Mislukt kettingspanavontuur yamaha xt600E

Noiza

Rookie
25 apr 2013
13
0
Ik heb een tijd terug mijn ketting gespannen. Toen had ik al het probleem dat ik hem alleen te los of te iets te vast kon zetten. Nadat ik toen ben gaan rijden maakte mijn ketting veel herrie en een piepend geluid bij hogere snelheden. Ik heb de asmoer vastgedraaid met momentsleutel op 105 nm volgens het boekje.

Nu wilde ik de ketting weer wat losser zetten, omdat hij nu denk ik te strak staat. Eerste probleem is dat ik samen met een vriend met grof geweld op geen enkele manier de as los krijg. Dit zou toch niet zon probleem moeten zijn met 105 nm. Tweede probleem is dat ik de kettingspanners wel kan verplaatsen (strakker en losser) terwijl de as muurvast zit. Ik snap niet hoe dit kan. Volgens mij is de asmoer het enige wat de kettingspanners op zijn plaats houdt en deze zit zo vast dat ik die niet meer los krijg. Iemand hier ervaring mee/ideeën over? Ik kom er niet meer uit in ieder geval. Op de foto is de kettingspanner te zien.


full
 
Moer lossen, en dan met een vuistje een tik op de as geven, waarschijnlijk schrikt de boel dan wel los.
Dan het wiel even er uit nemen, en alles goed reinigen en invetten waar het ingevet moet worden.

Dan weer monteren.
 
Het kan zijn dat je met het vastzetten van de wielas het wiel iets naar achtere trekt met als gevolg dat de spanners los hangen.
Dit kan je voorkomen door een steeksleutel o.i.d. tussen het achterkettingwiel en de ketting te zetten en dan het wiel iets te draaien zodat de sleutel de ketting strak trekt.
Daarna het wiel vastzetten terwijl de ketting gespannen blijft.
Om te testen of de kettingspanning goed is kan je op de motor gaan zitten zodat de achteras, swingarm-as en uitgaande as in lijn staan.
Op dat punt staat de ketting op zijn strakst en moet dan nog net iets speling hebben.
Zoek ook door het wiel te draaien het strakste punt op.
Door onrondheid van de kettingwielen en afwijkingen in de ketting staat de ketting niet overal even strak.
 
Aan de andere kant zit trouwens een hele dunne moer waar ik een sleutel niet fatsoenlijk op kan laten zitten als er kracht op wordt gezet. Heb al geprobeerd vol gewicht op een sleutel van 50 cm te staan en te trappen. Er zit geen beweging in of de sleutel aan de andere kant vliegt er van af. en hoe kan het dat ik mijn kettingspanners kan verstellen als die moeren zo vast zitten?
 
Ben je dan niet een ring vergeten waardoor nou de moer aan het einde van de schroefdraad op de as zit?

Nee ben niks vergeten. En het zou idd kunnen dat bij het aandraaien van de asmoer de kettingspanners los zijn gekomen, maar dan moet je deze toch nog steeds niet kunnen verstellen als de asmoer weer vast zit?
 
Nee ben niks vergeten. En het zou idd kunnen dat bij het aandraaien van de asmoer de kettingspanners los zijn gekomen, maar dan moet je deze toch nog steeds niet kunnen verstellen als de asmoer weer vast zit?
Nee dat moet inderdaad niet kunnen, tenzij de moer vastzit op de as i.p.v. vast tegen de brug.
 
Nee dat moet inderdaad niet kunnen, tenzij de moer vastzit op de as i.p.v. vast tegen de brug.

Dat klinkt wel als het probleem, want de spanners worden amper geklemd door de moer en zijn makkelijk te verstellen. Wel vreemd, want ik ben geen ringen of iets vergeten. Kan het ook zijn dat daardoor de moer zo moeilijk los te krijgen is?
 
Dat klinkt wel als het probleem, want de spanners worden amper geklemd door de moer en zijn makkelijk te verstellen. Wel vreemd, want ik ben geen ringen of iets vergeten. Kan het ook zijn dat daardoor de moer zo moeilijk los te krijgen is?


Zou kunnen dat de schroefdraad opgevreten is bij het vastzetten.

Maar ik gok ook dat hij aan het eind van de draad zit en er dus een ring tussen zou moeten.
 
Laatst bewerkt:
je heb de pech van " Galling" heb er gisteren hetzelfde probleem gehad met mijn V.Strom.
ook netjes met 100Nm vastgezet maar nooit meer los krijgen terwijl mijn as gewoon losjes meedraait.
Ik heb de moer met gepast geweld losgekregen en helaas is het draad van mijn as en moer kapot.
remedie is de volgende keer war vet erop smeren voor het vast te zetten.
Lees in verschillende topics dat het iig. bij de V.Stroms vaker voorkomt...
Nieuwe as en moer kost 110 euro, mijn mond viel open en wilde niet meer dicht..
kijk nu ff op motorsloperijen en zie ze voor 35 euro.
 
Volgende keer misschien met je verstand i.p.v. een momentsleutel vastzetten?

ik gebruik een momentsleutel enkel voor voor het natrekken van de cilinderkopbouten, en dan nog..

Heeft niks met aantrekken te maken, zo'n moer met 110 nm moet makkelijk kunnen, waarschijnlijk was de draad al beschadigd toen de moer gemonteerd werd, en dat heeft dan weer met verstand te maken.
 
lees zo op het net dat het te maken heeft met een mindere kwaliteit van een van de componenten waarbij de een de andere na een aantal keren vervormt en kapot drukt, bij mij is het na een aantal keren los vast maken pas overkomen, ondanks de 100 Nm met een momentsleutel terwijl de moer nooit van mijn as is geweest, iig niet meer dan 2 slagen.

Chain adjust spec. and Axle bolt torque on 2007 - Stromtrooper Forum : Suzuki V-Strom Motorcycle Forums

maar ga nu mijn mandje in, morgen weer om 5.30 uur op.
 
Laatst bewerkt:
dat is ook mijn idee, schroefdraad stuk. kan gebeuren, ook als je met de hand de moer erop gedraaid hebt.

ik zou er eerst iemand met een frisse blik naar laten kijken voor de enige oplossing betekend dat het stuk moet...

frank
 
Laatst bewerkt:
Heeft niks met aantrekken te maken, zo'n moer met 110 nm moet makkelijk kunnen, waarschijnlijk was de draad al beschadigd toen de moer gemonteerd werd, en dat heeft dan weer met verstand te maken.

En dan vrolijk met een dikke momentsleutel aanjoekelen tot de "KLIK"
i.p.v. met de hand/verstand en dan voelen dat er misschien iets niet helemaal lekker zit.
 
remedie is de volgende keer war vet erop smeren voor het vast te zetten.
Lees in verschillende topics dat het iig. bij de V.Stroms vaker voorkomt...
.

Ja als je zekerheid wilt dat je de boel kapot trekt, moet je vet op de draad gaan doen voordat je hem met een momentsleutel aantrekt, dan ga je geheid over je max koppel heen
 
Terug
Bovenaan Onderaan