demonteren vacüumcarburatoren

hello - wie kan me helpen ?
heb een tweepitter honda cb450 k1 van '68 welke blijft hangen rond de 3000 toeren als ik er even gereden heb -heeft perfecte ralentie, motor is volledig gereviseerd - loopt als nieuw, behalve de carbs : heb al even opgezocht : valse lucht gecheckt en gaskabel gesmeerd maar
niets helpt, zit dus niets anders op dan de carburatie na te kijken - mss blijft gasschuif hangen, gasschuifveer te slap of nog iets anders - dit zijn echter vacüum carbs en heb hier geen ervaring mee - kan ik deze zomaar openvijzen of moet ik op iets speciaal letten ?
alvast bedankt voor een berichtje terug
grts
rudy
 
als het toerental blijft hangen hoeft dat niet altijd valse lucht te zijn.
het kan ook dat er een andere oorzaak is van het arme stationairmengsel.
bv , staan de mengschroeven wel open?
 
wat bedoel je met "heeft perfekte ralenti" en "blijft hangen op 3.000 toeren" want die 2 zijn behoorlijk contradiktorisch ;)

blijft hij soms hangen op 3.000 en soms niet ?

heb ooit een CB360 gehad, en kreeg de ralenti ook nooit "altijd" goed -> kreeg hem goed, maar als je dan eens gas gaf stond de ralenti ook soms veel te hoog, soms kwam ie weer op normaal. na veel geklooi en tig-keren carbu's open en toe smijten toch maar binnen gedaan bij de dealer. Hij vond dat het beter was, alhoewel niet helemaal opgelost, ik vond dat het probleem nog net hetzelfde was.

toch maar weer zelf beginnen zoeken, en uiteindelijk ook gevonden : de gaten waarin de assen van de gaskleppen draaien in het carbu-huis waren uitgesleten : ovaal geworden dus, waardoor de assen zich soms verplaatsten in de gaten en daardoor de gaskleppen niet volledig sluiten (voor de wijsneuzen : ik bedoel niet letterlijk volledig sluiten :W ) en er dus een grotere gasklepopening was.
okkazie set carbu's gezocht waarvan de asgaten niet uitgesleten waren en opgelost 8-)

vermits je ook een oude motor hebt met misschien wel veel meer km achter de kiezen dan erop staan best eens kontroleren ;)
 
Ik zou als ge ne keer veel goesting hebt de carburateurs open vijsen en de zaak unne keer goe kuisen van de binnezijde.
Ge zult zien dat hij dan veel beter gaat bollen.
Da scheelt minstens ene vitesse.
 
bedankt voor de tips - het verhaal is als volgt : heb een gerestaureerde cb450 k1 gekocht, maar de vorige eigenaar heeft er de laatste 10 jaar (jawel) enkel maar naar gekeken (als kunstobject) en heeft er niet mee gereden - de motor is prachtig gerestaureerd tot in de kleinste details; nieuwe olie, nieuwe benzine, en nieuwe batterij gestoken en na een eerste proefrit merkte ik dat het gas op 3.000 toeren bleef steken, hoewel de gashendel en de carbs dichtstonden. dus misschien van dat lange stilstaan zitten de gasschuiven een beetje vast ? verder start hij van de eerste kick en vind onmiddellijk een mooi constante ralentie ad ong 750 toeren - geen kleppengetick of ander geritsel in de motor - net alsof hij nieuw uit de winkel komt - als de motor koud staat heeft hij dit probleem niet - enkel na flink wat gasgeven en een warme motor blijft hij steken .. ra ra ?
dus de deotest gedaan voor de valse lucht maar noppes - gaskabel gesmeerd -noppes , dus mss dan maar toch de carbs opengooien en eens kuisen ?
de carbs staan volgens mij perfect afgesteld - mss de gasveer wat versleten ? maar waarom dan enkel bij een warme motor?
 
vandaag de vacüumcarbs gedemonteerd, maar ze zien er van binnen als nieuw uit .. so far so good maar terug naar af - blijft het raadsel dat als de motor koud staat hij perfecte ralentie heeft en blijft hij nergens hangen in een hoger toerental - nadat de motor opgewarmt is keert het fenomeen terug - de motor blijft hangen op 3000 toeren ... voor mij een raadsel maar hopelijk kan iemand me helpen - volgens mij heeft het te maken met de warme motor ook als ik even de choke opzet prutelt hij even en zakt naar een lager toerental,als ik de choke terug afzet schiet hij onmiddellijk naar 3000 toeren ..of toch iets met de mengschroeven mis ....?
 
vacuumcarburateurs worden geopend en gesloten met de vlinderkleppen, niet met de gasschuiven, dus dat werk had je je kunnen besparen, gasschuiven zorgen alleen maar voor een ideale opening tijdens accelereren , zodat je met relatief weinig onderdruk toch een goed venturi krijgt om benzine aan te zuigen....
 
ik heb ongeveer hetzelfde probleem. Loopt warm hoger in toeren alsof het gas blijft hangen. Wanneer ik dan de koppeling op laat komen en weer inknijp loopt hij wel normaal stationair.
Is dit iets van de boven genoemde dingen?
Motor staat wel op 25 kw maar eerste jaar had ik dit niet, rijdt verder perfect overigens.

(Sorry voor een vraag in een ander topic)
 
juicht volkeren der aarde juicht ! na 2 avonden carbs op en af en in en uit elkaar met de clymer handboek erbij denk ik dat ik nu de oplossing gevonden heb ! de rubbers van de luchtfilter op de carbs waren bevestigd met een stevig vastgetrokken plastieken stripje en toch zaten de luchtfilters er wat losjes op - dus bij een koude motor (stilstand) geen probleem , maar met een warme motor (rijdend - waardoor de rubbers van de luchtfilters wellicht speling kregen waardoor de carbs gewoon opzij lucht binnenzogen bleef hij hangen in de toeren ! vandaag de luchtfilters met stevige dikke metalen brieden vastgezet.... et voila hij blijft niet meer in de hangen, maar komt mooi - welliswaar traagjes -naar zijn ralentie. bij het afdalen van pakweg 5.000 toeren naar ralentie (duurt ongeveer 3 a 4 sec) laat hij wat protjes en knalletjes - dus denk ik dat het gasmengsel nog te arm is, maw nog teveel lucht - of kan dit nog aan iets anders liggen ?
 
juicht volkeren der aarde juicht ! na 2 avonden carbs op en af en in en uit elkaar met de clymer handboek erbij denk ik dat ik nu de oplossing gevonden heb ! de rubbers van de luchtfilter op de carbs waren bevestigd met een stevig vastgetrokken plastieken stripje en toch zaten de luchtfilters er wat losjes op - dus bij een koude motor (stilstand) geen probleem , maar met een warme motor (rijdend - waardoor de rubbers van de luchtfilters wellicht speling kregen waardoor de carbs gewoon opzij lucht binnenzogen bleef hij hangen in de toeren ! vandaag de luchtfilters met stevige dikke metalen brieden vastgezet.... et voila hij blijft niet meer in de hangen, maar komt mooi - welliswaar traagjes -naar zijn ralentie. bij het afdalen van pakweg 5.000 toeren naar ralentie (duurt ongeveer 3 a 4 sec) laat hij wat protjes en knalletjes - dus denk ik dat het gasmengsel nog te arm is, maw nog teveel lucht - of kan dit nog aan iets anders liggen ?
Ik denk dat je de valse lucht moet zoeken tussen cilinderkop en carburateurs.
Valse lucht tussen carburateurs en luchtfilterkast kan nooit zo'n groot effect hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan