Starten Kawa Ninja '98

  • Onderwerp starter Anoniempje338
  • Startdatum
A

Anoniempje338

Guest
Hee allemaal,

ik ben de enige in mijn omgeving die sinds kort een motor heeft, dus vandaar dat ik hier mijn vraag stel..
ik ben sinds enkele weken in het bezit van een kawasaki ninja uit 1998.
Aangezien ik nog beginnend bestuurder ben, is deze begrensd naar 25kw.

Nou heb ik geen problemen gehad met starten, tot vorige week. Normaal gezien gebruik ik de choke. De verkoper vertelde mij dat deze met warmer weer niet helemaal open hoeft en dat ik even moet kijken wanneer mijn motor hem pakt. Bij
mij werkte hij alleen als ik de choke helemaal open zette. Nou is dat niet erg, maar vorige week wilde hij helemaal niet starten.
Ik had mijn choke open staan, maar hij pakte hem niet. Je hoorde de motor wel, maar deze bleef niet aan. Na de motor een nachtje te hebben laten staan, deed hij het de volgende dag opeens wel weer.
Vandaag wilde ik weer vertrekken. Choke helemaal open, knop indrukken en ja hoor hij start. Ik heb er een eind mee gereden en vervolgens heeft hij in het warme weer vandaag 4 a 5 uur stilgestaan. Toen ik hem opnieuw wilde starten, wilde dit niet, maar moest ik extra gas bijgeven.

Mijn vraag als leek is; Is het normaal dat je bij sommige motoren gas moet bijgeven om hem te starten? (Ben dit niet gewend van bij het lessen) en kan het misschien liggen aan het begrenzen dat de choke helemaal open moet, ook al is het warm weer?

Hoop dat jullie mij kunnen helpen!
 
Pff. Mijn Honda Fireblade CBR900RR uit 1997 start ook elke dag met een fikse hoestbui. Ik doe de choke helemaal open en als hij start, draait hij op 1500 toeren. Langzaam gaan de toeren omhoog om na een paar seconden ineens door te schieten naar de 2500rpm. Dan stel ik hem terug op 1500rpm en loopt hij na een paar seconden nogmaals op naar de 2000rpm. Dan nog een keer terug stellen naar 1500rpm en dan kan ik rijden.

Ik kan ook wel rijden met de toeren op 2500rpm, maar dat rijdt ont-zet-tend kut (95kw), vandaar deze procedure.

Nou het grappige. Als de motor ook meer eventjes warm is geweest, dan moet ik ECHT niet meer proberen op de choke te starten. Zelfs al was het 2 uur geleden. Een beetje warmte in de cylinders is al genoeg om hem meteen te laten verzuipen bij het starten met choke.

Dus als ik eventjes gereden heb, hoef ik hem niet meer te starten met de choke. Gewoon starten, klein beetje gas erbij (dat is wel nodig) en vroem.

In alle gevallen (behalve als hij verzuipt ;)), start hij meteen na 1 slag van de startmotor.

Mijn conclusie is gewoon dat door de hoge compressie het een temperamentvolle motor is. Hij heeft carburateurs en dat heeft voordelen en nadelen (onder andere bij het starten).

Ik vind het wel best. Wat mij betreft is het normaal voor een carburateurfiets, zeker als het er eentje is met hoge compressie (25kw maakt niet uit voor de compressie ;)) of (over)vierkante boring.

Die moderne fietsen hebben allemaal injectie en dan kan de computer alles voor je regelen. Daarom ging het bij je lesmotor allemaal wat makkelijker.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor je reactie! Ik heb wel 1x meegemaakt dat ik mét choke ook nog gas erbij moest geven.. Heb zelf nog niet echt mazzel gehad met deze motor sinds aanschaf (gelukkig netjes opgelost door dealer), vandaar mijn vraag.. Dan weet ik in ieder geval dat het niet aan mijn motor ligt.
 
Ik heb hetzelfde model en moet vaak ook choken, slaat wel meteen aan en schiet dan omhoog in toeren. Regel ik hem bij naar 2000 toeren en rij ik weg, na een paar 100 meter kan de choke er wel af.
 
Terug
Bovenaan Onderaan