Olie voor onderweg

Mosseltje

MF veteraan
19 okt 2004
5.885
64
Breda
Misschien een stomme vraag maar ik heb geen antwoord kunnen vinden op internet.

Volgende week ga ik met mijn Honda uit 1979 naar de Eiffel.
Aangezien mijn motor flink wat olie verbruikt zal ik een aantal liter mee moeten nemen.
(Motorblok revisie staat volgende winter op de agenda dus nu voorlopig maar telkens olie bijvullen.)

Mijn motor is dol op Castrol Classic XL minerale olie en die heb ik dan ook in 5 liter blikken in de garage liggen.

mapodo.de-Castrol-Classic-XL--20W-50-%7C-5-ltr.-32.jpg


Ik wil 2 liter meenemen en heb hier van die mooie PET flesjes van een halve liter liggen. (schoon en ongebruikt) Deze zouden ideaal zijn want gemiddeld heb ik een halve liter per tankbeurt nodig.

1397.png


Nu weet ik dat etherische oliën en PET flessen goed samen gaan.
Maar geldt dit ook voor (minerale) motor oliën?
 
alle olie soorten die geschikt zijn voor in motorblokken, zijn mengbaar.
de specifieke eigenschappen gaan wel achteruit, maar het zal geen echte problemen opleveren.
zelf auto olie kun je gebruiken om bij te vullen wanneer er niets anders voorhanden is.
 
Laatst bewerkt:
vul nu zo'n flesje en kijk het een weekje aan ;)

Heb nu een 250cc flesje gevuld en in een bakje gezet.
Ben benieuwd.

ik vindt het al knap dat je het aan durft

Flesjes in een kratje in één van mijn zij tassen. Ben niet bang dat ze kapot gaan door een ongeluk.


Het gaat niet om het mengen maar of de pet fles er tegen kan, ja dus.

Mag ik weten hoe je dit weet?
Wil je zeer graag op je woord geloven.
 
als er een halve liter per tankbeurt nodig is, dan heb je misschien wel wat meer dan 2 ltr olie nodig.
en dan ga je dus wel mengen met een ander type olie.

1 tankbeurt is 200km.
2 liter olie is dus 1.000km bereik.

Ik ga maar 3 daagjes weg dus dat moet wel genoeg zijn.

Oké iedere tankbeurt is idd veel.

Ik heb een zes cilinder twee-takt. :+
 
Laatst bewerkt:
Petflessen gebruik ik ook regelmatig. :P
Polyetheentereftalaat is ook brandstof bestendig
Heb nu een 250cc flesje gevuld en in een bakje gezet.
Ben benieuwd.Flesjes in een kratje in één van mijn zij tassen. Ben niet bang dat ze kapot gaan door een ongeluk.Mag ik weten hoe je dit weet?
Wil je zeer graag op je woord geloven
.
 
Laatst bewerkt:
1 tankbeurt is 200km.
2 liter olie is dus 1.000km bereik.

Ik ga maar 3 daagjes weg dus dat moet wel genoeg zijn.Ik heb een zes cilinder twee-takt. :+

Ga je niet redden, enkele reis via de snelweg is 299 km, binnendoor is dus meer. Zit je al op 6 a 700 km voor heen en terugreis. In de buurt nog een paar tourtjes en op is je olie.
 
Het gaat inderdaad om een CBX met een verbruik van 1 op 400. (Vandaar mijn opmerking over de 2-takt. Maar het is een 4-takt)
Daarentegen is de rook ontwikkeling gelukkig beperkt.
Je ruik het wel. :+
 
Hallo.

Ik ga ook over een paar weken naar de eifel met een Suzuki Gs uit 1979 en die verbruikt ook aardig wat olie, dus ik blijf dit zeker volgen.

Ik zelf ga het niet in petflessen doen maar in versnellingsbak olie tonnetjes van 1 liter.
Die zijn al gemaakt daarop dus dan blijft dat zoiezo goed, misschien iets voor jou om naar een motorzaak te gaan waar ze veel aan crosmotoren sleutelen ( die hebben vaak minder dan 1 liter blokolie nodig vandaar de tonnetjes van 1 liter ) en vragen of je een paar lege mee mag nemen :)


Groeten en succes ermee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan