Naaldlager slijtage

JulesCBF

Rookie
16 jan 2013
21
0
Hallo heren

Sinds kort in het bezit van een tzr125 aangezien ik door 2 keer sneeuw een 11kw rijbewijs heb. Met de ''motor'' zon 1500km afgelegd ondertussen maar er begint wat te trillen wat mij irriteerd. Powervalve (uitlaatklep) nagekeken op speling, dit had hij niet. Voor de zekerheid vandaag de cilinder er af getrokken en alles ziet er nog goed uit, op 1 ding na misschien. Van de brommertijd kon ik mij nog herrinneren dat naaldlagers wel eens tikte wanneer je deze schud, maar is dit niet ietwat te veel?

Als meerdere zeggen vervangen dan doe ik dat en vise versa.
Mochten er mensen nog zijn met ideeen van wat dit trillen kan veroorzaken hoor ik het graag; het trillen is te horen vanaf 4000 toeren en houd op bij 7 a 7500 toeren. Het is echt een rammel geluid en geen gekraak.

Edit: de motor was niet nieuw trouwens, uit '89 en heeft nu 7700km op de teller staan

Hierbij het filmpje:

Alvast bedankt :}
 
Laatst bewerkt:
De kooi is alleen maar om de naalden uit elkaar te houden. De speling die je zo schud zegt helemaal, maar dan ook helemaal niets.
Je moet met de zuiger gemonteerd geen speling in de lengte van de drijfstang kunnen voelen.
En een hoogtoerige éénpitter trilt altijd, dat kan je in je schuurtje niet oplossen.
 
Hallo heren

Sinds kort in het bezit van een tzr125 aangezien ik door 2 keer sneeuw een 11kw rijbewijs heb. Met de ''motor'' zon 1500km afgelegd ondertussen maar er begint wat te trillen wat mij irriteerd. Powervalve (uitlaatklep) nagekeken op speling, dit had hij niet. Voor de zekerheid vandaag de cilinder er af getrokken en alles ziet er nog goed uit, op 1 ding na misschien. Van de brommertijd kon ik mij nog herrinneren dat naaldlagers wel eens tikte wanneer je deze schud, maar is dit niet ietwat te veel?

Als meerdere zeggen vervangen dan doe ik dat en vise versa.
Mochten er mensen nog zijn met ideeen van wat dit trillen kan veroorzaken hoor ik het graag; het trillen is te horen vanaf 4000 toeren en houd op bij 7 a 7500 toeren. Het is echt een rammel geluid en geen gekraak.

Edit: de motor was niet nieuw trouwens, uit '89 en heeft nu 7700km op de teller staan

Hierbij het filmpje:

Alvast bedankt :}

De naalden van een losse naaldlager tikken altijd, de ruimte wordt opgevuld bij montage.
 
Wat halflive al zei. Als die naalden niet in de kooi zouden worden gemonteerd met enige speling dan zouden ze mogelijk vastlopen. Controleer pistonpen lager en bigend op radiale speling. Als dar geen voelbare speling is is dat nog OK. een 1 cilinder trilt altijd wat, zelfs een met balansas. Als het merkbaar meer geworden is dan kan dat meerdere oorzaken hebben, bijv krukaslagers, loszittend vliegwiel, koppeling, baklagers, of iets simpels als bijv een iets loszittend blok in het frame.
 
Terug
Bovenaan Onderaan