Sterk genoeg?

Dakke85

Die hard MF'er
20 sep 2009
275
0
Mechelen (B)
Gegroet,

Voor mijn café racer ga ik een rem en schakelset van een bandit plaatsen, echter is er op mijn GS850g hiervoor niets voorzien.

Nu heb ik een bevestigingsplaatje gemaakt om op het frame te lassen. De vraag is of dit stevig genoeg gaat zijn. Ter verduidelijking heb ik een tekening gemaakt in paint. Het plaatje is 4mm dik en in de gaten is schroefdraad getapt waar de bandit stepjes op bevestigd worden.

Zwart = frame
Rood = bevestigingsplaatje
Blauw = lasnaad

plaatjey.png


Het plaatje zelf:

minidsc0384.jpg



Alvast bedankt,
Grtz, Koen
 
Als vuistregel moet je draadlengte evenlang zijn als de draaddiameter. Maar een plaat van 8mm lijkt me niet zo praktisch, dus ik zou ook voor de borgmoertjes gaan.

Bestaat het remschakelsetje zelf ook uit een driehoek? Dan lijkt het plaatje zelf me stevig genoeg.
Maar als je het leuk vind kun je natuurlijk ook kleine schoortjes achter het plaatje lassen, dat maakt de constructie flink stijver.
 
Ok, een M8 bout achter de plaat moet zeker wel lukken.
Mijn grootste zorg ging eigenlijk uit naar de lasnaad, gaat deze sterk genoeg zijn?

@the sceaming chief: het zwarte is inderdaad de framebuis.
@iceman78: het remschakelsetje bestaat ook uit een driehoek. Het plaatje is daarvan over genomen.
 
Plaatje nemen van 6 mm dik moet goed zijn, voor mij moet het minstens sterk genoeg zijn om met vertrouwen op de steps te kunnen staan tijdens het rijden, moertje er achter lassen inderdaad, lengte van deze lassen zijn makkelijk sterk genoeg.
 
Gegroet,

Voor mijn café racer ga ik een rem en schakelset van een bandit plaatsen, echter is er op mijn GS850g hiervoor niets voorzien.

Nu heb ik een bevestigingsplaatje gemaakt om op het frame te lassen. De vraag is of dit stevig genoeg gaat zijn. Ter verduidelijking heb ik een tekening gemaakt in paint. Het plaatje is 4mm dik en in de gaten is schroefdraad getapt waar de bandit stepjes op bevestigd worden.

Zwart = frame
Rood = bevestigingsplaatje
Blauw = lasnaad

[afbeelding]

Het plaatje zelf:

[afbeelding]


Alvast bedankt,
Grtz, Koen


Geen probleem, de gaten zitten vlak bij het frame, wel inderdaad een moer achter lassen, gezien normale M8 een spoed heeft van 1,25 mm en in de plaat dus maar 3,2 gangen zit.
 
Laatst bewerkt:
Ok, een M8 bout achter de plaat moet zeker wel lukken.
Mijn grootste zorg ging eigenlijk uit naar de lasnaad, gaat deze sterk genoeg zijn?

@the sceaming chief: het zwarte is inderdaad de framebuis.
@iceman78: het remschakelsetje bestaat ook uit een driehoek. Het plaatje is daarvan over genomen.
De lasnaad zou ik me geen zorgen over maken, die is lang zat. Het "zwakke" punt is eerder de plaat zelf, niet dat 'ie breekt, maar meer dat 'ie evt. wat flexibel aan kan voelen als je op de steps gaat staan. Maar ik denk dat dat wel mee gaat vallen.

Ik zou 'm vastlassen zoals je al bedacht had, en dan de steps even monteren om te testen hoe flexibel het geheel is. Je kunt er dan nog een driehoekje achter lassen om het geheel stijver te maken.
 
Gegroet,

Voor mijn café racer ga ik een rem en schakelset van een bandit plaatsen, echter is er op mijn GS850g hiervoor niets voorzien.

Nu heb ik een bevestigingsplaatje gemaakt om op het frame te lassen. De vraag is of dit stevig genoeg gaat zijn. Ter verduidelijking heb ik een tekening gemaakt in paint. Het plaatje is 4mm dik en in de gaten is schroefdraad getapt waar de bandit stepjes op bevestigd worden.

Zwart = frame
Rood = bevestigingsplaatje
Blauw = lasnaad

[afbeelding]

Het plaatje zelf:

[afbeelding]


Alvast bedankt,
Grtz, Koen


Bedenk wel dat het frame ter plaatse krom gaat worden door de krimp van de las.
 
PLaatje 6 mm dik, dan heb je tenminste wat vlees.
draadbusje i.p.v. moeren lassen. Draadbusje kan wat meer draad hebben en zijn lasbaar. Voor lassen aan moeren heb je lasmoeren nodig en niet de gewone 8.8 kwaliteit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan