Niet fatsoenlijk op 4 cyl. en na 30 sec. oliedruk weg

NielsDerksen

MF veteraan
7 mrt 2009
4.519
0
Aalten
Hallo technische mensen van MF,

Eind vorig seizoen ben in onderuit gegaan met mijn CBR 929rr FireBlade.
Nou, goed, ik heb dus nu eindelijk nieuw kuipwerk er op, en nieuwe accu, enz...

Wil ik hem startten, hop, meteen aan, maar moet hem met het gas aan de gang houden. Wil niet fatsoenlijk op 4 cilinders lopen.
Nog vreemder... na een halve minuut gaat de oliedruklamp aan, en zet ik hem maar snel uit.

Met de val vorig seizoen is niks vreemds gebeurd behalve veel kapot plastic.
Enige qua techniek dat er sinds die tijd gedaan is is, tank er af geweest, benzine uit de tank in de jerrycan, luchtfilterbak er af, nieuwe bougies er in, luchtfilter terug nadat deze gereinigd was, en ingeolied, nieuwe gaskabels gemonteerd, benzine weer terug in de tank.
Que motor technische dingen heb ik niks vreemds gedaan dus...

Er knipperen overigens geen storingscodes op het display, en voor de val liep die prima.

Iemand enig idee wat hier het probleem kan veroorzaken, en hoe ik er af kom?
 
Laatst bewerkt:
het enige wat ik kan bedenken is een luchtbel voor de oliepomp of de bedrading maakt ergens sluiting.
en als er olie in het luchtfilterhuis zit, dan zit het misschien ook in de cilinders.
rookt de motor soms?
 
@ Janbros,
Ja, naar gekeken. Hij stond onder het min, iets, heb er een halve liter in gegoten, nu staat die aan max, maar zelfde problemen. Heb steeds de motor rechtop gehad, en heeft geen olie te kort.

@Bananeman,
De motor is flink bewogen vandaag. Als er lucht in zou zitten, zou die er wel uit zijn nu.
Bedrading zou kunnen inderdaad, maar dan wel vreemd dat het elke keer naar ongeveer een halve minuut gebeurd.
Ik had het wat knullig omschreven, maar de luchtfilter bak was gewoon schoon, op wat normale vettigheid na wat die wel eens terug 'hoest' zeg maar. Met die olie bedoelde ik dat ik het luchtfilter opnieuw had ingeolied.

Snap er niks meer van...

Door de val de olie pomp gesneuveld? Lijkt me wel heel sterk opzich...
 
Is de motor afgeslagen na de val (valsensor) of heeft hij nog een tijdje gedraaid?
Nee, hij is direct afgeslagen door de ingebouwde omvalschakelaar.


Sluit een oliedrukmeter aan en laat hem lopen, als je oliedruklamp aan gaat, maar de meter blijft druk aangeven weet je dat je het in je bedrading moet zoeken...
Ik heb dit geprobeerd, ik heb een sensor en alles, maar hij past niet doordat er een koelleiding naast zit.
Ik heb de motor gestart, en mijn vader heeft de vinger gehouden op het gat waar de drukschakelaar zat. Als hij met alle macht drukt, dan spuit nog de olie alle kanten op, en hij loopt dan nog maar stationair.

Ik gok dan zo dat er nog een behoorlijke druk op zit.



Weet iemand bij welke druk de oliedrukschakelaar schakeld bij een Fireblade van 2000/2001?
Is dat bij omstreeks 0,5 bar?

Ik heb ook de multimeter met meetklemmen op de sensor gezet, en er in geblasen met perslucht. De ene keer schakelt het ding, de andere keer niet, en soms blijft die hangen...
Als ik er op tik, dan schakelt die soms ook.

Ook heb ik de megger er op gezet, en meet ik 76 megaohm overgangsweerstand op 1000V =. Ik meet ook wel eens andere waarden als er er op tik, enz...

Wat denken jullie er van?
 
Nee, hij is direct afgeslagen door de ingebouwde omvalschakelaar.Ik heb dit geprobeerd, ik heb een sensor en alles, maar hij past niet doordat er een koelleiding naast zit.
Ik heb de motor gestart, en mijn vader heeft de vinger gehouden op het gat waar de drukschakelaar zat. Als hij met alle macht drukt, dan spuit nog de olie alle kanten op, en hij loopt dan nog maar stationair.

Ik gok dan zo dat er nog een behoorlijke druk op zit.



Weet iemand bij welke druk de oliedrukschakelaar schakeld bij een Fireblade van 2000/2001?
Is dat bij omstreeks 0,5 bar?

Ik heb ook de multimeter met meetklemmen op de sensor gezet, en er in geblasen met perslucht. De ene keer schakelt het ding, de andere keer niet, en soms blijft die hangen...
Als ik er op tik, dan schakelt die soms ook.

Ook heb ik de megger er op gezet, en meet ik 76 megaohm overgangsweerstand op 1000V =. Ik meet ook wel eens andere waarden als er er op tik, enz...

Wat denken jullie er van?



Wat kost een nieuwe, al is het maar om te proberen/testen?
 
Wat kost een nieuwe, al is het maar om te proberen/testen?
Ja, die kost dus € 140,-, vandaar dat ik het zeker wil ween :P.

Carterventilatie verstopt?
Nog niet naar gekeken, zou kunnen.
Als die verstopt is, is dan de oliedruk wel?
Vind ik wel vreemd, dat snap ik niet, hoe moet ik dat zien?


