Massaschakelaar voor een GSR 600A

Erwin_83

MF veteraan
24 jun 2012
5.964
1.867
Huizen
Beste forum gangers,

Om legaal mijn motor in mijn berging onder de appartementen te kunnen stallen heb ik voorgesteld om een massaschakelaar in de motor in te bouwen. Vandaag heb ik bericht gekregen dat de verzekering dit goed keurt en de motor dus legaal in de berging mag staan. (Moet nog wel even een grotere deur plaatsen)

Nu mijn vraag:
-Wat is de beste plek voor de massaschakelaar, in de plus of de min bij de accu?
-De motor heeft een klok en die wil ik wel onder stroom houden. Ik wil nog even gaan zoeken of ik deze apart kan voeden of een by-pass maken bij de massaschakelaar met een lage (2,5A ofzo) zekering. Kan dit laatste zomaar, of gaat dit problemen geven? Ik kan zelf al raden dat de zekering er met starten uit klapt als ik vergeet de massaschakelaar aan te zetten. Maar als reminder laat ik de buddyseat los liggen ofzo.

-Heeft er iemand nog tips of juist dingen die ik echt niet moet doen?
 
Een massaschakelaar op de + :')
De massaschakelaar omzeilen. :')

Is die schakelaar bedoeld om het volledige electrische systeem te onderbreken?
Zo ja, dan
Niet omzeilen
Starten gaat niet
Dan gaat er ook geen zekering defect

:)
 
Een massaschakelaar op de + :')
De massaschakelaar omzeilen. :')

Is die schakelaar bedoeld om het volledige electrische systeem te onderbreken?
Zo ja, dan
Niet omzeilen
Starten gaat niet
Dan gaat er ook geen zekering defect

:)


gaat er ook geen onwijze stroom lopen van de startmotor door/met zo'n massaschakelaar? :')

startmotor is niet voor niets ongezekerd. ;)
 
Beste forum gangers,

Om legaal mijn motor in mijn berging onder de appartementen te kunnen stallen heb ik voorgesteld om een massaschakelaar in de motor in te bouwen. Vandaag heb ik bericht gekregen dat de verzekering dit goed keurt en de motor dus legaal in de berging mag staan. (Moet nog wel even een grotere deur plaatsen)

Nu mijn vraag:
-Wat is de beste plek voor de massaschakelaar, in de plus of de min bij de accu?
-De motor heeft een klok en die wil ik wel onder stroom houden. Ik wil nog even gaan zoeken of ik deze apart kan voeden of een by-pass maken bij de massaschakelaar met een lage (2,5A ofzo) zekering. Kan dit laatste zomaar, of gaat dit problemen geven? Ik kan zelf al raden dat de zekering er met starten uit klapt als ik vergeet de massaschakelaar aan te zetten. Maar als reminder laat ik de buddyseat los liggen ofzo.

-Heeft er iemand nog tips of juist dingen die ik echt niet moet doen?



dat kan niet, als je naar je accukabels kijkt zijn die gemaakt om een slordige 150/200A aan te kunnen.

hoe zwaar denk je dat die schakelaar moet gaan worden?
dan moet je denken aan zoiets,

http://www.texasindustrialelectric.com/pdf/CH_75920.pdf

en dan nog, iets wat handmatig te schakelen is gaat zijn beveiliging aardig voorbij.


als laatste; hij doet gewoon niets want je blok-frame heeft geen massa/
 
Laatst bewerkt:
als je nu iets maakt qua beveiliging, maak je een onderbreking op je +12volt voeding na je 30A hoofdzekering.
veel doeltreffender.

Hier loopt die dikke rode +12volt [start]kabel naartoe en verdwijnt in het startrelais, echter wordt deze kabel afgetapt middels die 30A zekering voor de hoofdstroomvoorziening van je motor.

voor je contactslot de +12volt onderbreken kan ook nog ;)


met die massa schakelaar van jou kan je een hoop narigheid krijgen. -O-
 
Laatst bewerkt:
Beste wat je kunt doen is ergens een schuifschakelaar plaatsen. Maakt niet uit waar. Met een viltstift zet je ''aan'' en ''uit'' erbij. En ''massaschakelaar'' natuurlijk. Hoef je verder nergens op aan te sluiten want geen mens begrijpt waar dit voor dient. Ook je verzekeringsmuts niet.
 
Beste wat je kunt doen is ergens een schuifschakelaar plaatsen. Maakt niet uit waar. Met een viltstift zet je ''aan'' en ''uit'' erbij. En ''massaschakelaar'' natuurlijk. Hoef je verder nergens op aan te sluiten want geen mens begrijpt waar dit voor dient. Ook je verzekeringsmuts niet.


_O-

edit; ik denk inderdaad dat TS hier niet zoveel mee gaat opschieten.
wel mooi dat de verzekering hier gewoon in meegaat. -O- O-)
 
Laatst bewerkt:
De verzekering zal er pas naar laten kijken als de boel is uitgebrand. Dus een nep schakelaar is dan geen optie, een massa schakelaar met sleutel die je vergeet om te zetten zien ze dan niet meer als de sleutel is weg gesmolten.
 
Kijk even in een bootjes winkel.
Bij bootjes is het doodnormaal om de massa te onderbreken. Het probleem is dat je het ding netjes moet monteren. Dus ergens tussen je accu en het frame/blok.
En je klokje doet het niet meer.
 
Voor de veiligheid qua brand snap ik het iets meer, ik veronderstelde dat je het nodig had voor beveiliging tegen diefstal.

dan is de massa onderbreken mogelijk. Die schakelaar moet zeker 100A aankunnen, liefst meer.
de schakelaar die jij laat zien red dat niet. :)
 
Voor de veiligheid qua brand snap ik het iets meer, ik veronderstelde dat je het nodig had voor beveiliging tegen diefstal.

dan is de massa onderbreken mogelijk. Die schakelaar moet zeker 100A aankunnen, liefst meer.
de schakelaar die jij laat zien red dat niet. :)
'Max. belasting: 1000 A (bij 12 V kortstondig)'

Dus Conrad liegt over de productgegevens? Zulke schakelaars zijn bij boten, campers ed doodnormaal zoals al gezegd werd. Die kunnen dat echt wel aan.

Gewoon ding tussen de massa van je accu en je frame zetten, en accepteren dat je klokje t niet meer doet. Je kan een constructie maken met een draad en een diode zodat alleen je klokje massa krijgt, maar dan doe je eigenlijk de werking van die massaschakelaar weer teniet omdat er dan toch stroom gaat lopen..
 
'Max. belasting: 1000 A (bij 12 V kortstondig)'

Dus Conrad liegt over de productgegevens? Zulke schakelaars zijn bij boten, campers ed doodnormaal zoals al gezegd werd. Die kunnen dat echt wel aan.

Gewoon ding tussen de massa van je accu en je frame zetten, en accepteren dat je klokje t niet meer doet. Je kan een constructie maken met een draad en een diode zodat alleen je klokje massa krijgt, maar dan doe je eigenlijk de werking van die massaschakelaar weer teniet omdat er dan toch stroom gaat lopen..


die had ik niet gelezen, keek alleen ff snel naar het plaatje. ;)
 
Geen aanname's meer doen als je geen idee hebt waarover t gaat dus. ;)


ik snap prima waar het over gaat, die schakelaar moet zwaar genoeg zijn.
Ts was zelf niet duidelijk WAARVOOR deze schakeling gemaakt moest worden.
als je uitgaat van diefstalbeveiliging heeft het niet zoveel nut, teneinde hij in een berging onder het complex staat ga je automatisch uit van sabotage bij diefstal.

voor brand tegen te gaan is het een heel ander verhaal en kan het prima werken. ;)
ik zou wel een schakelaar gebruiken die 200A aankan.
 
Laatst bewerkt:
ik snap prima waar het over gaat, die schakelaar moet zwaar genoeg zijn.
Ts was zelf niet duidelijk WAARVOOR deze schakeling gemaakt moest worden.
als je uitgaat van diefstalbeveiliging heeft het niet zoveel nut, teneinde hij in een berging onder het complex staat ga je automatisch uit van sabotage bij diefstal.

voor brand tegen te gaan is het een heel ander verhaal en kan het prima werken. ;)
ik zou wel een schakelaar gebruiken die 200A aankan.

ook voor diefstal kan zoiets een vertragend element zijn.
als je zo'n massa schakelaar haalt die of met een losse sleutel werkt
071716_med-500x500.jpg

of 1 die "op slot" kan
500023_1.jpg


aangezien het niet standaard is zal een dief dit niet bij zich hebben en zal het hem ontmoedigen/vertragen :)

voor de til-in-bus techniek helpt die dan weer geen zak natuurlijk :P
 
Staan er in die garage ook auto's of is het gewoon een berging waar je normaliter alleen met een trapfiets in mag/kan komen? Daar staan vaak ook scootertjes en dergelijken, overigens.

Zo'n GSR600 is gewoon een moderne injectie fiets en die zijn er meestal niet echt van gecharmeerd als je de accu er steeds uittrekt (wat je in feite doet met een massa schakelaar) omdat ook de startonderbreker op dat systeem zit. Je brandstof toevoer sluit sowieso al af met de elektronische pomp in de tank :)

Sowieso minder prettig als je iedere keer je klok goed moet zetten en je dagtellers weer op "0" staan zodat je je brandstofverbruik niet bij kunt houden.
 
Laatst bewerkt:
Het is echt een berging bedoeld voor troep en fietsen e.d. Bij een massaschakelaar met plastic sleutel kan ik die vergeten, aangezien in de kans op 0 inschat dat er wat gaat branden. Of de optie met een bypass met 2,5A zekering, dan is er wel stroom voor het geheugen e.d.
 
zal de verzekering het tof vinden dat er dan alsnog stroom loopt?

ik dacht dat het doel was om geen stroomkring meer te hebben en dan leg je alsnog een kring om de klok op peil te houden...

ik zou daar over heel goed contact hebben met de verzekeraar en op papier laten zetten dat een bypass voor de klok en teller toegestaan is. anders heb je namelijk in geval van brand een reden voor de verzekeraar om moeilijk te doen

dat de kans daarop zeeeeeer klein is mag duidelijk zijn maar als je het doet...
 
oké, dit is niet helemaal wat je bedoeld maar als je nu gewoon de killswitch gebruikt (zit op de gsr ;) ) dan heb je natuurlijk niet de spanning er af dat snap ik maar is dit al voldoende? zal een hoop ellende besparen.

ik snap niet waarom ze dit verplicht stellen :N moet dat bij een sparta met ook? staks moet je de benzine er nog uithalen _O- .

GR NEMO
 
o nog even wat ;)

wat is het verschil met het wel of niet inbouwen van zn "veiligheid"?

als doe boel afbrand vinden ze die schakelaar niet meer, en hoe wil jij bewijzen dat het er toen nog wel op zat en dat het goed was aangesloten als het niet goed was aangesloten kan dat zelfs de reden van de brand zijn bv.

dan zou je het weer bij een motorzaak moeten laten inbouwen en het op papiermoeten laten zetten, de verzekering zal er toch alles aan doen om er onderuit te komen.

maar goed ik zou eerst vragen of de originele killswitch die ontworpen is voor nood situaties niet voldoende is ;)

GR NEMO!
 
Het verhaal van de (opstal)verzekering loopt via de VVE en ik heb nog niks gehoord over een bewijslast van hun. Wel ben ik van plan om als het ingebouwd is even een foto te mailen. Van de massaschakelaar inbouwen was een idee van mezelf, toen ik een verzoek deed om de berging deur te vergroten kwam iemand anders op het idee dat de (opstal)verzekering dit misschien niet zo leuk vind. Nu heeft de VVE geïnformeerd bij de (opstal)verzekering en die geven toestemming voor de stalling mits er een massaschakelaar is. Eventueel kan ik nog even informeren wat dit kost bij een motorzaak zodat het door een "prof" is ingebouwd en op papier staat.

Van een schakelaar vinden ze vast wel resten als de boel in de fik vliegt en dit niet te extreem heet word. De plastic sleutel zullen ze nooit meer vinden gok ik.

Met de killswitch werkt alleen het starten niet, dus kortsluiting is dan nog mogelijk in theorie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan