KTM Duke 690 IV Topic Zwei

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik hoor/lees dat de Duke nogal trilt, maar dat vanaf 2016 de Duke is voorzien van een extra balansas. Hoe is het trillen nu?

Die trillingen zijn echt bijna weg. Met alle respect voor het fantastische werk wat ze hiermee geleverd hebben, moet ik eerlijk toegeven dat ik het niks vind. Juist omdat de trillingen nu vrijwel weg zijn, heb je totaal niet het idee dat je een enorme eenpitter onder je hebt liggen. Het doet voor mij enorm afbreuk aan de ervaring. Aan de andere kant kan ik goed begrijpen als mensen van een 3- of 4-pitter komen, dat zij het heerlijk vinden...

En, er moet inderdaad een andere uitlaat onder. De OEM-uitlaat hiervan is niet te doen... :N
 
Heb sinds m'n Duke een MT07 gehad en nu een jaartje een Tracer 900. Maar het speelse karakter van de Duke is echt wel heel apart. Denk tot nu toe zeker de leukste motor die ik heb gehad. Met alle motoren is het altijd wel lol hebben, maar de Duke was toch wel een klasse apart daarin.

Ik hou daarom de ontwikkeling wat betreft de nieuwe tweecilinder 800 goed in de gaten! :+
En waarom dan nog steeds niet terug naar een Duke? :+
Die tweepitter 800 hou ik ook in de gaten! Ben erg benieuwd naar de prijs, denk dat ie mij wat te duur word...

Iemand ervaring met de huski nuda 900 toevallig?
Lijkt me ook een erg toffe machine.
Die stond ook op mijn "eventuele opvolger lijstje"
Heb er een klein stukje op gereden, en kan er niet veel meer over zeggen dan dat het geluid prachtig is. Ze zijn echter zò schaars dat ze moeilijk te vinden zijn.... De prijs blijft daarentegen aardig gelijk, afschrijving zul je nauwelijks hebben.
 
Laatst bewerkt:
Ik had ook te PiPo's. tevreden van.
Bij wissel dacht ik aan MPR4, maar bandeboer vond:

woon/werkverkeer is de Pilot Road 4 beter omdat hij een stuk slijtvaster is.Maar als je niet genoeg kilometers per jaar rijdt dan heb je met de meerprijs die hij kost ook geen extra voordeel.

Heb de MPR wel op de Street gehad en zeer tevreden van, ook bij overstroomde wegen.
 
Ik heb nu een Metzeler er achter op liggen en ga binnenkort over naar een MPR4. Die slijt in het midden wat minder hard wat wel weer prettig is omdat ik regelmatig met de motor naar het werk ga. De heenweg is 10KM N-weg en 30KM snelweg dus dat is prima voor de MPR4.

De meerprijs is maar €13 bij Mopedreifen.de terwijl de MPR langer mee gaat dus volgens mij heb je er dan sowieso wel voordeel bij.

Voor heb ik nu overigens een PiPo en dat komt er ook weer op.
 
Beste Duke690 rijders.

Een KTM of andere cross-geënte een-cilinder heb ik niet maar ik ben vandaag bij de lokale Orange Day wel even 'vreemd gegaan' door een rondje te hebben gedaan op een demo-Duke690. Gewoon uit nieuwsgierigheid, niet omdat ik nou direct de intentie heb er één aan te schaffen.

De Duke690 zit qua topvermogen een heel eind in de buurt van mijn SV650 waar ik de meeste km's op maak, maar dat is een V-twin, dus wel een heel ander motorconcept, dus ik was benieuwd hoe het uit zou pakken.
De Duke ziet er voor een moderne motor in elk geval wel erg gelikt uit. :Y

Uiteraard bleek de vermogensafgifte van de een-cilinder Duke wel wat anders dan ik gewend ben van de SV, maar door 'm wat hoger in toeren te rijden dan ik gewend ben, en daarbij genietend van het prachtige geluid uit de uitlaat, doet ie het erg goed, en geeft ie een heel leuke sensatie.
Verder voelt ie ook heerlijk licht en stuurt ie super met veel gevoel. Hulde!

Uiteindelijk heb ik er maar een half uur op gereden, met mijn zoontje achterop, en er stond nog van alles in een wat andere stand dan ik het zou zetten als het mijn eigen motor zou zijn (koppeling te laat, rem en schakelpookjes te hoog etc, maar dat zijn details die naar smaak af te stellen zullen zijn) maar heb ik genoeg gereden om een heel goede indruk van die motor te krijgen.

Voor jullie niets nieuws natuurlijk, maar voor mij was het een nieuwe ervaring.
Ik weet nu ook een beetje hoe het voelt. :] :]

Veel plezier met jullie Dukes!

EDIT: O , jongens kijk dan.
(Dit moet ik helemaal niet doen |( |( )
https://www.marktplaats.nl/a/motore...0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr&pos=8

full
 
Laatst bewerkt:
Heya guys!

Ik zit ook te overwegen een duke690 te kopen.
Heb eerder een LC4 640(bj2000), een LC4 400(bj 1994) en een SuperDuke 990(bj2005) gehad.

https://link.marktplaats.nl/m1154689995

Ik heb alleen het idee dat er iets mis is met de nokkenasketting, er zit namelijk een vreemde tik in het blok. Iemand ervaring mee? Is dit moeilijk op te lossen?

Vind het een erg mooi ding, en wil hem eigenlijk niet laten staan :+
 
Zou even vragen of je naar de garage mag met de motor voor een snelle check. Niet dat je je eigen dadelijk in de vingers snijd met een hoop onkosten aan het blok.
Misschien is het niets bijzonders maar je weet maar nooit.
 
Ja goede,
Verkoper zei ook dat er niks mis mee was. Verkoper gaat hem wegbrengen voor een beurt en laat hem nakijken voor mij, daarnaast neem ik zelf ook iemand mee die er veel verstand van heeft.
Ik krijg verder geen garantie op de motor, dus dat wordt een lastige. Ben heel benieuwd
 
Het is nu interessant om een nieuwe Duke 690 in Duitsland te kopen. Je krijgt standaard daar tot 1 juli al 1000 euro korting. En sommige dealers geven daar nog een korting bovenop. Dat voordeel kan oplopen tot zo'n 1700 euro.

http://www.ktm.de/startgeld
 
Laatst bewerkt:
Interessant, al weet ik niet heel veel van importeren. Hoeveel BPM etc betaal je dan?

Zo'n 1200 euro. Als particulier betaal je wel iets meer BTW (21% vs. 19%)

Hier vind je de dealers die de Duke aanbieden met die korting:
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/s...ay=PS&minPowerAsArray=PS&scopeId=MB&usage=NEW

Het importeren is erg simpel. Je krijgt een CVO (certificaat van Overeenstemming) mee en daarmee ga je met de motor naar een RDW station. Je krijgt na een paar dagen per email het verzoek om BPM te betalen en na betaling van de BPM krijg je binnen een paar dagen je kenteken bewijs opgestuurd. Dan laat je een kentekenplaat maken, verzekeren en rijden.
Je moet er wel voor zorgen dat je de motor zonder BTW meekrijgt. Voor mij als ondernemer is dat simpel, maar of dat ook als particulier kan weet ik niet.
Als er meer belangstelling is kunnen we er wellicht een groepsaankoop van maken. Dat kan eventueel via mijn bedrijf. Maar eerst wil ik besluiten of ik hem echt wil, dat weet ik na de Orange Day op 20 mei.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap wel dat ze hem met korting aanbieden,
Ik verwacht dat er binnekort een model 690 of 790 uitkomt met die nieuwe, geweldige koplamp.

Ik moet eerst nog mijn superduke 990 zien te verkopen voordat ik het geld heb voor een nieuwe motor, maar zal sowieso dit topic in de gaten houden.
 
ik vind importeren nog niet altijd zo makkelijk als je het niet vaak doet.
In ieder geval niet als je een jonge 2ehandse koopt.
snap niet precies hoe het nu in elkaar zit het papierwerk aanleveren.
voor een duitse motor wil de rdw graag coc/cvo,fahrzeugschein en brief hebben om in te mogen voeren.
De papieren worden ingenomen door de rdw (behalve COC/cvo) maar deze zelfde papieren en kentekenplaat heb je blijkbaar toch ook wel weer nodig om het voertuig af te melden in het land van herkomst??
Ik dacht dat als het voertuig in een EU land wordt aangemeld dat het automatisch afgemeld zou worden in het land van herkomst maar dat blijkt dus niet het geval..
Al met al is het opgelost maar niemand die me tot op heden een duidelijk antwoord heeft gegeven wat nu de officiele werke wijze is voor het juist invoeren van een motor.
 
Laatst bewerkt:
ik vind importeren nog niet altijd zo makkelijk als je het niet vaak doet.
In ieder geval niet als je een jonge 2ehandse koopt.
snap niet precies hoe het nu in elkaar zit het papierwerk aanleveren.
voor een duitse motor wil de rdw graag coc/cvo,fahrzeugschein en brief hebben om in te mogen voeren.
De papieren worden ingenomen door de rdw (behalve COC/cvo) maar deze zelfde papieren en kentekenplaat heb je blijkbaar toch ook wel weer nodig om het voertuig af te melden in het land van herkomst??
Ik dacht dat als het voertuig in een EU land wordt aangemeld dat het automatisch afgemeld zou worden in het land van herkomst maar dat blijkt dus niet het geval..
Al met al is het opgelost maar niemand die me tot op heden een duidelijk antwoord heeft gegeven wat nu de officiele werke wijze is voor het juist invoeren van een motor.

heb al verschillende motoren geimporteerd en het stelt niets voor. je hebt waarschijnlijk dit topic al wel gezien How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België, maar als je doet wat daarin staat kan het eigenlijk niet mis.

1. koop motor buitenland en vervoer naar NL (minimaal 6000KM op teller en ouder dan 6 maanden). CVO indien beschikbaar meenemen en kentekenbewijs uit land van herkomst meenemen.
2. maak afspraak bij rdw of maak gebruik van keuren zonder afspraak
- lever CVO, kentekenbewijs en je rijbewijs in bij de RDW balie. Wacht vervolgens tot je geroepen wordt door de keurmeester.
- RDW keurmeester checkt framenummer/motornummer/km stand
- terug naar RDW balie, kosten keuring etc betalen.
3. keuringsbewijs dat je bij de RDW meekrijgt kun je inleveren in de postbus van de Douane die er staat tesamen met de BPM aangifte en BPM berekeningsformulier die je vooraf thuis compleet kunt invullen vanaf de website van de belastingdienst
4. wachten op een emailtje van de belasting met te betalen rest-BPM bedrag, duurt 1-5 werkdagen.
5. Rest BPM overmaken naar belastingdienst
6. 2-3 dagen later valt je kentekenpasje op de mat.
7. kentekenplaat laten drukken en karren maar

als je heel vlot bent kunt je m dus binnen 1 week op kenteken hebben, maar tel voor gemak 2 weken.

met een nieuwe motor zoals Lecram zegt moet je dus de volledige BPM betalen en de 21% BTW er nog bij. nu met die 1000 euro kortingsactie in Dld kun je dan wellicht dus toch nog goedkoper uit zijn als hier in NL. Als ik het zo snel ff bereken heb je 'm dan als particulier in NL op kenteken staan voor ongeveer 8650 euro incl bpm/btw/keuringskosten/kenteken. scheelt wat met de 10k die een 690 hier in NL kost, afweging of het je dat waard is.
 
Laatst bewerkt:
met een nieuwe motor zoals Lecram zegt moet je dus de volledige BPM betalen en de 21% BTW er nog bij. nu met die 1000 euro kortingsactie in Dld kun je dan wellicht dus toch nog goedkoper uit zijn als hier in NL.

Dan moet je wel de motor laten leveren zonder BTW. Dat kan, voor zover ik weet, alleen als je een bedrijf in NL hebt met een BTW nummer. Als je iemand kent die een bedrijf heeft kan die je er wellicht bij helpen. Dan schaft die de motor aan als een intra-communautaire levering, verkoopt hem met een NL NTW factuur door aan jou en jij zet de motor in NL op kenteken (dan heb je alleen het CVO nodig). Ik denk wel dat de Belastingdienst moeilijk kan doen als een bedrijf in bijvoorbeeld breiwerkjes ineens op die manier een motor koopt en direct weer door verkoopt. Misschien dat dat 1x is uit te leggen, maar niet vaker. Mijn bedrijf is sowieso geregistreerd als handelaar in motoren en motor-onderdelen, dus ik heb dat probleem niet.

Overigens voor wat betreft de regels van BPM en BTW geldt het volgende:
ALTIJD NL BTW betalen als de motor OF jonder is dan 6 maanden OF minder dan 6000 km heeft gereden. Over een motor van 3 jaar met 5000 km moet je dus NL BTW betalen.
Voor de BPM geldt: als de motor minder dan 3000 km heeft gereden dan wordt die als nieuw gezien, zodat je dus de volle mep BPM moet betalen. Boven de 3000 km geldt de afschrijvingstabel of taxatiewaarde.

Leuker kunnen ze het niet maken, ook niet makkelijker.
 
kan wel kloppen ja.
heb zelf alleen nog maar gebruikte motoren geimporteerd en dus nooit met btw van doen gehad.

