Kawasaki 2 jr stil gestaan en wil weer gaan rijden

Edwin070

Rookie
7 jun 2013
3
0
Den Haag
Ik heb een Kawasaki 1.500 classic uit 1999. Heeft de afgelopen twee jaar binnen stilgestaan. Nu wil ik de motor weer gereed maken om te gaan rijden. Mijn accu doet het niet meer, daar heb ik een nieuwe voor besteld. Ik wil de benzinetank er vanaf halen en deze schoonspoelen (ik weet overigens niet of hij vuil is). Verder wil ik de motorolie vervangen. De banden zien er nog goed uit (voor zover ik dat kan beoordelen). Waar moet ik nog meer aandacht aan besteden voordat ik de motor weer kan gebruiken. Alvast hartelijk bedankt voor jullie bijdrage.
 
Wat IK zou doen...

Vervangen:

olie
oliefilter
luchtfilter
brandstoffilter
remvloeistof
bougies

Evt. kleppen stellen en carburatuers synchroniseren

Ff algemene dingen nalopen:
bandjes (spanning en profieldiepte en droogtescheuren)
remblokken checken
tandwielen/kettingwielen en ketting (of heeft deze cardan??)

Succes!
 
Laatst bewerkt:
vervang anders het brandstoffilter ook mogelijk zit hier ook vuil in (vergoming van brandstof).
ook zou ik de remmen even na kijken, en vergeet vooral niet de remvloeistof (officieel na 2 jaar vervangen ;) ), de bandenspanning zal ook wel niet helemaal top zijn dus kijk hier ook even naar.

en als je de olie vervangt doe dan natuurlijk ook even een nieuw filter :Y .

motor even goed wassen en poetsen dan vallen je vaak nog wel wat meer dingentjes op, en dan een veilige rijs :] !


(waar heb ik niet aan gedacht jongens :? )


GR NEMO
 
Mijn eerste motor CB750 had iets van 5 jaar stil gestaan.
Stond in een schuur achter allemaal zooi. verkoper (collega van me) zei "neem een accu mee en hij start" .
Dus accu erin, bandjes opgepompt, choke open, starten en ik heb er geen problemen mee gehad (tot de ketting een maand of 8 later in mijn blok schoot, ik was toen een arme sloeber en was aan t sparen voor een ketting maar wel doorrijden met 100km per uur over een hobbel)
 
checken op aanwezigheid van muizennesten, bandjes oppompen, oliepeil nakijken, verse benzine erin.
accu opladen of nieuwe accu erin en goan! :Y :]


waarom nieuwe bougies, filters, banden, etc?
gewoon rijden met dat hok, later zie je wel of/wat voor onderhoud ie eventueel extra nog nodig heeft. ;)
 
Laatst bewerkt:
Mijn eerste motor CB750 had iets van 5 jaar stil gestaan.
Stond in een schuur achter allemaal zooi. verkoper (collega van me) zei "neem een accu mee en hij start" .
Dus accu erin, bandjes opgepompt, choke open, starten en ik heb er geen problemen mee gehad (tot de ketting een maand of 8 later in mijn blok schoot, ik was toen een arme sloeber en was aan t sparen voor een ketting maar wel doorrijden met 100km per uur over een hobbel)
Zo doet de motorboer dat ook bij een modelletje achter uit de showroom. Daar merk je niets van.
Helaas wil benzine van minder als 10 jaar oud slecht branden. Die moet je tegenwoordig bijna standaard verversen.
 
Ik zou hem starten en gaan rijden.....
just my 2 cents

Op les heb je BRAVOK geleerd. Dat is toch het minimum wat je moet doen. En eigenlijk moet je dat voor elke rit doen.

Nou vind ik dat laatste wat ver gaan. Maar voor een motor die 2 jaar heeft stil gestaan is een BRAVOK toch wel het minimum. Scheelt je ellende en geld.

In die 2 jaar zijn er dingen versleten (roest, rubbers hard geworden, vocht in de olie, carburateurs
dichtgekoekt, water in de tank).

Maar na 2 jaar weet je ook niet meer wat er nog meer mee mis was. Het is toch vrij slordig als je bij de eerste bocht merkt dat je de remvloeistof uit de remmen had gehaald toen je hem wegzette. Of dat je het stepje provisorisch met een parker had vastgezet en dat je hem niet moest belasten. Of... noem maar op.
 
Zo doet de motorboer dat ook bij een modelletje achter uit de showroom. Daar merk je niets van.
Helaas wil benzine van minder als 10 jaar oud slecht branden. Die moet je tegenwoordig bijna standaard verversen.

Maar ook minerale olie levert problemen op. Niemand zal de olie nog even verversen voordat hij zijn motor voor 5 jaar gaat wegzetten. En niemand weet hoe lang die olie erin heeft gezeten.

Maar als die olie niet goed meer is, terwijl je toch gewoon lekker gaat rijden, dan zijn na een half jaartje toch echt je kleprubbers aan de beurt. En mogelijk schade aan je nokkenas.

Zo'n ramp IS het toch niet om EERST de olie te verversen en DAN pas te starten?

Ik lees vaak: eerst kijken of 'ie start, en dan kijken we wel of we de olie gaan vervangen. Wat een onzin. De motor gaat echt wel starten als je hem rijdend hebt weggezet. Hooguit met een beetje moeite. Dus kun je die olie ook wel meteen EERST vervangen.
 
Hij stond 2 jaar stil, geen 5.

wat een geleuter allemaal, ik heb er 2 die altijd buiten staan
die ene heb ik al 10 jaar, hoevaak heb ik olie vervangen... laat het 2 keer zijn?
en het is nog een oliekoeler ook.


geen olieverbruik en nog steeds starten lopen rijden. :)
als ie minder goed gaat schakelen is dat een teken voor mij om oliepeil na te kijken en eventueel verversen.
 
Hij stond 2 jaar stil, geen 5.

wat een geleuter allemaal, ik heb er 2 die altijd buiten staan
die ene heb ik al 10 jaar, hoevaak heb ik olie vervangen... laat het 2 keer zijn?
en het is nog een oliekoeler ook.


geen olieverbruik en nog steeds starten lopen rijden. :)
als ie minder goed gaat schakelen is dat een teken voor mij om oliepeil na te kijken en eventueel verversen.


Man, dat is levensgevaarlijk en onverantwoord bovendien!





:+
 
Ik heb geleerd dat je die zwarte ronde dingen aan de onderkant moet houden, en als het kan nergens tegenaan rijden....
Gaat me eigenlijk al 35 jaar goed af


Das te makkelijk, je moet op zijn minst 6 rondjes om de motor lopen en alles controleren voordat je wegrijdt, en na 2 kilometer stilstaan met een lege tank :X
 
Das te makkelijk, je moet op zijn minst 6 rondjes om de motor lopen en alles controleren voordat je wegrijdt, en na 2 kilometer stilstaan met een lege tank :X

Ja bij ons rijden een stuk of 6 heftruck's rond, en ik heb ooit ( omdat ik als monteur ook wel eens een heftruck nodig heb om machines te reviceren, en soms zware onderdelen moet vervangen) ook de opleiding gedaan om een heftruck te mogen besturen, en daar leer je ook om voor aanvang dienst de truck helemaal na te lopen op lekkage en gebreken, beschadigde leidingen etc....
Heb dat in 25 jaar nog nooit een chauffeur zien doen, een keer per jaar worden die dingen geserviced, en dan knallen ze weer een jaar....
 
Wat IK zou doen...

Vervangen:

olie
oliefilter
luchtfilter
brandstoffilter
remvloeistof
bougies

Evt. kleppen stellen en carburatuers synchroniseren

Ff algemene dingen nalopen:
bandjes (spanning en profieldiepte en droogtescheuren)
remblokken checken
tandwielen/kettingwielen en ketting (of heeft deze cardan??)

Succes!


Huh kleppen stellen???? :?
En hoe moet je 1 carburateur dan synchroniseren?? :?
 
Evt. betekent eventueel......... :')

Ik weet niet van élke motor of hij 1/2/3/4 carburateurs heeft, het is een advies in algemene zin & er staat bovenaan 'wat IK zou doen'.....

:W


Natuurlijk zijn algemene adviezen prima hoor, maar deze heeft hydraulische klepstoters en 1 carburateur. Is nogal afwijkend.
Ga je de algemene adviezen opvolgen dan komen er hierdoor nog meer vraagtekens.
 
Terug
Bovenaan Onderaan