XJ600 ('91) maakt wat rare geluiden

XJ6Colin

Rookie
4 jun 2013
17
0
Emmen
Hallo,

Nu 6000 kilometers gereden te hebben mijn XJ600 begint hij wat rare geluiden te maken, het lijkt net alsof er een zuigerveer tegen de zuigerrand aan slijt.. Ook brand het olielampje soms bij hard optrekken maar gaat ook zo weer uit. Als ik bij het glaasje kijk lijkt het wel alsof er genoeg olie inzit (2/3 vol). Is het normaal dat hij wat herrie maakt of zit het niet goed in dat 'onverwoestbare' blokje?

Ook rammelt mijn ketting wat als ik door de bochten ga of weg rij in de 1, zal dit gewoon een kwestie van spannen zijn of moet ik gewoon nieuw setje tanden en ketting? Kan ik zelf de kettingspannen of kan ik hem beter even wegbrengen naar de motorboer?

Bij voorbaat dank! :)

- Colin
 
Bedankt voor de reacties :)

Ik heb zojuist weer even gekeken, koud en na 5 minuten rijden, recht houdend of op de bok, het glaasje blijft dezelfde stand aanhouden, 2/3 glaasje gevuld met olie. Deze was hetzelfde als toen ik hem kocht, alleen brandde het olie lampje toen niet en klonk hij ook beter..

En Martell, ik zal het onthouden, voor als ik iets kapot maak :p

Ik heb ook geen idee hoeveel olie ik er dan bij moet doen, zal ik gewoon voor de zekerheid alle olie vervangen? Dat is waarschijnlijk toch nog niet gebeurd, en de fiets is wel al 22 jaar oud
 
Bedankt voor de reacties :)

Ik heb zojuist weer even gekeken, koud en na 5 minuten rijden, recht houdend of op de bok, het glaasje blijft dezelfde stand aanhouden, 2/3 glaasje gevuld met olie. Deze was hetzelfde als toen ik hem kocht, alleen brandde het olie lampje toen niet en klonk hij ook beter..

En Martell, ik zal het onthouden, voor als ik iets kapot maak :p

Ik heb ook geen idee hoeveel olie ik er dan bij moet doen, zal ik gewoon voor de zekerheid alle olie vervangen? Dat is waarschijnlijk toch nog niet gebeurd, en de fiets is wel al 22 jaar oud

Ik mag toch hopen dat er geen 22 jaar oude olie in je blok zit *D
Je zou het eerst alleen kunnen bijvullen (koud en motor recht op), zo vol dat je nog net een luchtbelletje ziet in je kijkglas.
Oude/nieuwe olie maakt voor je probleem niet uit, eerder de hoeveelheid.

Zie je het niveau door het kijkglaasje wel heen en weer gaan als je de motor beweegt? Soms is je kijkglas van binnen zo aangekoekt (22 jaar oude olie :+ ) dat het LIJKT alsof er nog wat in zit, maar dit niet het geval is / je niveau wel te laag is.
 
Hoop ik ook maar die mensen waar ik hem van heb waren échte beunhazen, dus alles is mogelijk ;)
Ik heb de motor wat heen en weer gedaan maar lijkt niks te veranderen :(
Als ik zo bij de vuldop naar binnen kijk zie ik ook geen olie en het lijkt allemaal wel erg droog..
Hoe zou ik het ruitje schoon kunnen maken?

Ik denk dat ik maar gewoon nieuwe olie erin doe, want ik rij hier ook al een jaar mee rond.
Maakt het uit welke olie ik koop? Motorfietsolie / gewone motorolie?
Ook las ik dat de 1 10w40 en de ander 20w40 erin doet, is het veilig om gewoon 15w40 te doen? ;)
 
Bedankt voor de reacties :)

Ik heb zojuist weer even gekeken, koud en na 5 minuten rijden, recht houdend of op de bok, het glaasje blijft dezelfde stand aanhouden, 2/3 glaasje gevuld met olie. Deze was hetzelfde als toen ik hem kocht, alleen brandde het olie lampje toen niet en klonk hij ook beter..

En Martell, ik zal het onthouden, voor als ik iets kapot maak :p

Ik heb ook geen idee hoeveel olie ik er dan bij moet doen, zal ik gewoon voor de zekerheid alle olie vervangen? Dat is waarschijnlijk toch nog niet gebeurd, en de fiets is wel al 22 jaar oud

Als koud en na 5 minuten rijden hetzelfde oliepijl weergeven zit je naar iets anders te kijken en is je olie dus (ver) onder het gewenste niveau. Snel bijvullen, of beter vervangen, die handel en meteen even een nieuw oliefiltertje.

10W40 halfsyntheet motorfietsolie is wat je wil hebben voor een Diversion en de precieze hoeveelheid met filterwissel staat in het handboek maar dat zal ergens tussen 2 en 3 liter zijn.

EDIT: 2,6 liter bij een 600 diversion met nieuw filter. Maar heb je eigenlijk wel een diversion? In 1991 stapten ze over van de XJ600 op de XJ600S dus als je de oude versie hebt moet je nog even kijken hoeveel olie maar dat zal ook wel iets minder dan 3 liter zijn.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan