triumph sprint st 1050 erg luid bij schakelen

thijssie777

Rookie
2 jun 2013
3
0
purmerend
Ik heb vorig jaar mijn vfr750 ingeruild op een triumph sprint st1050.
Een heerlijke motor het enige wat me stoort is dat de versnellingsbak erg veel lawaai maakt bij schakelen. Een luide klap is te horen bijna elke keer als ik van versnelling verander. Hij schakeld op zich goed. Als de motor warm is is dit nog iets erger.
Ik vroeg me af of andere mensen dit ook hebben?
En of dit misschien opgelost kan worden?
Zou het eventueel aan de olie kunnen liggen die in de motor zit?
Of hoort dit gewoon bij deze motor?

Hoop snel wat te horen

alvast bedankt voor de reacties
 
Bij de enkelzijdige achterwielophanging van de Sprint ST 1050 is de juiste ketting spanning zeer belangrijk.
Doordat deze een excentrische spanner heeft is het zeer belangrijk te controleren of u ook nog een geringe ketting speling heeft als de motor belast is.(als u op de motor zit).
Even iemand er op zetten met vergelijkbaar gewicht
Door het excenter in de achteras komt de ketting iets strakker bij inveren van de achterbrug.
ook een te losse ketting geeft natuurlijk een klokkend geluid bij het schakelen.

Maar u had hiervoor ook al een excenter in de achteras van de VFR ,dus heeft u hier waarschijnlijk wel ervaring mee
 
Ik heb vannavond even gekeken en de kettingspanning was zo'n 15 a 20 mm dit lijkt wat aan de strakke kant. Het boek voorschrijft 35 mm. Ik ga ook even de tip gebruiken om te kijken naar de ketting spanning met iemand op de motor, en stel de ketting dan gelijk even af. Ik heb ook voor de zekerheid de voorgeschreven motorolie besteld aangezien ik niet weet welke olie er door de verkopende partij in is gedaan.
Ik heb in dit geval voor de: MOBILE 4T 15w50 gekozen.
Hopelijk geeft deze combinatie het gewenste resultaat.
Bedankt voor de reacties tot nu toe.
 
kettingspanning op 30/35 mm gezet was maar 15 mm.
Ik heb het ook even laten opmeten toen ik er zelf op ben gaan zitten en dan was er nog maar zo'n 5 a 7 mm speling.

gelijk de motor even uitgetest en het resultaat is er.
geen haperingen meer en de luide klap is nu een hoorbare tik maar dat klinkt al veel natuurlijker. De olie is inmiddels ook binnen dus die ga ik van de week even wisselen wellicht dat dat ook nog wat resultaat boekt. Ik heb in iedergeval weer geleerd dat een motor bij de dealer kopen toch nog steeds betekend dat je alles zelf moet nalopen.
Ik vraag me af of ze de handboeken er wel netjes naast houden.
Zonde van de servicekosten die ik daarvoor heb betaald.

Bedankt voor alle goede tips!!
 
Hallo fijn te horen dat u er iets aan heeft,
Bij de Tiger 1050, Speed Triple 955i en 1050, en de Sprint ST 1050 en 955i modellen gaan zeer veel mensen in de mist met de ketting spanning.
Door de kracht die ontstaat door het verdraaien van het exenter t.o.v het draaipunt in de as komt er zeer veel spanning op de tandwielas,
Als bij deze motoren het tandwielas lager of het wiellager in het exenter versleten is , is dat bijna altijd te wijten aan de te geringe kettingspanning.
Heb al speed triple's gezien met 120dKm en een perfect origineel achterwiel lager.
Gewoon even iemand op de motor zetten en ketting afstellen op ongeveer 1 -1,5cm vrije ketting beweging in de hoogte
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vannavond even gekeken en de kettingspanning was zo'n 15 a 20 mm dit lijkt wat aan de strakke kant. Het boek voorschrijft 35 mm. Ik ga ook even de tip gebruiken om te kijken naar de ketting spanning met iemand op de motor, en stel de ketting dan gelijk even af. Ik heb ook voor de zekerheid de voorgeschreven motorolie besteld aangezien ik niet weet welke olie er door de verkopende partij in is gedaan.
Ik heb in dit geval voor de: MOBILE 4T 15w50 gekozen.
Hopelijk geeft deze combinatie het gewenste resultaat.
Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Ik gebruik Procycle 10W50 van motozoom.nl . Daarmee heb ik soepel functionerende motor mee. Een top olie. Ik heb geen last van moeilijk schakelende versnellingsbak. De 15W deel is te dik bij koude start.
Controleer wel de afstelling van je koppelingskabel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan