knipperlichtrelias dat geluid maakt.

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.088
8.234
Assen
Ik heb een dergelijk exemplaar via een chinese webwinkel bestelt dus hij doet 't niet.. :(

kan ik een knipperlichtrelias dat herrie maakt bij de automaterialenzaak en/of brommerboer halen? of heeft iemand een andere tip?
 
Laatst bewerkt:
Argh! ik dacht slim te zijn en een klein, afstelbaar claxonnetje wat ik had liggen, aan te sluiten op de L van het relais.. dat werkt, ook als je de knippers niet aan hebt..
Uiteraard wel logisch, het relais 'vind' aarde via de claxon..
 
Dat claxonnetje kan best werken als je hiervan één aansluiting via twee diodes op linker en rechter knipperlicht aansluit en de andere aan massa.

Dat begrijp ik (nu..) en heb er een tekeneingetje van gemaakt.
Maar er gaat idd, zoals X& opmerkt, ook een verklikkerlampje branden. ik vraag me af(ik ben niet zo goed in het begrijpen van ingewikkelde electr schema's) hoe DAT dan geschakelt zit, maar kan ik-eenvoudig- een claxonnetje parralel aan dat verklikkerlampje zetten?
 
Dat begrijp ik (nu..) en heb er een tekeneingetje van gemaakt.
Maar er gaat idd, zoals X& opmerkt, ook een verklikkerlampje branden. ik vraag me af(ik ben niet zo goed in het begrijpen van ingewikkelde electr schema's) hoe DAT dan geschakelt zit, maar kan ik-eenvoudig- een claxonnetje parralel aan dat verklikkerlampje zetten?


ik denk dat je claxon polariteitgevoelig is, bij het verklikkerlampje verandert de polariteit bij links knipperen tov rechts.

dwz als je 1 gecombineerde verklikkerdashlampje hebt voor links en rechts. :)



ik zou die plus van je claxon middels 2 diodes aansluiten op links en rechts +12volt signaal, parallel.
 
De claxon is niet polariteitsgevoelig.

Ik heb net naar het electr. schema zitten stare en snap niet, als het werjkelijk zo aangesloten is, waarom het lampje niet constant brandt.

ik heb dus nog steeds geen idee hoe dat verklikkerlampje-voor beide helften- aangesloten kan zijn..??

zou de plus van contact op de claxon, en massa via het relais werken?>
en waarom is via dat mysterieuze verklikkerlampje (waar 2 draden heen gaan, dus kennelijk gereguleerde massa..)niet goed??

ik dank jullie voor jullie geduld..
 
Laatst bewerkt:
De claxon is niet polariteitsgevoelig.

Ik heb net naar het electr. schema zitten stare en snap niet, als het werjkelijk zo aangesloten is, waarom het lampje niet constant brandt.

ik heb dus nog steeds geen idee hoe dat verklikkerlampje-voor beide helften- aangesloten kan zijn..??

zou de plus van contact op de claxon, en massa via het relais werken?>
en waarom is via dat mysterieuze verklikkerlampje (waar 2 draden heen gaan, dus kennelijk gereguleerde massa..)niet goed??

ik dank jullie voor jullie geduld..


dashlampje is aangesloten op de 2 plussen van je knippers links en rechts.
als je links knippert pakt het lampje de plus van links en de min van rechts.
bij rechts knipperen pakt het lampje de plus van rechts en de min van links.

via de gloeidraad/wolfraam kan het dashlampje toch een min pakken door de "koude" lamp heen.

bij 2 dashlampjes systeem zit elk lampje parallel over de knipper heen.
 
Laatst bewerkt:
dashlampje is aangesloten op de 2 plussen van je knippers links en rechts.
als je links knippert pakt het lampje de plus van links en de min van rechts.
bij rechts knipperen pakt het lampje de plus van rechts en de min van links.

via de gloeidraad/wolfraam kan het dashlampje toch een min pakken door de "koude" lamp heen.
.


Ik vroeg me al af hoe hij dan aarde kan vinden.. Dit systeem kan dan ook alleen als /omdat het verklikkerlampje een aanzienlijk lager Wattage heeft als de knipperlichten??
En is dit dezelfde reden waarom een claxon (of zoemer??) parralel geschakeld over dit lampje niet werkt?
 
Ik vroeg me al af hoe hij dan aarde kan vinden.. Dit systeem kan dan ook alleen als /omdat het verklikkerlampje een aanzienlijk lager Wattage heeft als de knipperlichten??
En is dit dezelfde reden waarom een claxon (of zoemer??) parralel geschakeld over dit lampje niet werkt?
1> ja
2> als het een zoemertje is met een klein vermogen en niet polariteitsgevoelig is zou het kunnen werken.
 
Dank voor de uitleg en bevestiging!
Weer wat geleerd :P

Ik denk alles bij elkaar dat je toch weer bij het schema van de 2 diodes over de plussen van beide zijden komt..
En het maakt toch niet uit of je de 'plus' Voor(dus tussen schakelaar en 1ste lamp)- of 'tussen' de lampen pakt?(sreieschakeling, spanning overal gelijk bij gelijke weerstanden?
 
Heb er even een tekeningetje bij gemaakt. In het linker schema is hier te zien waar het indicatielampje zijn massa vandaan haalt, van de linkerknippers in dit geval. En de plus van rechts.
Dit is ook de reden waarom dit lampje niet meer oplicht bij het gebruik van LED-knippers, de stroom door de LED's is te klein om het lampje te laten oplichten. Hiervoor kun je dit vlgs schema rechts aansluiten, zo kun je ook je zoemer aansluiten.

full

Had voor het mooie eigenlijk ook Led knippers moeten tekenen...
 
Argh.. en nusnappik er geen fuck meeer van.. :$

misschien minder bier moeten zuipe op bockhorn, waar ik me erg in de steek gelaten voelde door andere m-f-ers.. :(
 
Y
Argh.. en nusnappik er geen fuck meeer van.. :$

misschien minder bier moeten zuipe op bockhorn, waar ik me erg in de steek gelaten voelde door andere m-f-ers.. :(


ik snap hem precies, en dat is ook net hoe ik hem in mijn hoofd had zitten. ;)

vanaf boven naar beneden,
die plus is van je voeding, die gaat naar je relais, die schakelt de plus naar die schuine streep (schakelaar) selecteer links of rechts, de stroom loopt dan door die lamp > rondje met kruisje, terug naar de massa - :Y


ji moet het rechter schema hebben.
 
Laatst bewerkt:
edit; wat me te binnen schiet;


je hebt 2 en 3 polige knipperrelais,

op een 2 polig relais de zoemer parallel aansluiten over de aansluitconnectors, resulteert in een zoem op het moment dat je knipperverlichting uit gaat.
dan kan je beter je pulsdraad [+] vanaf je relais pakken en een vaste massa [-]


bij een 3 polig relais kun je hem meteen op E en L aansluiten.

knipperlicht.jpg
 
Ik weet niet hoeveel stroom zo'n piepertje trekt maat als het niet zo veel is kan je hem aansluiten tussen de + van links en de + van rechts.
Eigenlijk hetzelfde als ze doen met 1 indicatielampje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan