ZXR750 start-mysterie.. Wie helpt mij de weg op?

ZuluXrayRomeo

Die hard MF'er
9 jul 2010
807
0
Mede motormuizen

In het kort, ik heb mijn ZXR750J uit '92 een nachtje op het contact gelaten, met als gevolg dat hij de volgende dag niet meer startte, ondanks het gebruik van een andere volle accu.

Zo ben ik tot de ontdekking gekomen dat de pomp tijdens het starten maar 6V krijgt, niet genoeg om te pompen dus.
Echter pompt de pomp alleen als de motor loopt, dus dit is verwaarloosbaar.

Voor de duidelijkheid heb ik hier wat gegevens:

*Pompmechanisme heb ik nieuw gekocht, vervangen en getest
*Bougies vonken (niet geweldig, maar voldoende)
*startrelais doorgemeten
*Leidingen, filters, carburateurs zijn schoon
*Heb spanning op de pomp gezet, zodat de carburateurs volgepompt werden (was te horen aan de pomp)
*Zekeringen zijn in orde

Heb hem vandaag nog aan de auto accu gezet, maar wederom geen succes.


Het gekke is dat hij het altijd zonder moeite heeft gedaan, maar er komt nu geen plofje of wat dan ook vanaf...

Wie weet er raad? ;(
 
als je contact continu aanstaat staan je CDI/bobines al die tijd onder spanning, [zonder ontladen te worden] ik zou zeggen dat 1 van deze twee dat niet erg leuk heeft gevonden. ;)


verder kan het eigenlijk niets zijn dan Yiffieschakelaar/noodknop of rot contactslot.
bougies die alle 4 ineens rot zijn geloof ik niet zo in :)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties.

Red Force: Daar dacht ik ook nog aan, maar heb de min-pool van de accu waar ik mee startte gewoon op het frame gezet..
Of zit ik verkeerd te denken?

Bananeman: Dát is een goeie!

Mr Old(s)cool!: Dat zou inderdaad ook nog kunnen, maar hij vonkt nog wel gewoon :?
Jiffyschakelaar had ook een mogelijkheid kunnen zijn, echter heeft deze geen functie als hij in de neutraal staat.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties.

Red Force: Daar dacht ik ook nog aan, maar heb de min-pool van de accu waar ik mee startte gewoon op het frame gezet..
Of zit ik verkeerd te denken?

Bananeman: Dát is een goeie!

Mr Old(s)cool!: Dat zou inderdaad ook nog kunnen, maar hij vonkt nog wel gewoon :?
Jiffyschakelaar had ook een mogelijkheid kunnen zijn, echter heeft deze geen functie als hij in de neutraal staat.

Probeer de minpool van de startaccu eens op de massakabel van de motor.
De bougies moeten wel goed vonken anders start hij nog niet, dus doorgeslagen bougies zou goed kunnen, gewoon even vervangen voor de zekerheid.
 
Probeer de minpool van de startaccu eens op de massakabel van de motor.
De bougies moeten wel goed vonken anders start hij nog niet, dus doorgeslagen bougies zou goed kunnen, gewoon even vervangen voor de zekerheid.
Je kunt nog best gelijk hebben, ik zal morgen wat nieuwe bougies halen.
Bedoel je dat ik de klem van de startkabel even op de min-pool van de accu moet zetten?
 
Zo duidelijk heb ik het nog niet bekeken, heb slechts getest met het laatste restje accu..


eerst accu goed opladen en [met nieuwe bougies] weer opnieuw je vonk bekijken,
nu heb je kans dat je vonk sowieso niet krachtig genoeg was doordat je startmotor de stroom verbruikt die je CDI eigenlijk zou moeten krijgen uit dat restje accu,

gevolg is/kan zijn dat je spanning op de accu induikt onder grenswaarde en je CDI niet goed kan werken met een haperende accu. > zwakke vonk.

dus eerst goed opladen die accu en dan weer verder testen.
dat zou ik tenminste doen. ;)
 
Laatst bewerkt:
eerst accu goed opladen en [met nieuwe bougies] weer opnieuw je vonk bekijken,
nu heb je kans dat je vonk sowieso niet krachtig genoeg was doordat je startmotor de stroom verbruikt die je CDI eigenlijk zou moeten krijgen uit dat restje accu,

gevolg is/kan zijn dat je spanning op de accu induikt onder grenswaarde en je CDI niet goed kan werken met een haperende accu. > zwakke vonk.

dus eerst goed opladen die accu en dan weer verder testen.
dat zou ik tenminste doen. ;)
Je redenatie klopt helemaal, maar ik heb van de week de accu van de auto geprobeerd, dus zou je denken dat beide partijen genoeg spanning kregen om hun werk te doen..

Nóg startte hij niet.

enfin, morgen haal ik de bougies en de accu staat aan de lader. Tot die tijd zijn andere tips meer dan welkom! :W
 
Slechte massa vanaf de accu lijkt mij niet de oorzaak als de startmotor gewoon vlot ronddraait. Deze trekt vele malen meer stroom dan welke andere gebruiker dan ook en zal bij een slechte massa direct merkbaar zijn.
Worden de bougies wel nat ? Misschien te nat (verzopen en vetgeslagen) ?
 
Hallo Rijkwessel,

Start de motor maar eens met behulp van startkabels aan een auto. Waarschijnlijk is de spanning van je accu toch te laag. Dan wil een ZXR echt niet starten. Eventueel wil aanduwen in de 2e versnelling meestal ook wel werken.

Groet Jan
 
Iedereen ontzettend bedankt voor het meedenken en de behulpzame reacties!! Inmiddels heb ik er alweer ruim 50km opzitten vandaag!

Het was een beetje van al het hierboven genoemde.
4 bougies à €33 later, een sok in het luchtfilter en twee startkabels aan de auto en hij sprong vrijwel meteen aan!!

Dus wie met hetzelfde probleem kampt, vervang die bougies. Ik dacht altijd dat dat juist wel meeviel...

Ik zal eens een poging doen een foto van mijn zelfbouw bougiesleutel up te loaden, want die bougies gaven zich natuurlijk niet zomaar gewonnen..!
 
Terug
Bovenaan Onderaan