Een bar of 3 olie met de duim tegenhouden _O- leuke test methode.
Dan zit je haar ook gelijk goed.
Nou, ik weet net wat voor iemand jij bent, maar 3 bar olie houd ik wel met de vingers tegen :Y .
Je houd toch ook een waterleiding dicht met je vinger waar 4 bar op staat?






Blijft nog de vraag... Bij welke waarde schakelt normaal de oliedrukschakelaar?
Iemand die het weet?
 
Ja, die kost dus € 140,-, vandaar dat ik het zeker wil ween :P.Nog niet naar gekeken, zou kunnen.
Als die verstopt is, is dan de oliedruk wel?
Vind ik wel vreemd, dat snap ik niet, hoe moet ik dat zien?Nou, ik weet net wat voor iemand jij bent, maar 3 bar olie houd ik wel met de vingers tegen :Y .
Je houd toch ook een waterleiding dicht met je vinger waar 4 bar op staat?






Blijft nog de vraag... Bij welke waarde schakelt normaal de oliedrukschakelaar?
Iemand die het weet?

je weet hoe verschrikkelijk gevaarlijk dit is, en dat je niet de eerste ben die hier ledematen aan kwijt raakt eventueel? :X :X :X

http://www.hoseandfittingsetc.com/our-blog/bid/39816/

lees ff door aub, ik heb express maar even geen plaatjes gepost van de gevolgen voor mensen met een zwakke maag.

en je argument dat je water ook tegenhoud uit de kraan.

olie IS GEEN WATER
 
je weet hoe verschrikkelijk gevaarlijk dit is, en dat je niet de eerste ben die hier ledematen aan kwijt raakt eventueel? :X :X :X

http://www.hoseandfittingsetc.com/our-blog/bid/39816/

lees ff door aub, ik heb express maar even geen plaatjes gepost van de gevolgen voor mensen met een zwakke maag.

en je argument dat je water ook tegenhoud uit de kraan.

olie IS GEEN WATER
Die site van jou heeft het over hydroliek installaties.
Daar is 5 bar niks. Die werken met hele hoge drukken.

En wat betreft dat olie geen water is, nee, maar de druk is precies het zelfde om tegen te houden.

Maar goed, ik zal in het vervolg (mijn vader) de vinger er niet meer op (laten) doen.


Iemand nog een idee bij hoeveel druk de schakelaar normaal schakelt?
 
je weet hoe verschrikkelijk gevaarlijk dit is, en dat je niet de eerste ben die hier ledematen aan kwijt raakt eventueel? :X :X :X

http://www.hoseandfittingsetc.com/our-blog/bid/39816/

lees ff door aub, ik heb express maar even geen plaatjes gepost van de gevolgen voor mensen met een zwakke maag.

en je argument dat je water ook tegenhoud uit de kraan.

olie IS GEEN WATER

Snap je punt, maar dit is 3 bar. Niet de bedrijfsdrukken waar de meeste hydraulica mee werkt.
 
klopt, maar je weet niet hoe ver de druk oploopt als je de perskant van de pomp blokkeert, normaal kan de pomp zijn druk kwijt door alle oliekanalen die uitkomen in het blok. het blijft een verdringer pomp, geen verdichter (centrifugaal etc) pomp met een maximale druk

het is maar een waarschuwing
 
Ja, we tesen het nu wel anders.

Weet iemand de schroefdraad van die dingen?
Ik dacht zelf dat het 1/8" schroefdraad was.
Ik had nog een oude CV radiator staan, en ontluchter er uit gedraaid, daar kon ik de oliedrukschakelaar inschroeven, en de ontluchter is 1/8" draad.

Op internet hebben alle "universele" oliedrukschakelaars M12x1,5 of M10x1.
??? Vaaaaaaaaag...
 
Ja, we tesen het nu wel anders.

Weet iemand de schroefdraad van die dingen?
Ik dacht zelf dat het 1/8" schroefdraad was.
Ik had nog een oude CV radiator staan, en ontluchter er uit gedraaid, daar kon ik de oliedrukschakelaar inschroeven, en de ontluchter is 1/8" draad.

Op internet hebben alle "universele" oliedrukschakelaars M12x1,5 of M10x1.
??? Vaaaaaaaaag...


bij een winkel in watersportartikelen staat doorgaans wel een rek met allerhande verloopjes.
 
Het is geen olielampje, maar een FI (fault indicator) lampje, die gaat bij meer dan alleen oliedruk branden (zoals fouten in injector circuit etc), ook gezien het moeilijk lopen op 4 cylinders zou ik eens kijken of je een foutcode uit kan lezen, dan weet je een stuk meer. Er knipperen niet vanzelf dingen op je display als er fouten zijn...
 
Laatst bewerkt:
Het is geen olielampje, maar een FI (fault indicator) lampje, die gaat bij meer dan alleen oliedruk branden (zoals fouten in injector circuit etc), ook gezien het moeilijk lopen op 4 cylinders zou ik eens kijken of je een foutcode uit kan lezen, dan weet je een stuk meer. Er knipperen niet vanzelf dingen op je display als er fouten zijn...
Het verlossende antwoord...
Dank je!

Ik had met mijn holle hoofd idd niet gezien dat FI oplichte op het dashbordje.
Rode lampje ging weet uit, en begon daarna elke keer 2x achter elkaar te knipperen.
Een code dus... Ik denken... sensortje los...
Ik had onderhoud gedaan, en ook de luchtfilterbak er af gehad, kijken kijken, bleek 1 slangetje nog los. Dedze kwam (door een sensor) uit in de luchtfilterbak.
Het beroerde lopen is inderdaad ook meteen voorbij.

Heb voor de zekerheid nog wel injectiereiniger in de benzine gedaan.


Bedankt voor HET verlossende antwoord!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan