Help! Moto Guzzi California III

Kijffie

MF'er
9 okt 2011
127
0
Duiven
Hallo allemaal,

Mijn vader rijdt een Moto Guzzi California 3 en heeft hier wat problemen mee.
Wat hij heeft gedaan etc heeft hij in een mailtje naar me toe gestuurd en ik dacht misschien dat jullie me hiermee kunnen helpen?

Zijn mail:

Motor had naast de standaard koplamp ook een set van 2 schijnwerpers extra. Soms bij het inschakelen sloeg er een zekering door (15 amp.) Dit was de 3e zekering van bovenaf gerekend uit het zekeringenkastje aan de rechterkant van de motor.
Ik heb daarom de lampenset verwijderd en de draden (rood en rood/blauw) bij de koplamp, waar een witte stekker tussen zit, weer doorverbonden met 2 losse stekkertjes.

Bij de laatste keer dat er kortsluiting ontstond, heb ik helaas vergeten mijn contact uit te zetten. Mijn nieuwe accu blijkt nu niet geladen te kunnen worden met een normale lader. Wellicht dat ik de accu nog kan redden met een re-conditioning acculader?

Wat verder opvalt is dat er een draad vanaf de 4e zekering direct naar de accu loopt. De motor liep zonder deze verbinding, die een tijd niet aangesloten was, ook prima. Welk circuit zit op de 4e zekering?

Als ik nu de motor start via de startkabels loopt de motor direct, echter de clignoteurs, achterlicht en stadslichtje/parkeerlicht doen het niet.
Zodra ik de startkabels los maak van de auto valt de motor uit.

Alvast bedankt!

Ps. Ik hoop dat ik mijn post in het goede topic heb geplaatst, anders sorry.
 
Laatst bewerkt:
Ok dankje ga ik doen, en dat de motor uitvalt als de spanning ervan af gaat. Heeft dit hier ook mee te maken? Dit vind ik namelijk raar..

als de motor geen spanning heeft is er bij een guzzi geen ontsteking mogelijk; de dynamo heeft namelijk een beginspanning nodig om spanning te leveren; in tegenstelling tot veel japanse motoren hebben Guzzi's een dynamo zonder permanente magneten, maar zijn zowel de rotor als de stator opgebouwd uit electromagneten, zonder accuspanning doet een dergelijke dynamo niets (en ook onder de 2500 toeren verbruikt hij meer stroom als hij oplevert)
Op moment dat je bij een accu die te leeg is de hulpspanning verwijdert levert het draaien van de motor te weinig energie op om zowel de dynamo te bekrachtigen als de ontsteking aan de gang te houden.
 
Kan wat 3wheel zegt maar helaas is de California III ook met de slechte saprisa dynamo gelevert en die heeft wel permanente magneten maar ja die gaat pas genoeg stroom leveren bij 3400 toeren om naast alle verbruikers ook de accu te laden .
Zonder te weten welke dynamo er op zit ga ik geen uitspraken doen .
De beide uitvoeringen hebben verschillende kabelbomen en daar er extra lampen geplaatst zijn ook nog eens aangepast .

Voor de meeste wat oudere Guzzi's was de vierde zekering voor de alarm lichten daardoor kon je deze altijd gebruiken

Ook is van belang als er een Bosch dynamo op zit dat je laadstroom lampje werkt die wordt gebruikt om de Bosch dynamo te bekrachtigen geen brandend lampje bij het op contact zetten is geen laadspanning
 
Laatst bewerkt:
plaats anders even een foto van de dynamo; een Bosch dynamo herken ik direct.......... de genoemde saprisa ken ik niet (cool, heb ik ook weer eens wat geleerd over guzzi...........)
 
Onderstaand treffen jullie de foto van de dynamo aan. Gisteren zover gekomen dat alles werkt op 1 punt na. De motor start niet. Gecontroleerd of de bougies vonken. Nee dus. Hier zit dus het probleem.
Samenvattend: Verlichting werkt, startmotor werkt, nieuwe accu en een niet startende motor.
Ik sta voor een raadsel omdat hij 's ochtend met de 'oude' accu via de startkabels op de auto wel werkte. Oh ja en de noodschakelaar staat gewoon op run. Alvast bedankt voor jullie suggesties/hulp.

img8461u.jpg
 
:? :? :? :? :? :? :?
Ik zie wel een startmotor maar niet de dynamo .
De dynamo zit aan de voorkant achter die zwarte ronde deksel ( kan nog een aluminium exemplaar zijn )
Gezien de ontsteking ( digiplex) zal er wel een saprisa opzitten al kan het ook een Ducatie exemplaar zijn al dacht ik dat die er nog niet waren toegepast bij de calli III series
 
Laatst bewerkt:
Hallo Guzzigek, bedankt voor je reactie. Stom dat ik de startmotor op de foto heb gezet.. Ik zal de dynamo nog op de foto zetten, maar dat wordt wat later. Alle draden zijn aangesloten en inderdaad klopt dat hij sowieso niet start met zijstandaard uit. Heb hier rekening mee gehouden. Tot later.
 
Als je wil kan ik wel een schema plaatsen die in het boek zit een foutje in ook die op het net te vinden zijn zit dat zelfde foutje
Namelijk bij het hulp relais van de startmotor .
Zo als het nu op het schema staat loopt de startmotor altijd en schakel pas af bij het op de startknop drukken .
De aansluitingen op 87 en 87b zijn verwisseld .Op het schema is dat relais 35
 
Laatst bewerkt:
dodemansknop? is zwak punt bij oudere guzzi's (kun je ook het beste onder het dashboard doorknippen en aan elkaar solderen...........) uitzetten gaat prima met de contactsleutel
 
@Guzzigek en @ 3wheel. Bedankt voor het meedenken! Guzzigek als je het schema wilt plaatsen zou top zijn. Ik kijk verder even wat ik doe. Misschien dat ik de motor maar gewoon naar de vakman ben. Ben er nu even klaar mee. Mogelijk met het schema dat ik nog wat kan vinden. Mochten jullie toch nog een suggestie hebben anders dan al gemeld dan hoor ik het graag. Als ik weet, of de dealer, wat de oorzaak van het probleem is, zal ik mijn zijn zoon (Ruubk) wel vragen het hier ook even te 'posten'. Voor nu een fijne zondag nog en nogmaals dank!
 
Terug
Bovenaan Onderaan