Bronzen bus in wiellagers

BenjaminDG

MF veteraan
3 okt 2009
2.896
0
Beveren
Beste

Ik ga een yamaha r6 achterwiel gebruiken in mijn gsxr1100 maar de lager dat er in zit (62/28) heeft 58mm buiten en 28mm binnen terwijl de achteras 20mm is.

Lager met binnen 20mm en 58mm buiten bestaat niet, wel heeft skf bronzen bussen in hun gamme met 28mm buiten en 20mm binnen.

Kan ik zo'n bus gebruiken in een wiellager?

Groeten,
Benjamin
 
Staal lijkt me ook voldoende denk ik, aluminium niet maar skf heeft de juiste bussen kwa afmetingen in brons.

Ze hebben dan nog composiet lagers (metalen buitenring met ptfe binnenzijde) maar geen volle metalen bussen.

Uitlubberen van het brons ben ik ook bang voor.

Dus een metalen bus is wel aan te raden ipv brons?

Welke lager leverancier heeft ook stalen bussen beschikbaar?

Benjamin
 
Laatst bewerkt:
Wel goed opletten dat de bus iets korter is dan buitenkant lager links
tot buitenkant lager rechts - 0,1mm.
En dat de vulbussen tussen achtervork en wiel , af steunen op de binnen ringen
van de wiel lagers en niet op de bus .
Anders heb je kans dat de bus in de binnen schalen van je wiellagers gaat draaien ,
en dat wil je niet meemaken,
Moet ook een lichte passing hebben zodat je hem met de hand door de lagerschalen
kunt duwen, als je meer kracht kan je de lagers beschadigen de lagers,
te los is natuurlijhk ook niet goed

Succes
 
Aluminium te zacht :z :')

Waar worden de meeste achterbruggen tegenwoordig van gemaakt, of remklauwbrackets, of wielen of remankerplaten? Die krijgen allen dezelfde vlaktedrukken te verwerken als de wielbussen...

Het gaat om de wielas van een motorfiets welke met bescheiden aanhaalmoment vast gezet word, het is geen landbouwmechanisatie :+


Enige goede reden om ze niet van aluminium te maken lijkt me corrosie met de binnenlagerschalen mocht je de bussen er uit willen halen (of kosten, maar dat vind je met dit soort maatwerk niet terug).
 
Laatst bewerkt:
Beste

Ik ga een yamaha r6 achterwiel gebruiken in mijn gsxr1100 maar de lager dat er in zit (62/28) heeft 58mm buiten en 28mm binnen terwijl de achteras 20mm is.

Lager met binnen 20mm en 58mm buiten bestaat niet, wel heeft skf bronzen bussen in hun gamme met 28mm buiten en 20mm binnen.

Kan ik zo'n bus gebruiken in een wiellager?

Groeten,
Benjamin
Ja.

Maar je kunt beter een bus laten draaien van bijv staal.
 
dit moet je hebben:

p1010194g.jpg



p1010195s.jpg



p1010196sld.jpg


Ook ooit laten draaien voor een voorwiel met te grote lagers.
 
Laatst bewerkt:
Beste

Ik ga een yamaha r6 achterwiel gebruiken in mijn gsxr1100 maar de lager dat er in zit (62/28) heeft 58mm buiten en 28mm binnen terwijl de achteras 20mm is.

Lager met binnen 20mm en 58mm buiten bestaat niet, wel heeft skf bronzen bussen in hun gamme met 28mm buiten en 20mm binnen.

Kan ik zo'n bus gebruiken in een wiellager?

Groeten,
Benjamin


Kun je gewoon gebruiken, de bus is immers niet aan slijtage onderhevig.
 
en als je er een as in laat draaien lubbert brons vrij snel uit


Er zijn duizenden assen die in een bronzen bus draaien, alleen niet op hoge toerentallen en je moet er dan een vetnippel op zetten en iedere dag even smeren.

maar het is hier niet de bedoeling dat de as in het brons gaat draaien dus maakt verder niet uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan