Buell-schijf op vreemde velg

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Heeft er iemand ervaring met het lassen van de blokjes voor een Buell-schijf montage op een andere velg? Heb een enkelzijdige velg (GTS-streetfighter-project) waar een buell-schijf misschien wel een goede optie is....

6672419-0-large.jpg
 
Hmm, over dat verbreden van die voorvelg. Gaat dat niet te veel ten koste van het bochtengedrag? Het is al een vrij lange fiets (1495mm wielbasis, t.o.v. bijvoorbeeld mijn Fireblade 1405mm)....
 
Ben niet bang voor het rijgedrag :P... het wordt een custom, geen racefiets.
Ik ben nu aan het uitzoeken of ik het wiel ook in het midden krijg zonder te verbreden....
 
Heb nu de vooras er uit, deze wil ik anders gaan maken zodat ik weer wat mm kan opschuiven, de originele remschijf ertussenuit (weer wat gewonnen), en dan nog wat van het wiel afdraaien... Dan staat ie in het midden zonder de velg te verbreden.

Ik krijg deze week een buell-klauw en schijf binnen.... :)
 
Ik denk dat ik die blokjes zou vastzetten met idd boutjes en groene Loctite.
Blokjes zou ik cnc-frezen (in het model vd velg) en het gatenpatroon ook.

Lijkt het jou ook beter om de blokjes precies pas te maken voor de remschijf als ze al op de velg gemonteerd zijn?

Leuk topic dit trouwens. :Y
 
Laatst bewerkt:
Lijkt het jou ook beter om de blokjes precies pas te maken voor de remschijf als ze al op de velg gemonteerd zijn?

Leuk topic dit trouwens. :Y

Pasmaken na montage kan niet. Eerst de vorm vd blokjes maken (in de vorm vd velg), gaatjes boren (voor het vastzetten) in de blokjes, gaatjes (voor het vastzetten vd blokjes) boren in de velg, vastzetten en dan allemaal evenhoog frezen en de gaten boren voor de schijf.
Zo had ik het in gedachten.
 
@RetepV de schijf zit niet in de rijwind en koelt dus veel minder snel af en is dus de warmte afvoer veel minder goed (en dat was nu net de reden dat we van trommelremmen af zijn gestapt en dan komt Buell met een zelfde probleem rem)
 
Lijkt me prima mogelijk, toch? Aan de andere kant zijn die nokken op een Buell velg natuurlijk meegegoten met de velg. Ik zou het wel heel goed (laten) lassen, als ik jouw was.

Theoretisch zou je zeggen dat een Buell schijf veel minder last van fading heeft omdat de schijf veel beter koelt (meer oppervlak).

Aan de andere kant is het wel meer roterend gewicht, wat weer PK's kost. Wat dan waarschijnlijk de reden is dat je het niet in de MotoGP ziet.
Ik sprak laatst iemand op Zandvoort met een oude Ducati (851 dacht ik :+ ) die zijn Buel thuis laat want die grote rem gaat voor geen meter op het circuit. Gaat faden als een dolle. :)
 
@RetepV de schijf zit niet in de rijwind en koelt dus veel minder snel af en is dus de warmte afvoer veel minder goed (en dat was nu net de reden dat we van trommelremmen af zijn gestapt en dan komt Buell met een zelfde probleem rem)
Dat zal zeker verschil maken maar de remschijf van een auto heeft nog veel minder rijwind en die moeten veel meer gewicht zien te stoppen.
 
Wiki:
Buell XB models also incorporated the industry's first Zero Torsional Load (ZTL) perimeter floating front disc brake system, a patented "inside-out" wheel/brake design that puts the brake disc on the outer edge of the wheel,[12] rather than at the hub. This lets the suspension function better, improving control and traction, through reducing unsprung weight on the front wheel, because only a single disc and caliper—with a corresponding reduction in bolts and brake fluid—is needed compared with the conventional dual-disc brake setup on most modern sport bikes. In an exchange in the pages of Motorcyclist magazine between Suzuki engineer James Parker, creator of the GSX-RADD hub-center steering system,[13] and Buell's Director of Analysis, Test & Engineering Process, Abraham Askenazi, Parker conceded the ZTL system's advantage in unsprung weight. But he pointed out the remaining weight is located further out on the rim where it is most detrimental to acceleration and braking, and that there were potential heat transfer issues, and the need for one fork leg to be stronger than the other. Responding, Askenazi disputed all of Parker's criticisms, saying the ZTL system was 30% lighter than the brakes on the Suzuki GSX-R1000, and that the inertia of having the weight further out on the rim, and the heat generation near the tire, were not negative factors, based on testing. Askenazi concluded that testing and race track experience had proven the ZTL to be "state of the art."[14][15]
 
Al een tijdje stil hier. Ik ben wel benieuwd hoe dit project is verder gegaan. Zelf ben ik ook bezig met een Buell remschijf in een autowiel te plaatsen voor gebruik in een zijspancombinatie en dan wel als voorwiel. Hieronder een foto van het uitkotteren van de ingelaste blokjes. Gelukkig heeft een kennis van me een grote freesmachine. ;)

full
 
Al een tijdje stil hier. Ik ben wel benieuwd hoe dit project is verder gegaan. Zelf ben ik ook bezig met een Buell remschijf in een autowiel te plaatsen voor gebruik in een zijspancombinatie en dan wel als voorwiel. Hieronder een foto van het uitkotteren van de ingelaste blokjes. Gelukkig heeft een kennis van me een grote freesmachine. ;)

[afbeelding]

Die heb ik geen tot mijn beschikking... dus het buell-remschijf verhaal is niet doorgegaan..
 
Al een tijdje stil hier. Ik ben wel benieuwd hoe dit project is verder gegaan. Zelf ben ik ook bezig met een Buell remschijf in een autowiel te plaatsen voor gebruik in een zijspancombinatie en dan wel als voorwiel. Hieronder een foto van het uitkotteren van de ingelaste blokjes. Gelukkig heeft een kennis van me een grote freesmachine. ;)

[afbeelding]

Mooi werk overigens!
 
By the way... (ik neem aan dat je dat natuurlijk bekeken hebt...) maar is de velg 100% recht? en dan bedoel ik het pasvlak van de naaf tov de velgrand?.. Omdat je (zoals ik het op de foto kan beoordelen) de velgrand vlak op de freestafel hebt liggen.. moet die natuurlijk wel kloppen met de naaf ..
 
Terug
Bovenaan Onderaan