Maar ik dacht dat de km stand >6000 moest zijn (en ouder dan 6 maanden), heb ik altijd maar van hier overgenomen..kan dat niet echt vinden bij de belastingdienst. heb jij dat ergens zwart op wit dat >3000km voldoende is?
 
Laatst bewerkt:
heb al verschillende motoren geimporteerd en het stelt niets voor. je hebt waarschijnlijk dit topic al wel gezien How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België, maar als je doet wat daarin staat kan het eigenlijk niet mis.

1. koop motor buitenland en vervoer naar NL (minimaal 6000KM op teller en ouder dan 6 maanden). CVO indien beschikbaar meenemen en kentekenbewijs uit land van herkomst meenemen.
2. maak afspraak bij rdw of maak gebruik van keuren zonder afspraak
- lever CVO, kentekenbewijs en je rijbewijs in bij de RDW balie. Wacht vervolgens tot je geroepen wordt door de keurmeester.
- RDW keurmeester checkt framenummer/motornummer/km stand
- terug naar RDW balie, kosten keuring etc betalen.
3. keuringsbewijs dat je bij de RDW meekrijgt kun je inleveren in de postbus van de Douane die er staat tesamen met de BPM aangifte en BPM berekeningsformulier die je vooraf thuis compleet kunt invullen vanaf de website van de belastingdienst
4. wachten op een emailtje van de belasting met te betalen rest-BPM bedrag, duurt 1-5 werkdagen.
5. Rest BPM overmaken naar belastingdienst
6. 2-3 dagen later valt je kentekenpasje op de mat.
7. kentekenplaat laten drukken en karren maar

als je heel vlot bent kunt je m dus binnen 1 week op kenteken hebben, maar tel voor gemak 2 weken.

met een nieuwe motor zoals Lecram zegt moet je dus de volledige BPM betalen en de 21% BTW er nog bij. nu met die 1000 euro kortingsactie in Dld kun je dan wellicht dus toch nog goedkoper uit zijn als hier in NL. Als ik het zo snel ff bereken heb je 'm dan als particulier in NL op kenteken staan voor ongeveer 8650 euro incl bpm/btw/keuringskosten/kenteken. scheelt wat met de 10k die een 690 hier in NL kost, afweging of het je dat waard is.

Zo had ik het ook gedaan en gedacht. Maar kreeg mooi melding van consulaat duitsland dat hij nog niet afgemeld was in duitsland?
Wie moet dat doen dan? De eigenaar kan hem niet afmelden omdat hij de papieren meegegeven heeft voor registratie in nederland.
 
Zo had ik het ook gedaan en gedacht. Maar kreeg mooi melding van consulaat duitsland dat hij nog niet afgemeld was in duitsland?
Wie moet dat doen dan? De eigenaar kan hem niet afmelden omdat hij de papieren meegegeven heeft voor registratie in nederland.
heb de laatste jaren voornamelijk in Belgie geshopt. Duitsland was m'n eerste invoer maar dat is alweer een jaar of 12 geleden en was bij een dealer dus de motor stond er niet meer op naam (verwacht ik), regels zullen intussen misschien veranderd zijn. Lijkt me dat de duitse eigenaar zijn voertuig kan afmelden aan zijn kant en dat deze papieren incl fahrzeugbrief en kentekenbewijs dan voldoende zijn voor hier in NL invoeren?
 
kan wel kloppen ja.
heb zelf alleen nog maar gebruikte motoren geimporteerd en dus nooit met btw van doen gehad.

Maar ik dacht dat de km stand >6000 moest zijn (en ouder dan 6 maanden), heb ik altijd maar van hier overgenomen..kan dat niet echt vinden bij de belastingdienst. heb jij dat ergens zwart op wit dat >3000km voldoende is?

Lees nog even goed wat ik schreef. De 6000 km grens geldt voor de BTW en de 3000 km grens voor de BPM.
 
heb de laatste jaren voornamelijk in Belgie geshopt. Duitsland was m'n eerste invoer maar dat is alweer een jaar of 12 geleden en was bij een dealer dus de motor stond er niet meer op naam (verwacht ik), regels zullen intussen misschien veranderd zijn. Lijkt me dat de duitse eigenaar zijn voertuig kan afmelden aan zijn kant en dat deze papieren incl fahrzeugbrief en kentekenbewijs dan voldoende zijn voor hier in NL invoeren?

Dat weet ik dus niet.
In nederland kan dat toch ook niet zomaar?
Je kan een motor niet zomaar afmelden.
Hij blijft op je naam staan totdat hij van eigenaar verwisseld is neem ik aan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan