[Honda VF 500c] Tips en tricks voor oplossen onsteking

Iska

Dremelaar
17 apr 2011
593
0
Rijswijk
Hallo allemaal,

Na veel topics verder wil ik ondertussen erg graag kilometers maken op mijn Honda Magna V30 (VF500). Echter, 1 cilinder is nog steeds helemaal dood en het lukt mij nog steeds niet om dit zelf op te lossen.

Ik kan niet vinden waar het probleem zit, dus ik wil jullie vragen of jullie mij hierbij kunnen helpen dmv tips geven.
Ik weet dat dit lui lijkt; is het niet. Ik heb al veel geprobeerd, maar kan door bomen het bos niet meer zien...

Het punt: cilinder linksachter heeft geen ontsteking

Wat mij opviel:
- Een klakkend geluid bij de cilinders. Mogelijk nokkenasketting: http://youtu.be/zoPP7eQAJBg
- Motor start alleen met full choke en daarbij schiet het aantal RPM flink omhoog. Minder choke zorgt voor ernstig stotteren.
- Rijden 'kan', al vibreert de motor heel erg boven 4k rpm

Wat ik heb gecheckt:
- Bougies vervangen en vonken bekeken. Alle 4 dik in orde
- Bougie verwijdert bij falende cilinder en motor gestart. En werd wel lucht uit het gat geblazen, maar ik kon geen benzine ruiken. Bij andere werken cilinders rook ik wel duidelijk benzine.
- Gekeken of de gasschuif verschuift bij gas geven. Is het geval, maar wel een stuk minder dat bij de andere cilinders: http://youtu.be/_iMN97u71_U
- Deo gespoten bij gasschuif en op rubbers van carburateur - cilinder: geen overduidelijk verschil merkbaar (dacht het wel enigszins te merken).
- De motor een tijdje met choke open laten draaien en de uitlaat gevoeld. Alle 4 warm behalve van de falende cilinder.
- Benzine afgetapt van carburateur. Was op gelijk niveau met de anderen.

Wat ik moet checken:
- Status nokkenasketting Lijkt in orde
- Vacuüm bij cilinders. Morgen krijg ik, als het goed is, mijn carbtune binnen waarmee ik dit ga meten.
- Bougies nat? Nee
- Compressie meten Rond de 125 psi
- Klepspeling checken Was bijna niets, inmiddels correct

Hebben jullie een idee wat het probleem zou kunnen zijn en hoe ik kan controleren of dit ook echt het probleem is??

Bij voorbaat hartelijk dank!
 
Laatst bewerkt:
Heb je de carburateurs al gechecked? Misschien iets mis met de sproeiers?
Carbs heb ik vorige zomer schoongemaakt en gezorgd dat alle sproeiers niet verstopt waren. Ik wil de carbs opnieuw schoonmaken 'when everything else fails'.

Word de bougie van de cilinder die niet mee doet nat?
Ik dacht het wel, ga ik morgen bekijken
 
Ik heb net de bougie bekeken. Eerst schoongemaakt en daarna de motor eventjes laten draaien.
Zie foto's; ik heb niet een groot verschil gemerkt tussen de 2:
Voor:
5hPI09z.jpg


Na:
4N0FKcn.jpg


Het viel mij wel op dat in de schroefdraad van het gat en in de cilinder veel teerachtige zooi zat (zie foto):
9zxW3uc.jpg

Is dit een probleem?
 
heb je al met een startspray in de inlaat (luchtfilter eraf) gespoten wanneer de motor loopt?
als de motor dan wel goed gaat lopen, dan weet je dat je het toch in de carburateurs moet zoeken.
 
Ik heb een klein beetje benzine in de inlaat gedaan, maar ik merkte geen verschil..

Edit:

Nokkenasketting staat strak; speling tussen de 2 tandwielen is nog geen millimeter, al kan dit wel genoeg zijn voor 'tikken'.
mBcVB2M.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een klein beetje benzine in de inlaat gedaan, maar ik merkte geen verschil..

Je moet er geen benzine in doen maar benzine in vernevelen. Aangezien dat wat lastig wordt (misschien dat het met een plantenspuit lukt), kun je beter deo of remmenreiniger in je inlaat spuiten.

Maar VF500 heeft toch het bekende probleem dat de oliedruk eigenlijk te laag is, en dat in combinatie met de slechtere koeling van de achterste cylinders, er nog wel eens een big-end lager wil uitlopen?

In combinatie met die zwarte meuk op die ene cylinder zou ik daar toch al gauw aan gaan denken.

Hoor je een ratelend/klepperend geluid als je gas geeft?
 
Deo heb ik gedaan (brandbare deo, eerst getest met aansteker), maar ook dit had geen effect.

Oliedruk problemen heb ik ook eens over gelezen. Zwarte meuk zit trouwens op alle cilinders (net gekeken).

Achter hoor je een klepperend/tikkend geluid (http://youtu.be/zoPP7eQAJBg). Al denk ik dat dat door de nokkenasketting komt. Als ik gas geef gaat het geluid namelijk weg..

Ik ga iig ff googlen op problemen met die lager

Thx :)
 
Laatst bewerkt:
Geluidjes achterhalen/lokaliseren is echt heel moeilijk..
Ja inderdaad...
Alles in de cilinderkop zag er nog wel erg strak uit.

Carb test komt vandaag (als het goed is) en compressie ergens komende week. Met die twee zou ik toch een stuk verder moeten kunnen komen..

Edit: Is er een manier om snel kleppen te controleren? In handleiding staat alleen een hele uitgebreide manier incl. draaien van motor met de hand, olie uit systeem halen etc.
 
Laatst bewerkt:
Zie onder de link voor Clymer WPHB

kleppen controleren: Bij mijn super en ik denk ook bij jouw vf500 als volgt

Kleppendeksel eraf
Motor moet je idd draaien om de nokken op het juiste punt te zetten(bij mijn super is dat voor de achterste cylinders de krukas naar T1-3 te draaien en voor de voorste T2-4



Dan de kleppen stellen met een voelermaatje. In en uit waardes staan in je WPHB. Heb wel een WPHB voor de vf500 maar even niet bij de hand
 
Laatst bewerkt:
EDIT: Heb het Clymer werkplaatshandboek voor je

http://v4musclebike.com/v65mike/VF500C.pdf

Werkt dus anders als de super
Hi Lynx, handleiding had ik hier al voor mij liggen uitgeprint en wel :). Heb alleen nog geen tijd gehad. Desondanks thx :)

Als je de bougie in de kabel steekt en tegen massa houdt, vonkt hij dan met draaiende motor?
Ja, al ga ik voor de zekerheid nog proberen bougiekabels om te draaien

Heeft je motor ooit wel correct gedraaid? En wat is er voorgevallen dat hij het nu niet doet?
Nu komt het; weet ik niet zeker. Hij trilde altijd wel, maar sinds ik hem heb laten glijden over bladeren (niet rijdend) in de herfst heb ik het idee dat één cilinder helemaal werk weigert
 
Ik vrees dat het einde oefening is!
Beste cilinder: ~120 psi
Slechtste cilinder: ~50 psi

Allemaal rond de 125 psi (had gas niet open)

(op startmotor)

Merk wel dat er olie op plug van drukmeter zit wanneer ik een cilinder heb getest...

Motor schiet wel direct aan als ik gas geef (zonder choke)

Edit: Ik ga maar eens richting Gamma voor feeler gauge
 
Laatst bewerkt:
Ik vrees dat het einde oefening is!
Beste cilinder: ~120 psi
Slechtste cilinder: ~50 psi

Allemaal rond de 125 psi (had gas niet open)

(op startmotor)

Merk wel dat er olie op plug van drukmeter zit wanneer ik een cilinder heb getest...

Motor schiet wel direct aan als ik gas geef (zonder choke)

Edit: Ik ga maar eens richting Gamma
Dat is wel erg belangrijk inderdaad ;)
 
Krijg er bij de slechte cilinder net 0.04 mm tussen ipv de voorgeschreven 0.15 mm

Edit: Geen merkbare verbetering na stellen kleppen..
Vermoed toch carb probleem dan
 
Laatst bewerkt:
Na een foutieve zending en 1,5 week later heb ik de Carbtune eindelijk binnen!

Het resultaat is bijzonder!
5MYx20k.jpg


Filmpje met gas geven: http://youtu.be/69ccRBWZdQg

Dit is bij nauwelijks gas geven. Nummer 1 is de foutieve cilinder..
Ik heb gecontroleerd maar de carb-intake-klep (of hoe het ook het), maar deze gaan vrijwel gelijk open (geen verschil merkbaar).
Herkennen jullie dit probleem? Ik zit denken aan kleppen, maar ik weet het niet zeker...

Alvast bedankt!!
 
Laatst bewerkt:
Cilindervolgorde:
(2) (4)
(1) (3)


De gasklep van cilinder 1 (lnksachter) staat volledig dicht. Hierdoor meet je een hoog vacuum. Deze cylinder zal dan stationair ook weinig mee doen.

Nu dien je dus de carburateurs synchroon te stellen. En dat doe je bij stationair toerental.
Tussen de carburateurs zit aan onderzijde op de gasklep asjes een stelschroef. Dopje 7 (er zit ook een zaagsnede in voor een platte schroevendraaier..)

IMG_6251.jpg

Dus onder deze veertjes...
veren.jpg


Carburateur 4 (Rechtsvoor)als referentie gebruiken. Stel eerst nummer 2 af gelijk aan 4. Door de synchronisatieschroef uit te draaien wordt het vaccuum hoger, door hem in te draaien wordt ie lager.

Daarna doe je hetzelfde voor nummer 1 en als laatste nummer 3.

Corrigeer de afstelling van het stationair middels de aanslagbout op nummer 4.. Uiteindelijk moeten alle kolommen nagenoeg een gelijke waarde aangeven...
 
Terug
Bovenaan Onderaan