Cbr 929 rare ratel. Advies gevraagd

Jph1981

Die hard MF'er
13 okt 2012
521
0
Groningen
In mijn blok hoor ik een rare ratel bij ongeveer de 2000 toeren. Eerst werd gedacht dat het de naks was, deze is afgelopen zaterdag vervangen, maar heeft niet geholpen. Idee dat het wat erger is geworden. Gisteren heeft er een monteur op gereden en vond het tikken ook heel vreemd. De tik zit ook echt aan de rechter kant van het blok. De monteur heeft ooit 1x eerder zoiets meegemaakt met een zelfde motor en bouwjaar, heeft hem helemaal uit elkaargehad en ze hebben nooit iets kunnen vinden. Hij heeft mij ook verzekerd dat het absoluut niet de nokkenasketting is.

Dus advies was om het vooralsnog in de gaten te houden dat het niet erger zou worden.

Het gaat om een honda cbr 929 rr uit 2000 met ca 36000 km

Iemand hier ook ervaring mee gehad en enig idee wat het zou kunnen zijn?
 
Nee klopt, ik had al een prijs opgevraagd. Kosten € 3,- p/st. Valt gelukkig mee.

De ratel zit echt aan de rechter kant, hoog in het motorblok, dus denk dat de demper afvalt. Is een kapotte pakking ook zichtbaar, of moet het dan echt los?

Ik probeer morgen anders wel even een filmpje te maken.
 
Je kan met een lange schroevendraaier het metaal tegen de betreffende uitlaataansluiting houden en met het handvatgedeelte tegen je oor houden . Het tikkende geluid wat daar ontstaat kun je aardig goed bepalen waar het precies zit .
 
Laatst bewerkt:
Mag ik zo vrij zijn om de geluidsmensen hier iets te vragen over een geluidje in mijn 929?
Bij stationair draaien is de motor rumoeriger als ik niet ontkoppel. Ontkoppel ik, dat loopt het blok stiller. Dan valt een soort "hhhhoe" geluid weg. Het lijkt een beetje op het windgeruis langs je slaapkamerraam in de herfst bij een flinke storm. Ik weet het echt niet anders te omschrijven, sorry...
Ik denk aan de NAKS, maar snap niet dat het geluid verdwijnt /sterk vermindert als ik ontkoppel.

Feiten: 66.000 km, grote beurt - dus ik neem aan klepspelingcontrole - gehad bij de 50.000 km. Ik heb toen gevraagd of de monteur iets vreemds hoorde. Maar nee.

Heeft iemand van jullie een idee?
Alvast bedankt voor het meedenken.
 
Je kan met een lange schroevendraaier het metaal tegen de betreffende uitlaataansluiting houden en met het handvatgedeelte tegen je oor houden . Het tikkende geluid wat daar ontstaat kun je aardig goed bepalen waar het precies zit .


Bedankt voor de tip. Ik heb van het weekend de motor nog niet aangeraakt, dus ook nog geen filmpje gemaakt. Deze volgt nog :)
 
Mag ik zo vrij zijn om de geluidsmensen hier iets te vragen over een geluidje in mijn 929?
Bij stationair draaien is de motor rumoeriger als ik niet ontkoppel. Ontkoppel ik, dat loopt het blok stiller. Dan valt een soort "hhhhoe" geluid weg. Het lijkt een beetje op het windgeruis langs je slaapkamerraam in de herfst bij een flinke storm. Ik weet het echt niet anders te omschrijven, sorry...
Ik denk aan de NAKS, maar snap niet dat het geluid verdwijnt /sterk vermindert als ik ontkoppel.

Feiten: 66.000 km, grote beurt - dus ik neem aan klepspelingcontrole - gehad bij de 50.000 km. Ik heb toen gevraagd of de monteur iets vreemds hoorde. Maar nee.

Heeft iemand van jullie een idee?
Alvast bedankt voor het meedenken.

Ff voor mijn duidelijkheid hoor, maar hoor je dat geluid tijdens het rijden of als je stilstaat?
 
Mag ik zo vrij zijn om de geluidsmensen hier iets te vragen over een geluidje in mijn 929?
Bij stationair draaien is de motor rumoeriger als ik niet ontkoppel. Ontkoppel ik, dat loopt het blok stiller. Dan valt een soort "hhhhoe" geluid weg. Het lijkt een beetje op het windgeruis langs je slaapkamerraam in de herfst bij een flinke storm. Ik weet het echt niet anders te omschrijven, sorry...
Ik denk aan de NAKS, maar snap niet dat het geluid verdwijnt /sterk vermindert als ik ontkoppel.

Feiten: 66.000 km, grote beurt - dus ik neem aan klepspelingcontrole - gehad bij de 50.000 km. Ik heb toen gevraagd of de monteur iets vreemds hoorde. Maar nee.

Heeft iemand van jullie een idee?
Alvast bedankt voor het meedenken.


90% kans dat het je druklager is, in de koppelingskorf. Ik heb hetzelfde geluid, en heb inmiddels nieuwe lagers gekocht (naald en kogellager) voor EURO 90,00.
Ik ga er binnenkort naar kijken om te vervangen
 
@jph1981: Ik weet niet of ik het al rijdende hoor. Als ik voor het verkeerslicht sta dan is hij stiller als ik ontkoppeld heb (in z'n 1) dan gekoppeld (in neutraal, duh).

@srad-rob: Dank voor je reactie. Gezien het verschil in geluid tussen gekoppeld/ontkoppeld lijkt het een zeer plausibele oorzaak.
Blijkbaar heeft hij 2 lagers? Of ga je kiezen?

Ik zal eens proberen een filmpje te maken. Een daarna nog proberen om het op het net te krijgen...
 
Ja bestaat uit 2 lagers, ik ga beide vervangen en hoop dat dit de oplossing is. Als dat niet zo is, moet de korf vervangen worden en die kost 420 eu...

Btw, het geluid kan GEEN kwaad voor je blok... Ik vervang het alleen omdat het een irritant geluid is in de neutraalstand
 
Hier het filmpje dat ik vanmorgen heb gemaakt.


Bij 34 seconden zie je de koppelingskabel, en als je goed luistert hoor je een verschil in geluid.
Dit zit er overigens al een km of 20.000... Als het slecht zou zijn, dan had ik denk al lang panne gehad.
 
Mag ik zo vrij zijn om de geluidsmensen hier iets te vragen over een geluidje in mijn 929?
Bij stationair draaien is de motor rumoeriger als ik niet ontkoppel. Ontkoppel ik, dat loopt het blok stiller. Dan valt een soort "hhhhoe" geluid weg. Het lijkt een beetje op het windgeruis langs je slaapkamerraam in de herfst bij een flinke storm. Ik weet het echt niet anders te omschrijven, sorry...
Ik denk aan de NAKS, maar snap niet dat het geluid verdwijnt /sterk vermindert als ik ontkoppel.

Feiten: 66.000 km, grote beurt - dus ik neem aan klepspelingcontrole - gehad bij de 50.000 km. Ik heb toen gevraagd of de monteur iets vreemds hoorde. Maar nee.

Heeft iemand van jullie een idee?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Hier het filmpje dat ik vanmorgen heb gemaakt.


Bij 34 seconden zie je de koppelingskabel, en als je goed luistert hoor je een verschil in geluid.
Dit zit er overigens al een km of 20.000... Als het slecht zou zijn, dan had ik denk al lang panne gehad.

Ik heb precies hetzelfde met mijn GSXR. Inmiddels ~2000km mee gereden zonder problemen, weet ook niet wat het precies is en of het kwaad kan..
 
Laatst bewerkt:
Hier het filmpje dat ik vanmorgen heb gemaakt.


Bij 34 seconden zie je de koppelingskabel, en als je goed luistert hoor je een verschil in geluid.
Dit zit er overigens al een km of 20.000... Als het slecht zou zijn, dan had ik denk al lang panne gehad.

Is het geratel ook verdwenen als je wat hoger in toeren gaat door met het gashendel te spelen?
 
Laatst bewerkt:
Hier het filmpje dat ik vanmorgen heb gemaakt.


Bij 34 seconden zie je de koppelingskabel, en als je goed luistert hoor je een verschil in geluid.
Dit zit er overigens al een km of 20.000... Als het slecht zou zijn, dan had ik denk al lang panne gehad.

Hmm gelukkig is het bij mij niet zo extreem.. maar wel vergelijkbaar. Ik kan je met bijna zekerheid zeggen dat het die lagers zijn.
Als je ff een pb stuurt met je emailadres, stuur ik je ff een foto van welke lagers ik heb gekocht.

Rob.
 
Niet alles gelezen...

Het blok van mn GS1000 werd ineens heel stil toen er nieuwe klepgeleiders in kwamen.
En ze waren niet eens echt versleten..

Ik had wel eens gehoord dat het tikken wat ie deed (beetje maar overigens) een GS kwaal was, dat het de lagering van de nokkenassen was
 
Haha ja dat zou misschien het beste zijn. Maar heb geen sleutel ervaring.

Ik ga er denk ik volgende week aan beginnen, als ik alles binnen heb.
Ik ben namelijk gisteren naar onze motorboer geweest, en die zei dat het 100% NIET me kleppen zijn die ik hoor, maar wel me NAK, en me druklager of koppelingskorf.

Wat ik heb besteld:

-APE handmatige NAKS (zit nu een automatische in)
-NAKS pakking
-NAK geleiders (kunststof)
-koppelingskorf naaldlager en druklager
-4lt Bel Ray EXP 10w40 olie
-oliefilter

Mocht het niet verholpen zijn, kan me nokkenas ketting op zijn, maar dat lijkt me sterk omdat er pas 16100km op de teller staat..
 
Terug
Bovenaan Onderaan