddel wat tegenwoordig in de "afbijt"potjes zit gaat het niet lukken. Helemaal schuren is een optie, maar als je een compleet gepoedercoat frame hebt is dat "even wat werk". EN stralen zal misschien ook wel lukken, maar dan heb ik een straalkast nodig.

Zijn er oplosmiddelen of andere trucjes voor?

Stralen wil, maar een straler is er niet blij mee.
Poedercoating kan slecht tegen warmte, dus misschien met een brander heet stoken en er dan afschrapen..

Maar hoe kan het dat er schilfers af komen?
 
Met een verf brander en een staalbostel zo heb ik het gedaan, het is wel wat werk wat tijd kost, schraaper is goed
Voor vlake opervlaken voor ronde buis is de staalbostel beter dat is mijn ervaring
Ook beter buiten werken , in verband rook en damp, handschoen × bril dragen
 
Terug
Bovenaan Onderaan